Nederlandse designer Ivo van Hulten zet de lijnen uit voor Opel op autobeurs IAA Frankfurt

De Nederlandse designer Ivo van Hulten bepaalt het toekomstige design van de Duits-Amerikaanse autofabrikant Opel. Op de autobeurs IAA laat hij met de conceptauto Opel Monza zien welke kant het bedrijf op wil. In Frankfurt ligt de nadruk op elektrische auto's.

Van Hulten heeft er net een lange dag opzitten waarop hij de vakpers en collegadesigners te woord heeft gestaan over zijn ontwerp. Ook de Nederlandse chef-designer Adrian van Hooydonk van BMW kwam speciaal kijken. “Mooi is dat, als Nederlanders onder elkaar. Hij staat daar hoger in de organisatie dan ik bij Opel, dus dat was wel een hele eer.”

Nederlanders doen het goed

Van Hulten trof sowieso veel Nederlandse collega’s, die werken bijvoorbeeld bij Renault of Ford. “Wel frappant dat de Nederlanders het zo goed doen. Het heeft misschien te maken met hoe we het aanpakken. Eerst rationeel beginnen en vanuit die analyse pas de vormgeving bedenken. In andere culturen wordt er toch te veel vanuit de styling gedacht. Dan vallen de prestaties achteraf vaak tegen.” Opel is een Amerikaans-Duits bedrijf, Van Hulten die eerder voor Audi werkte, voelt zich er prima thuis. “De Amerikaanse gedrevenheid en de Duitse degelijkheid, daar pas ik goed tussen.”

Hazewindhond

De Monza van Van Hulten is het uitgangspunt voor Opel om de nieuwe generatie auto’s voor de komende tien jaar te bouwen, zeg maar de huisstijl. “Met de Insignia hebben we de eerste stap gezet, de Monza is de tweede ronde in de vormentaal. We willen minder lijnen, de auto moet een atletische uitstraling hebben. Bij het ontwerpen hield ik de ranke hazewindhond in gedachten.” Ook het ‘gezicht’ van de auto is anders. “De Monza kijkt serieus en zelfbewust.”

Promotievideo voor conceptauto Opel Monza, het ontwerp van de Nederlander Ivo van Hulten en zijn team.

Noviteiten

De conceptauto torst een berg aan noviteiten mee. Zo wordt met kleine beamertjes allerlei informatie op het dashboard geprojecteerd, ook wel projection mapping genoemd. Ook is er veel aandacht voor de elektrische aandrijving van de auto, gecombineerd met LPG. “Heel fijn dat BMW als tweede Duitse merk nu echt serieus met de elektrische auto’s bezig is. Zo helpen we elkaar om de elektrische auto dichterbij te brengen. Ik ben echt onder de indruk van wat ze doen.”

Elektrische auto serieus genomen

Ongeveer een miljoen bezoekers trekken vanaf vandaag richting Frankfurt voor de 65’ste internationale autobeurs IAA. Elektrische auto’s worden door de producenten niet langer gezien als een speeltje voor een klein groepje groene ideologen, maar als een serieus alternatief voor auto’s met een brandstofmotor.

Adrian van Hooydonk

Op de IAA haalt vooral BMW alles uit de kast om de consument ervan te overtuigen dat zijn elektroauto’s minstens zo goed zijn als die van Tesla of andere grote concurrenten op dit gebied zoals Renault en Nissan. BMW doet dat met de i3, een elektrische stadsauto die vanaf november in Nederland te koop is. En met de i8, die net als de Tesla een auto is om lekker hard mee over de Autobahn te scheuren.

Het model van de Nederlandse chef-designer Adrian van Hooydonk is op de IAA voor het eerst te bewonderen. De sportwagen gaat €126.000 kosten en is daarmee iets duurder dan de Tesla Model S, die in de meest lichte uitvoering €71.000 kost. Groot verschil is dat Tesla in de meest dure uitvoering (Ronde de €100.000) honderden kilometers elektrisch kan rijden. De i8 moet al na enkele tientallen kilometers ondersteuning krijgen van een benzinemotor.

Duitse bedrijven geen marktleider

Van de Duitse bedrijven nemen BMW en Opel de elektromobiliteit dus het meest serieus. Van een marktleiderschap in Europa zijn ze echter ver verwijderd. De absolute voorlopers in Europa zijn nog altijd de partnerbedrijven Renault en Nissan. Renault-baas Carlos Ghosn kondigde dinsdag tijdens een persconferentie aan dat hij er alles aan zal doen dat marktleiderschap vast te houden. De Nissan Leaf is met 75.000 verkochte auto’s sinds 2010 de best verkochte elektroauto ter wereld. Renaults topmodel is de Zoe, die vooral in het oog springt vanwege het grote aantal kilometers dat het kan rijden (200 zonder stopcontact).

Volkswagen introduceert met de E-Up en de E-Golf ook twee nieuwkomers in Frankfurt. Auto-experts zijn echter nog niet overtuigd dat VW hiermee serieus wil doorbreken. Hetzelfde geldt voor Mercedes dat op de IAA alleen een elektrische Smart in de aanbieding heeft. Opel heeft met zijn Ampera – een zusje van de Chevrolet Volt – wel een model dat bij experts goed ontvangen wordt. Om meer auto’s te verkopen kondigde Opel vlak voor de IAA aan de prijs te verlagen van €46.000 naar €38.300.

Tesla

Een absolute publiekslieveling zal ongetwijfeld Tesla worden. Het bedrijf uit Palo Alto, Californië heeft met zijn puur elektrisch aangedreven sportauto ‘Model S’ een ware hype uitgelokt. Van de auto worden er dit jaar zeker ruim 20.000 verkocht. Klinkt als weinig, en is minder dan bijvoorbeeld Volkswagen in een week produceert. Maar voor een sportauto met een fiks prijskaartje en alleen een elektromotor om zich voort te bewegen, is het uniek.

Op de beurs is het bedrijf van Elon Musk – de man die met de verkoop van internetbedrijf Paypal miljoenen verdiende – inmiddels ruim €20 mrd waard. Tesla is daarmee het op twaalf na meest waardevolle autobedrijf ter wereld, niet ver achter Renault en Kia, maar voor bijvoorbeeld Peugeot-Citroën of Fiat.

De IAA is nog tot 22 september.

Tekst: Maurits Kuypers en Bertus Bouwman