Kansen voor TNT nu klanten schrikken van prijsstijging bij Deutsche Post

Met ingang van volgend jaar wil Deutsche Post de portokosten verhogen. Maar daar lijken vele grote klanten flink van te schrikken. Uit onvrede zijn ze van plan over te stappen naar een goedkopere concurrent. Vooral het Nederlandse TNT Post lijkt gewild, Ergo, Deka en Johnson Controls zijn al over en Commerzbank overweegt een overstap.

De Duitse krant Handelsblatt peilde de mening bij enkele grote Duitse bedrijven over de geplande prijsverhoging bij Deutsche Post. Zo zou een grote aanbieder van mobiele telefonie die niet met naam genoemd wil worden sterk overwegen een overstap te maken. Het bedrijf heeft 20 miljoen klanten, wat veel brieven betekent. Ook de Commerzbank wil Deutsche Post de rug toekeren. De bank heeft bij wijze van proef al enkele verzendingen via andere aanbieders verstuurd.

Opschudding

De duurdere postzegel heeft bij vele bedrijven die klant zijn bij Deutsche Post voor opschudding gezorgd. Vorig jaar was er immers ook al een prijsstijging. Een standaard brief versturen kost nu 60 eurocent. Ook het versturen van pakketten wordt duurder. Het verzenden van pakketjes tot 10 kilo gaat 6,99 euro kosten, 9 cent meer dan nu.

Voor veel klanten overschrijdt Deutsche Post daarmee een grens. Bij de vorige verhoging van 3 cent, in januari 2013, verloor het bedrijf al enkele grote klanten. In navolging van verzekeringsreus Ergo, stapte de stad Essen over naar TNT Post. Het Nederlandse bedrijf mocht ook de bank Deka en auto-onderdelenproducent Johnson Controls als nieuwe klanten begroeten.

Uittocht klanten

Wanneer bij Deutsche Post de uittocht van grote klanten doorgaat, dan wordt het lastig om het ambitieuze doel van bestuursvoorzitter Frank Appel te halen. Hij wil ondanks het dalende aantal verstuurde brieven dankzij e-mailverkeer de winst stabiliseren rond de 1 miljard. Experts denken dat dit erg lastig gaat worden en dat hij met de recente prijsverhoging zijn eigen bedrijf een slechte dienst bewezen heeft.

Ook bij de pakkettendienst speelt de concurrentiestrijd. Bijna alle logistieke dienstverleners bieden voor grote klanten dumpprijzen aan. “Vaak al vanaf 2,50 euro per pakket”, zegt expert Ekkehard Hahn tegen Handelsblatt. “Wie dan met de prijs omhoog gaat, kan klanten verliezen.” Deutsche Post gelooft dat klanten liever iets meer betalen als ze daarvoor een betere kwaliteit ontvangen.

60 miljoen brieven door verkiezingen

De cijfers voor Deutsche Post in 2013 zijn mooi, maar dat zal een uitzondering zijn verwachten experts. Vanwege de landelijke verkiezingen brachten postbodes namelijk 60 miljoen extra brieven rond dan gewoon. Daardoor wordt het voor Frank Appel schier onmogelijk om volgend jaar cijfers van een gelijk niveau te kunnen presenteren.

TNT Post in Duitsland

TNT Post heeft in Duitsland een marktaandeel van 6%. Het is voor 71% in handen van het Nederlandse TNT Post en voor 29% van Hermes, een dochter van postorderbedrijf Otto. Vanuit het hoofdkantoor in Hannover worden de grote klanten bediend, de tweede tak van TNT in Duitsland zijn de regionale afdelingen, aangestuurd vanuit Ratingen. Ook daar werden prijsverhogingen aangekondigd, maar volgens een woordvoerder blijft de prijs onder die van Deutsche Post.

Foto: TNTPost

Duitslandnieuws