Eindelijk werken Duitse en Nederlandse spoorwegen weer beter samen

Staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur spreekt woensdag in Leipzig de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt over het verbeteren van goederenvervoer over het spoor. Directeur Ad Toet van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) reist met haar mee en vertelt wat er op tafel ligt.

In Leipzig lopen deze week talloze bekende namen uit de transportwereld rond tijdens het International Transport Forum. De Nederlandse staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) van Infrastructuur ontmoet aan de rand van het event onder meer de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt.

Directeur Ad Toet van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) reist mee met de staatssecretaris. Hij vertelt waar de gesprekken over gaan.

Geen wrevel tussen Nederland en Duitsland

Staatssecretaris Dijksma ontmoet vandaag verkeersminister Alexander Dobrindt, kan ze de tolplannen toch nog tegenhouden, of gaat het over de Duitse aansluiting op de Betuweroute?

KNV-directeur Ad Toet. Foto: KNV

Een jaar geleden heeft Dijksma zich sterk gemaakt voor een betere samenwerking tussen de landen die aan de vervoerscorridor Rotterdam – Genua liggen. Zwitserse collega’s hebben voorgesteld om die verklaring nu te evalueren in Leipzig waar de hele transportwereld bijeen is. Een jaar geleden hebben we dus gezegd dat we samen die corridor willen verbeteren, hoe loopt het met de uitvoering daarvan? Welke rare regels zorgen voor vertraging en kunnen we beter samenwerken?

Waarom trekken de Zwitsers die kar?

Zij hebben afgelopen jaar de Gotthart Base-tunnel geopend en zijn er dus op gebrand om dit maximaal te benutten. Dat komt overeen met de Nederlandse en Belgische belangen vanwege de havens. En we rijden allemaal door Duitsland, dus daarom is dit overleg nodig om te bespreken wat er beter kan.

Bijvoorbeeld de Duitse aansluiting op de Betuweroute waarvan we niet weten wanneer het af komt..

De houding van de Duitsers is de afgelopen jaren echt veranderd. Vier jaar geleden dachten ze vooral nog in nationale belangen en vreesden ze bij gesprekken over deze vervoerscorridor dat andere landen te veel zeggenschap zouden krijgen over het Duitse spoor. Maar sinds een aantal jaar denken de Duitsers veel meer Europees en beseffen ze dat wanneer je enkel je eigen belang voorop stelt, je daarmee niet vooruit komt.

Hoe merken de Nederlandse partijen dat?

Het komt enigszins traag op gang, maar we zien echt dat de Duitsers er aan werken om hindernissen voor onder meer Nederland weg te werken. Ook is de samenwerking tussen ProRail en hun Duitse collega’s DB Netz beter dan ooit. Men werkt daar goed samen om de overlast van de werkzaamheden aan het Duitse traject van de Betuweroute te beperken. Ook bijzonder is dat Duitsers en Nederlanders samen in Europa voorop gaan om geluidshinder aan te pakken.

Waarom?

Bij personenvervoer is het logischer dat je daar wat aan gaat doen, want die treinen rijden door je eigen regio. Goederentreinen leggen routes af door heel Europa, dus is het veel ingewikkelder om dat aan te pakken.

Wat moet er gebeuren?

Geluidsschermen plaatsen is duur, daarom moeten de remmen worden vervangen. Remmen van kunststof zijn veel stiller dan gietijzeren exemplaren die nu gangbaar zijn.

Dus er is nu helemaal geen wrevel tussen Nederland en Duitsland?

Nee, op het spoor niet. Het enige wat gevoelig ligt is de dochter van de NS Abellio die in Duitsland opereert, maar aan de andere kant hebben wij ook het Duitse Arriva rondrijden. Maar volgens mij moet je dat niet als een bedreiging zien, maar als een moderne samenwerking. Dat houdt de relaties scherp.

Omzetting duurt te lang

U behartigt de belangen voor het goederenvervoer, welke dossiers zijn voor de KNV van belang in Duitsland?

We kijken erg naar de invoering van de ERTMS, een spoorsysteem wat een einde moet maken aan alle verschillende systemen. In principe willen alle landen langs de corridor dit invoeren. Bij coalitiebesprekingen is het altijd spannend of deze miljardeninvesteringen overeind blijven. Het zou onze sector veel schelen, dan hoef je niet bij elke grens de locomotieven te wisselen.

Hoe staat Duitsland hierin?

Een paar dagen geleden maakte verkeersminister Dobrindt bekend dat komende maand de nieuwe Duitse plannen voor het goederenvervoer worden gepresenteerd. Wij hebben in Nederland in 2013 al een dergelijk aanvalsplan opgesteld, ik hoop dat de Duitse ideeën erg overeen komen. Misschien kan de staatssecretaris vandaag achter de schermen al wat kan lospeuteren.

Wat is uw eigen schema op de ITF in Leipzig?

Wij zijn erg bezig met de bijeenkomst met de corridor-landen. De intenties om samen te werken zijn er, maar wat ons betreft duurt het omzetten in daden nog te lang. Dus daar willen we morgen extra op hameren.

Duitslandnieuws