Handelsmissie naar Duitsland: Nederland uit noodzaak voorloper in e-health

Duitse ziekenhuizen en zorgverzekeraars ontdekken steeds meer innovaties uit Nederland. Tijdens de Nederlandse handelsmissie pitchen volgende week 10 partijen uit beide landen hun verhaal op de ambassade in Berlijn. Vier startups stellen zich alvast voor.

Aanmelden Dutch Digital Health Night

Aanmelden voor de Dutch Digital Health Night 25 april op de Nederlandse ambassade in Berlijn kan nog tot 20 april via deze link.

Startups pitchen op de ambassade

Nederlandse startups uit de e-health zijn komende week op handelsmissie in Berlijn. Rondom de beurs ConhIT in de Duitse hoofdstad bezoeken ze ziekenhuizen, ministeries en mogen ze hun product samen met Duitse bedrijven pitchen op de Nederlandse ambassade voor belangrijke Duitse investeerders en zorginstellingen.

Guido Danen van Task Force Health Care is mede-organisator van de missie die voor het tweede jaar op rij wordt gehouden en vertelt over welke kansen hij ziet voor Nederland in Duitsland.

E-health is in Nederland noodzaak

E-health is een containerbegrip, zegt Danen. “Iedereen heeft er een eigen idee bij wat deze brede trend betekent. Volgens hem zijn er zeker drie manieren waarop je de term kunt benaderen. “Ten eerste heb je de systemen in ziekenhuizen, deze datastromen vormen de achterkant van de zorg. Die informatieberg bundelen, daar zijn veel e-healthbedrijven mee bezig.”

Guido Danen

Bovendien kan medische apparatuur steeds meer, zegt Danen. “Alles met een stekker in de zorg is tegenwoordig wel onder e-health te scharen. Een diagnostisch apparaat levert zoveel gegevens op, bijna elk medisch apparaat is tegenwoordig al via internet aan te sluiten.” Daarnaast is er de grote opkomst van wearables en apps voor de consumentenmarkt. “Allemaal toepassingen die de patiënt ondersteunen.”

Het belangrijkste is volgens Danen dat de e-health-trend zorgkosten verlaagt, kwaliteit verbetert en de toegang tot de zorg vergroot. “Dat noemen we ‘Smart Solutions’. Juist in die dingen is Nederland goed, nergens ter wereld wordt er zoveel e-health toegepast als bij ons. Dat komt omdat we open staan voor innovatie, maar het is ook noodzaak. We moeten de zorg betaalbaar houden.”

Duitsland ontdekt Nederlandse innovatie

Precies die ontwikkelingen vinden grote Duitse partijen interessant, zegt Danen. “Duitsland heeft nog scherper last van vergrijzing en druk op de ouderenzorg.” Dat in Nederland op dat gebied interessante dingen gebeuren, wordt gezien in Duitsland. “Denk aan alarmeringssystemen die vooraf kunnen ingrijpen om ongelukjes bij incontinentie te voorkomen, of toepassingen zodat mensen langer en menswaardiger thuis kunnen wonen.”

Maar ook allerlei apps die patiënten ondersteunen, ontstaan nu in Nederland. “Dankzij de smartphone kunnen we steeds meer dingen zelf meten, zoals een echo. De data stuur je dan naar de arts die op afstand advies geeft of de diagnose stelt.”

Nederland proeftuin voor Duitsland

In Nederland krijgt die innovatie meer ruimte dan in Duitsland, zegt hij. “Een mooi voorbeeld is het Duitse Medlango (zie verderop in dit verhaal) dat vorig jaar vanuit Berlijn naar Nijmegen is gekomen en nu sneller de Duitse markt verovert. Een van onze doelstellingen is om van Nederland de proeftuin voor Duitse innovatie te maken.”

Om kans te krijgen in Duitsland, moeten de Nederlanders eerst de details van het Duitse zorgsysteem leren kennen. “Daarom bezoeken we rond de ConhIT innovatiemanagers bij ziekenhuizen, ministeries en verzekeraars. We willen weten waar Duitse specialisten op zitten te wachten en hoe je dingen vergoed krijgt.”

Pitches

Twee Duitse en twee Nederlandse startups die mogen pitchen tijdens de Dutch Digital Health Night op de Nederlandse ambassade in Berlijn stellen zich voor:

Derk van Wijk, business development Inzentiz medical software

Derk van Wijk

“Er is een enorme toevloed aan apps en wearables in de zorg. Maar zonder CE-certificering mag een arts daar zijn diagnose niet op baseren, noch een behandeling voorschrijven. CE-certificering kost echter al snel 3 jaar of meer en de gemiddelde kosten lopen al gauw op naar zo’n 800.000 dollar.

Dat is de reden waarom certificering voor maar weinigen haalbaar is. Toch kiest de markt meer en meer voor het gebruik van mHealth apparaten. Ook verschillende artsen en specialisten, bouwen zelf apps en ontwikkelen mobiele apparaten. Certificering blijft echter achterwege. De nieuwe Europese wetgeving (de MDR) die in de loop van dit jaar van kracht wordt, verplicht het om bijna alle apps en draagbare apparaten, te gaan certificeren door een officiële instantie.

Inzentiz heeft een CE-klasse III Cloud-platform gebouwd. En de status van een ‘medical accessory’ krijgt en hoeft daarom niet gerectificeerd te worden. Als met de standaard van het Inzentiz wordt gebouwd, hoeft men de benodigde infrastructuur niet meer te ontwerpen en bouwen.

