Hoe test je of jouw Nederlandse producten aanslaan in een Duitse webshop

Je eigen producten online aan de man brengen in Duitsland, dat klinkt aanlokkelijk met zo'n enorme markt. Maar wat in Nederland een succes is, kan in Duitsland erg tegenvallen, zegt ondernemer Jos Jonkeren. "Onderzoek daarom wat je doelgroep wil."

Duitsland is binnen Europa hét land van de e-commerce met reuzen als Amazon, Otto en Zalando. Maar hoe makkelijk is het om er je eigen producten online te verkopen?

De Nederlandse ondernemer Jos Jonkeren had in Nederland al een eigen bedrijf in promotieartikelen in de Achterhoek. Een aantal jaar geleden maakte hij de stap naar Duitsland en is Pinkcube.de één van de grootste promotieartikelensites van Duitsland. Hij spreekt de taal en kent de Duitse cultuur goed. Ondanks dat loopt hij tegen een aantal grote cultuurverschillen aan.

Nederlanders gaan gewoon en zien wel waar het schip strand, zegt Jonkeren. “Wat dat betreft zijn we echt anders dan Duitsers die alles vooraf minutieus uitzoeken om maar alle risico’s te mijden.” Beide strategieën hebben hun voor- en nadelen, zegt hij. “Ik had echt wel een aantal dingen anders gedaan wanneer ik ze had geweten. Aan de andere kant doen veel Duitsers liever maar niets om maar geen fout te maken.”

Draait om de doelgroep

De andere regeltjes, wetgeving en hoe instanties werken; daar draait het niet om, vindt Jonkeren. “Dat zijn standaard dingen die je kunt uitzoeken. Je denkt natuurlijk snel: Duitsland is vijfmaal groter, dus ga ik vijfmaal meer spullen verkopen.” Dat is te makkelijk gedacht, zegt hij. “Het is vooral belangrijk om er achter te komen wat het bestedingspatroon van je doelgroep is. Wat willen ze aan je product uitgeven en is er überhaupt wel een markt voor jou?”

Dan moet je werken aan een Duitse uitstraling van je bedrijf, vertelt Jonkeren. “Neem een Duitser in dienst, men koopt liever bij een echte Duitser.” Andere tips volgens Jonkeren: de teksten op je site moeten ultra-Duits zijn, een Duits adres, een Duitse rechtsvorm. “Alles om maar zoveel mogelijk vertrouwen uit te stralen. Want men wil alle risico’s uitsluiten.”

Test hoe je er voor staat:

Voor bedrijven in Overijssel met interesse in e-commerce, check deze regeling

Wil je weten hoe je ervoor staat? Vraag hier de QuickScan aan. Aangeboden door het Go4Export programma van de Provincie Overijssel.

Deze ondernemers zijn al actief in Duitsland:

Kaaskoppen – Jos Jonkeren: je moet het Duitse wantrouwen overwinnen

Oprichters ‘Koop een Koe’ willen Duitse markt veroveren

Handig om te weten:

Hoe Duitse advocaten rijk worden door jouw webwinkel aan te klagen

Duitslandnieuws