Hoe de reclamejongens achter ‘Supergeil’ van Angela Merkel een cultfiguur willen maken

Angela Merkel lijkt al maanden zeker van haar overwinning. Om te winnen moet ze zo degelijk mogelijk (lees: saai) overkomen en dus weinig zeggen. Toch haalt haar campagneteam behoorlijk originele capriolen uit om stemmen te scoren voor 'Mutti'.

Posters plakken en flyeren op de markt. Van een afstandje lijken de Duitse Bondsdagverkiezingen tergend saai en de campagnestrategieën ouderwets.

Maar juist de conservatieve CDU van Angela Merkel gebruikt uiterst moderne middelen om kiezers te lokken. Supergeil!

Nietszeggende teksten

De posters van de christendemocraten zien er oud en vertrouwd uit. Een lachende Merkel of een lokale kandidaat met veilige spreuken waar de meeste mensen het nauwelijks mee oneens kunnen zijn. ‘Voor een Duitsland waarin we graag en goed leven’. Zie daar maar als neonazi, antifa-activist, salafist, liberaal, Gutmensch, asociaal, of socialist iets tegen in te brengen.

Nietszeggend, vinden veel mensen. Toch kent de CDU een lange traditie van dit soort uitspraken. Een beroemd citaat komt van Konrad Adenauer – de eerste bondskanselier na de Tweede Wereldoorlog: “Ich bin wie ich bin. Die einen kennen mich, die anderen können mich.”

In 2013 speelde Merkel met deze uitspraak. ‘Sie kennen mich’, stond er op de plakkaten. Ze won de verkiezingen glansrijk. Ook vouwt ze haar handen consequent in een ruitvorm ‘Raute’. ‘Duitsland in vertrouwde handen’, stond er in koeienletters bij het centraal station in Berlijn.

Supergeil

Maar wat doe je als campagneteam wanneer je met dat soort zouteloze leuzen moet werken? Het bekende Duitse reclamebureau Jung von Matt mag de christendemocratische campagne vormgeven. Zij zijn in Duitsland bekend van viral video’s voor supermarktketen Edeka (Supergeil) en de Berlijnse OV-maatschappij BVG (Is’ mir egal).

De reclamejongens gebruiken juist de kritiek en maken van Merkel een cultfiguur die ook kiesbaar is voor jonge mensen. De ultrasaaie en lange slogan ‘Für ein Deutschland in dem wir gut und gerne leben‘, wordt een onuitsprekelijke hashtag #fedidwgugl.

Belachelijk! Veel te lang! De eerste kritieken waren niet mals. Maar in het digitale tijdperk waarin Twitteraars zich ontzettend vermaken met Trumps schrijffout #covfefe, blijkt ook #fedidwgugl – nadat de kritiek is overgewaaid – prima te werken. De boodschap: ook de grote volkspartij heeft zelfspot en is niet zo stijf.

Campagneleider en partijsecretaris Peter Tauber grijpt de gelegenheid meteen aan om een cursus te geven hoe je de hashtag uitspreekt:

Warenhuis om het partijprogramma te beleven

De christendemocraten hebben zelfs een warenhuis middenin Berlijn geopend, het #fedidwgugl-Haus. Daar worden bezoekers door een ‘beleveniswereld’ gestuurd. Met allerlei hightech-snufjes loop je door het partijprogramma van de partij.

En het hippe reclamebureau haalt nog een oude truc uit de kast, waarbij ze heel onopvallend twee grote klanten combineren. Een supermarkt in Hamburg haalt alle niet-Duitse producten weg. Wat overblijft is de treurige aanblik van vrijwel lege schappen.

De beelden gingen de wereld over en werden ook in Nederland opgepikt.

Fanshop

Waar in Nederland voor de verkiezingen bijna elk programma een verkiezingsdebat heeft, heeft Duitsland maar één groot ‘Kanzlerduell’ waarbij Merkel dit jaar met SPD-leider Schulz debatteerde. Merkel liet zich vooraf al interviewen door 4 Duitse Youtube-sterren. Hun miljoenenpubliek zag het bravoure van de digitale helden verschrompelen oog in oog met de bondskanselier.

Het zijn allemaal subtiele boodschappen die van Angela Merkel een cultfiguur moeten maken. Ze wordt daarbij officieel gesteund door allerlei ‘Bekende Duitsers‘ waaronder veel sporters en kunstenaars. En zoals elke beroemdheid, heeft Merkel inmiddels een echte fanshop, waar de ware aanhanger stickers, tasjes en mokken kan kopen met de echte Merkel-emoticon: de Raute.

Screenshot van de fanshop van Merkel.