Die Tolle Woche

Dit is het droevige antwoord van de Duitse autofabrikanten op de e-carrevolutie

Het dieselschandaal en de beschuldigingen rond kartelvorming brengen het vertrouwen in de Duitse auto-industrie ernstige schade toe. Emobility-expert Henk Meiborg zet op een rij met welke elektrische auto's de vijf grootste fabrikanten hun hachje willen redden. "Het is vooralsnog droevig gesteld met de e-autorevolutie van Duitse bodem."

De Duitse autoindustrie ligt ernstig onder vuur na het dieselschandaal en de vermeende kartelafspraken. Nu diverse steden dreigen met een dieselverbod om de luchtkwaliteit te verbeteren, vragen steeds meer Duitse consumenten zich af of ze nog wel een dieselauto moeten kopen.

Henk Meiborg inventariseert met welke elektrische auto’s de Big Five – de vijf grootste Duitse fabrikanten – komt. De merken, in alfabetische volgorde.

Audi

In 2015 op de autobeurs IAA stal Audi de show met de e-tron serie. De e8 e-tron en het e-tron quattro concept. Maar van de e8 e-tron zijn er zo weinig verkocht, dat men met de productie is gestopt. De ervaringen met de e8 moeten helpen de e-tron Q7 (afgeleide van het e-tron quattro concept) in 2018 op de markt te brengen. Naast de Q7-variant is er ook een concept getoond op de Kieler Woche dit jaar die e-tron sportback wordt genoemd en voor 2019 staat gepland.

Als onderdeel van de Volkswagen-groep zal er ook wel een A3 BEV op de tekentafel liggen, immers het MQB-platform (Modulare Querbaukasten) van de groep biedt hiertoe de mogelijkheden. Maar aan de grotere modellen valt iets makkelijker geld te verdienen. Dus deze kleinere auto’s zullen waarschijnlijk iets langer op zich laten wachten.

BMW

De fabrikant uit München plant een facelift voor de i3, die al sinds 2013 op de markt is. Ook is er een grotere accu beschikbaar en komt er een cabriovariant. Wat er met de i8 gebeurt is nog onduidelijk. Er doen wat geruchten de ronde dat er een batterij aangedreven model komt op basis van de 3-serie, als tegenhanger van de Tesla model III. Maar er gaan ook geruchten dat de eerder in de pers verschenen i5 alweer is geannuleerd. Bij BMW is het dus nog niet echt duidelijk.

BMW i3 en i8. Beeld: BMW

 

Wel bij dochter Mini, de aangekondigde elektrische variant zal in Oxford worden gebouwd. Brexit of niet, Mini blijft voor dit model Engeland trouw, wat natuurlijk een teleurstelling is voor VDL. De Nederlanders produceren in het Limburgse Born ook Mini’s, en er werd overwogen om de productie naar Limburg te verplaatsen.

Daimler

De Mercedes B-klasse electric drive is uit productie genomen. Deze Tesla-kloon die nog stamde uit de tijd dat Daimler behoorlijk wat Tesla-aandelen bezat, zal wellicht worden vervangen door de EQA, een op het Mercedes A-klasse model gebaseerde batterij-auto. Deze komt wellicht in 2019 op de markt.

Tot die tijd zijn we verstoken van een elektrisch aangedreven Mercedes. Want ook de EQG komt – als ‘ie al komt – niet eerder op de markt.

Het merk Smart daarentegen heeft een nieuwe electrive drive in twee uitvoeringen, De forfour en de fortwo. Techniek komt nu van het Franse Renault, nadat ook Smart afscheid nam van de eerder gebruikte Tesla-techniek.

Porsche

De mission-e zal de wereld versteld doen staan in 2019. Voorgesteld als concept op de IAA 2015 zal deze auto in 2019 op de markt komen en nieuwe standaarden zetten. Een nieuw extreem snel oplaadnetwerk – naar voorbeeld van Tesla – wordt ‘as we speak‘ opgebouwd. Dit systeem moet straks in staat zijn met een spanning van 1.000 volt en 350 kW vermogen de auto razendsnel op te laden.

De Porsche Mission E. Beeld: Porsche

 

Criticasters menen dat dergelijke snellaad-snelheden niet haalbaar zullen zijn in 2019. Maar als iemand daartoe in staat is, dan is Porsche het.

Volkswagen

Dan de meest gebeten hond in de automobielindustrie. Behalve de e-UP en e-Golf, beide omgebouwde auto’s, is het wachten op de eerste echte elektrische auto voor het volk.

De ID is groots aangekondigd en zou goedkoper worden als een auto met verbrandingsmotor. Hetzelfde geldt voor studies van Transporter-busjes met een e-aandrijflijn. Het zijn echter nog steeds niet meer dan studies, terwijl de huidige nieuwe e-Golf niet verder komt dan 250 kilometer en niet sneller kan laden dan met 40 kW.

De rest

Opel en Ford

Nu hoor ik u zeggen, maar Opel en Ford dan? Welnu, bij Opel hebben ze een Chevrolet, de Ampera-e, die nauwelijks leverbaar is en bij Ford hadden ze een Focus die uit het leveringsprogramma is verdwenen. Althans in Europa. Beide merken hebben geen Duitse moeders. Opel hoort inmiddels bij het Franse PSA, en Ford is onderdeel van het Amerikaanse Ford.

Borgward

Rest alleen nog de Borgward, een oude Duitse naam in Chinese handen. De Chinezen willen eind 2018 in Bremerhaven een BXi7 van de band laten rollen, vergelijkbaar met het formaat van de Audi Q3. De auto wordt geheel elektrisch aangedreven.

De Borgward BX7. Foto: Spielvogel/Wikicommons

Droevig gesteld

Het is dus vooralsnog droevig gesteld met de e-autorevolutie van Duitse bodem. En als we de maatregelen zien die de regering samen met de bond van autofabrikanten VDA neemt als gevolg van het gesjoemel en gedraai, dan houden we ons hart vast.

Immers, een op de zeven werknemers in Duitsland is direct of indirect werkzaam in de autoindustrie. Als bij onze grootste handelspartner een ‘Nokia-momentje’ de revue passeert, zullen wij hier in Nederland daar zeker last van gaan krijgen. Laten we echter hopen dat het tij nog op tijd keert.

Tijdens de Duits-Nederlandse samenwerkingsweek Die Tolle Woche in Enschede is mobiliteit een belangrijk thema. Op donderdag 28 september wordt het congres Powering Mobility georganiseerd in de Grolsch Veste voor ondernemers uit Nederland en Duitsland.

Henk Meiborg is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma 'e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn'.