DN-expert Mathieu Sneep: Zekerheid gaat boven snel succes

Duitsers houden van zekerheid. Internetondernemer Mathieu Sneep merkte dat dit vroeger belangrijk was in de DDR, maar ziet dat in het huidige zakenleven terug. En dan gaat zekerheid soms zelfs voor snel succes.

Onlangs bekeek ik een documentaire over de DDR. Ik zag een land waarin mensen 15 jaar moesten wachten op een nieuwe Trabant. Tweedehands goederen waren vaak duurder dan die welke nieuw van de productieband rolden. Een economie met alibiprodukten, enkel en alleen om centraal gestelde doelen te behalen. Een scheepswerf in Rostock die flessenopeners produceerde. Een staalfabriek in Finow die ligstoelen in elkaar sleutelde.

Zekerheid

Toch hebben voormalig-Sovjetburgers ook nu nog positieve associaties met de planeconomie. Een vrouw hier in Berlijn vertelde me dat ze weliswaar blij was met het nieuwe verenigde Duitsland, maar dat ze een afkeer had van hedendaagse keuzevrijheid. Ze was besluiteloos bij het kopen van een pak spaghetti, laat staan bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. De DDR gaf haar geborgenheid en vooral zekerheid.

Ik heb er lang over nagedacht of haar hang zekerheid enkel te maken had met de plek waar zij was opgegroeid, of dat zekerheid iets is wat in bredere zin de Duitse cultuur typeert. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het laatste het geval is.

Vertrouwen uitstralen

Begin 2012 heb ik onze Nederlandse webwinkel voor fotografie op canvas (hollandoncanvas.nl) uitgebreid naar Duitsland. Een duidelijk impressum (soort colofon voor een website), 14 dagen retourrecht en heldere algemene voorwaarden zijn wettelijk verplicht. Om consumenten echt voor je te winnen is het bieden van extra zekerheden cruciaal. Een keurmerk als het TÜV SÜD Prüfsiegel is uitermate belangrijk, net als het kiezen voor een Duitse rechtsvorm. Dat straalt vertrouwen uit. Ook zijn onze oosterburen terughoudender met het verstrekken van persoonlijke- en betaalgegevens. Sofortuberweisung (het Duitse iDeal) wordt vaker als risicovol gezien; klanten kiezen eerder voor handmatig overboeken of zelfs voor contante betaling van goederen via bedrijven als barzahlen.de.

Verdienmodel

Bij het starten van mijn nieuwe bedrijf Cipasso.com, een marktplaats voor kunst in opdracht, wordt mij continu op het hart gedrukt een duidelijk verdienmodel te definiëren. Investeerders hechten daar veel meer waarde aan in vergelijking met hun buitenlandse tegenhangers. Ook hierin is zekerheid dus doorslaggevend. Het feit de nieuwe Twitter, Facebook of Instagram waarschijnlijk niet hier wordt geboren nemen ze op de koop toe.

Duitse cultuur

Berlijn is een geweldige stad en ik ben ervan overtuigd dat er in Duitsland enorme kansen liggen voor Nederlandse bedrijven en ondernemers. Om succesvol te zijn moet je je communicatie en bedrijfsvoering aanpassen aan de Duitse cultuur. Het bieden van zoveel mogelijk zekerheid is daarbij essentieel.

Mathieu Sneep is internetondernemer in Berlijn en oprichter van Cipasso.