EU: Tol voor buitenlandse automobilisten niet discriminerend

De plannen van de Beierse CSU om een 'tol voor buitenlandse automobilisten' in te voeren werden tot nu toe door andere partijen weggehoond. Ook zusterpartij CDU vond het voorstel discriminerend. Nu krijgt CSU-leider Horst Seehofer - die deze tol tot breekpunt maakte - steun uit onverwachte hoek. Volgens de Europese Commissie past het binnen de wet.

Daar had niemand rekening mee gehouden. Zodra Horst Seehofer (CSU) weer zijn stokpaardje ‘tol voor buitenlanders’ bereed, slaakte zusterpartij CDU een diepe zucht. Angela Merkel herhaalde meermaals het standpunt van alle andere partijen in Duitsland: ‘een dergelijk voorstel komt nooit langs de Europese wetten wegens discriminatie’. Daarom werd tijdens de coalitiebesprekingen al gekeken naar alternatieven waar ook Seehofer mee zou kunnen instemmen; een vignet die Duitsers via de wegenbelasting zouden betalen.

Geen discriminatie

Maar het mag wel volgens die Europese wetten, stelde de Estse Eurocommissaris Siim Kallas van Verkeer tegenover vragensteller Michael Cramer, Europarlementariër namens Die Grünen die daar ook van schrok. De vraag of het mocht was tot nu toe altijd door experts in Europees recht met ‘nee’ beantwoord. Maar het antwoord van Kallas dat Spiegel Online onder ogen kreeg, laat aan duidelijkheid weinig te wensen over. Duitsland mag voor dezelfde omstandigheid – het gebruik maken van de Autobahn – andere voorwaarden stellen aan buitenlanders.

Volgens Kallas mag op grond van richtlijn 1999/62/EG voor autogebruikers uit een bepaald gebied de wegenbelasting worden verlaagd, terwijl tegelijkertijd de tol voor alle automobilisten omhoog gaat. Ook op een ander punt komt Kallas de eisen van Seehofer tegemoet. Het geld wat door een dergelijke belasting wordt opgehaald, hoeft niet in de staatskas te verdwijnen, maar mag direct in het potje voor de lokale infrastructuur. “Hoe meer de tol is gericht op het principe ‘de gebruiker betaalt’, des te minder is er sprake van discriminatie”, aldus de brief van de Eurocommissaris.

Erbarmelijke staat

Het achterliggende thema van de ‘PKW-Maut voor buitenlanders’, is de erbarmelijke staat van de Duitse infrastructuur waar de partijen dringend meer geld voor zoeken. Afgelopen dinsdag is gesproken over een bedrag van 40 miljard uit de staatskas voor de komende 15 jaar. Maar Horst Seehofer wil daar bovenop nog steeds de tol voor buitenlanders. Zonder die maatregel wil hij een coalitieakkoord niet ondertekenen.

 

Duitslandnieuws