E-commerce in Duitsland ‘booming business’; omzetstijging van 44 procent derde kwartaal

Het gaat goed met de Duitse e-commerce, de online winkels. In het derde kwartaal van dit jaar werd online 44% meer besteed dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Bundesverband des Deutschen Versandhandels (BVH). Het gaat zo goed dat de prognoses voor 2013 naar boven zijn bijgesteld. Nederland groeit ook, maar 'slechts' met 8%.

Als het zo door gaat geldt het goede cijfer van 44% niet alleen voor het derde kwartaal, maar voor heel 2013. De Duitse e-commerce zat al in de lift, vorig jaar was er al een flinke groei van 27%. Maar 2013 wordt een nog veel beter jaar voor de Duitse webwinkels. Dit jaar groeien de Duitse online productverkopen in 2013 ongeveer vier keer zo hard als de Nederlandse naar verwachting zullen doen. Daar groeit de markt ook, maar ‘slechts’ met 8%.

De cijfers van branchevereniging BVH tonen alle ‘verkopen op afstand’, daar hoort ook de handel vanuit catalogi bij. De catalogusverkoop is nog goed voor zo’n 8 miljard euro omzet per jaar, dat is 17% van de ‘verkopen op afstand’. De overige 83% komt voor de rekening van webwinkels. De omslag van catalogus naar web heeft pas in 2009 plaatsgevonden. Voor die tijd werd er nog meer gebladerd in catalogi van bedrijven als Otto, Quelle en Neckermann. Nu wordt er vooral online gekocht bij webwinkels van Amazon, Zalando en Otto Groep die nu ook online actief is.

Top-5 e-commerce in Duitsland in miljoenen euro’s:

  1. Kleding/textiel/schoenen: 3.885 (derde kwartaal 2012: 3.230)
  2. Boeken/beeld en audio: 1.974 (derde kwartaal 2012: 930)
  3. Amusementselektronica/elektronische producten: 982 (derde kwartaal 2012: 930)
  4. Huishoudelijke apparaten en kleine artikelen: 594 (derde kwartaal 2012: 640)
  5. Hobby en vrije tijd: 578 (derde kwartaal 2012: 550)

Bron: BVH

Duitse e-commerce

Koen Lenssen, investment manager bij Tengelmann Ventures schetste in oktober voor Duitslandnieuws de Duitse e-commercemarkt.

Duitsland is traditioneel een echt postorderland met bekende catalogusbedrijven zoals Otto, Quelle en Neckermann. Het is dan ook niet vreemd dat e-commerce in Duitsland de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt.

De e-commercesector in Duitsland is zeer gefragmenteerd met duizenden bedrijfjes die handel drijven via het internet; webwinkels, online marktplaatsen (zoals E-Bay), ‘Powersellers’ die vooral verkopen op Amazon of E-Bay alsook een groot aantal affiliateshops. Daarnaast zijn er ook ontelbare technologie en serviceaanbieders actief op de Duitse markt.

Omzet in Duitsland in 2012

  • Amazon:       4,8 miljard euro
  • Otto Groep: 1,7 miljard euro
  • Zalando:       411 miljoen euro

Lees verder: DN-expert Koen Lenssen: Duitsland, van postorderland tot e-commercegigant » 

Duitslandnieuws