Alleen de app of het apparaatje, dient als medical device gecertificeerd te worden. Inzentiz kan daar trouwens ook bij helpen omdat we veel ervaring hebben met deze regelgeving. Met Inzentiz voldoet men driemaal sneller aan de alle toekomstige MDR-regels en voorschriften. Dat scheelt ook drie keer zoveel kosten. Zo maken we innovatie in de zorg echt mogelijk. We maken CE- of FDA-certificaten haalbaar voor iedereen die een serieus mHealth – Medical Device wil maken. Daarmee liberaliseren we de markt.

In Duitsland werken we onder andere samen met professor Luex van de Hochschule in Krefeld voor een markt- en effectonderzoek van de ontwikkelde SmartWatch voor Parkinson-patiënten. We gaan ook in Duitsland het verhaal over onze unieke oplossing verspreiden.

We hopen op de ConhIT in contact komen met alle app-bouwers en investeerders, die van plan zijn een serieus medical device op de markt te brengen. Dit jaar zullen we in Duitsland een eigen Inzentiz-structuur opzetten en een kantoor openen.”

Artur Steffen, ceo van MedLango

Voor patiënten blijkt het lastig te zijn om een overzicht te krijgen van hun behandeling voorafgaand aan de ziekenhuisopname, vertelt Artur Steffen. Samen met zijn team verbleef hij daarom een maand in een ziekenhuis, sprak met patiënten, verpleegkundigen, artsen en producenten van medische apparatuur. Op basis van die gesprekken ontwikkelden ze het platform GoClinic.

Artur Steffen

Patiënten kunnen hun intake vooraf al online invullen en krijgen informatie toegespitst op hun ziekenhuis, afdeling, ziekte en behandeling. Aan de andere kant kunnen aanbieders van medical devices zeer gericht via het platform met de juiste doelgroep patiënten communiceren.

De Berlijnse startup verhuisde afgelopen jaar naar Nijmegen en werkt daar binnen het incubatorprogramma Rockstart Accelerator. Dankzij de verhuizing naar Nederland ontwikkelen de Duitsers zich veel sneller dan wanneer ze in Berlijn waren gebleven, zegt Steffen. “We hebben hierdoor een jaar voorsprong opgebouwd ten opzichte van onze concurrenten omdat we de beste integration manager uit Nederland nu aan onze zijde hebben.” En vanuit Nederland hebben de Duitsers beter toegang tot de Duitse markt, zegt hij. “Duitse partners hebben hun huiswerk gedaan en zien dat ze beter in zee kunnen gaan met een startup die zich al bewijst in Nederland. Dat betekent voor hen minder risico.”

Anastasia Scoubeau, co-founder LuvCoachMe

Anastasia Scoubeau

We hebben genoeg digitale oplossingen om liefde te vinden, maar er bestaan geen apps voor liefdesverdriet. Samen met mijn co-founder wilden we een app ontwikkelen die je helpt de relatie met jezelf en anderen weer te herstellen na een break-up. Millennials zitten niet te wachten op dure offline cursussen die veel tijd en geld kosten.

Dat idee hebben we inmiddels breder ontwikkeld dan enkel de vraag hoe je over je ex heen komt. We bieden straks een breed scala aan online cursussen rond liefde en leven aan. We lanceren deze maand de eerste versie en beginnen met de cursus ‘self esteem detox’. Hiervoor werken we samen met drie partners uit de psychologie. Onze innovatie is dat we gamification combineren met wetenschap.

We zijn erg blij dat we mogen pitchen in de Nederlandse ambassade. Berlijn is een fijne stad om te starten, maar het lastig om specialisten te vinden. Via techhubs als Amsterdam en Barcelona kunnen we op termijn beter groeien, dus we hopen de 25ste veel interessante contacten op te doen.

Martijn Vastenburg, initiatiefnemer HalloZorg

Met HalloZorg hebben we een sociaal platform voor het afstemmen van de dagelijkse zorg ontwikkeld. Het is een soort ‘Facebook voor de zorg’, waarmee we het netwerk rond de patiënt digitaal bij elkaar brengen, en beter laten samenwerken. Zo kunnen bijvoorbeeld de kinderen, de buren en de thuiszorg veel beter met elkaar afstemmen.

Martijn Vastenburg

Veel e-health-toepassingen worden in de praktijk nauwelijks gebruikt. Als je wilt dat een app echt gebruikt wordt, dan moet je heel goed nadenken over hoe je de gebruiker activeert en gemotiveerd houdt. HalloZorg heeft een achtergrond in industrieel ontwerpen en we denken dus juist heel erg vanuit de user experience. We scoren daardoor hoog in klantwaardering en gebruik.

HalloZorg is erg lowtech, en makkelijk te bedienen. Iedereen kan gratis een account aanmaken; daarnaast kan tegen betaling hardware aan het platform gekoppeld worden. Met simpele bewegingssensoren kunnen we bijvoorbeeld kinderen van dementerende ouderen laten weten of moeder veilig thuis is gekomen. En senioren voelen zich veilig met een alarmknop bij de hand. Deze techniek is ook uitermate geschikt voor de GGZ. We doen bijvoorbeeld testen met autisten. Dat is erg leuk, want anders dan bij dementerende ouderen krijgen we van hen veel feedback.

In Berlijn hopen we klanten en samenwerkingspartners voor de Duitse markt te spreken.

Aanmelden Dutch Digital Health Night

Aanmelden voor de Dutch Digital Health Night 25 april op de Nederlandse ambassade in Berlijn  kan nog tot 20 april via deze link.

Lees meer over de ConhIT:

Nederlandse ehealth-bedrijven willen proeftuin zijn voor Duitse industrie

Duitslandnieuws