Beerput ADAC: traumaheli gebruikt als föhn in voetbalstadion en met ambulancevliegtuig naar de zon

De schandalen bij de Duitse wegenwacht ADAC stapelen zich op. Nadat bekend werd dat de verkiezing voor de lievelingsauto gemanipuleerd was en dat de top traumaheli's privé en zakelijk gebruikten wordt de beerput verder open getrokken. De helikopter zou zijn gebruikt om een doorweekt voetbalstadion droog te föhnen en een ambulancevliegtuig als chartervlucht naar de zon.

De traumahelikopter van de Duitse wegenwacht is naar blijkt een ware duizendpoot. De ‘gele engel van de lucht’ wordt ingezet bij zware ongevallen en redt mensenlevens. Bij het oprichten van de reddingsdienst gaven veel Duitsers dan ook gul om de 51 helikopters mogelijk te maken. Overige bijdragen kwamen van zorgverzekeraars, de ADAC zelf en de overheid.

Dienstreisjes

Maar de traumaheli kan nog veel meer. Zo bleek de ‘Hubschrauber‘ de afgelopen tien jaar ook een nuttig vervoersmiddel voor de leidinggevenden van de Duitse wegenwacht. Wanneer voorzitter Peter Meyer op drie plekken in het land acte de présence moest geven, bleek de gele heli een uiterst handig vervoersmiddel. Immers, zo snel verplaatsen van Hamburg naar Wolfsburg, daar kan geen auto tegenop. Bovendien bespaarde het kosten, zo verdedigde de ADAC zich.

Stadionföhn

Nu blijkt de helikopter over nog veel meer talenten te beschikken. In februari 2006 had het zo hard geregend, dat het duel tussen de Tweede Bundesligaclubs Eintracht Braunschweig tegen Dynamo Dresden dreigde te moeten worden afgelast. Een strop voor de thuisclub. Braunschweig probeerde hemel en aarde te bewegen om de wedstrijd toch te laten plaatsvinden. Alle gemeentelijke medewerkers werden opgetrommeld en gingen driftig met bladblazers in de weer. Het hielp niets.

Het radeloze stadsbestuur belde ten einde raad met de ADAC. De lokale voorzitter was Reinhard Manlik die bovendien een bekende CDU-politicus was. Hij nam direct maatregelen. Er werd onmiddellijk een traumaheli gestuurd die als een soort föhn binnen mum van tijd de doorweekte grasmat droog föhnde. De inzet – met aan boord een noodarts – is in rekening gebracht bij de stad. Hoe hoog de rekening was, zou niet meer na te gaan zijn.

‘Shitstorm’

Daarmee houdt het voor de ADAC niet op. De vereniging met 19 miljoen leden verkeert in – zoals de Duitsers zeggen –  een echte ‘Shitstorm’. Nu blijkt dat voorzitter Meyer niet alleen voor dienstreisjes met de heli mee mocht, hij werd ook nog eens voor zijn eigen deur afgezet. Geen probleem, dacht de ADAC. Het huis van de voorzitter in Essen stond aan de route naar Bonn. Dergelijke vluchten zouden de afgelopen tien jaar zeker 30 keer hebben plaatsgevonden.

Naar de zon

Bovendien zou een een regionale ADAC-manager een ambulancevliegtuig hebben geregeld voor haar zoon en zijn vriend. De beide jongens zouden op zonvakantie naar een Egyptische badplaats aan de Rode zee. Ze mistten hun vliegtuig en kregen na bemiddeling van moeder een plekje in het reddingsvliegtuig dat zieke ADAC-leden uit Egypte naar Duitsland moest brengen. De stoelen waren op de heenweg niet bezet, dus ze zag het probleem niet. De wegenwacht zelf wel, want de vrouw moest vorig jaar haar functie neerleggen, meldt Bild Zeitung.  

Beerput

Nu de schandalen zich blijven opstapelen, overwegen 1,3 miljoen leden om hun lidmaatschap op te zeggen. De wegenwacht verliest rap het vertrouwen in Duitsland. Een regionale afdeling van de ADAC zou een villa hebben laten bouwen voor de plaatselijke voorzitter.

De minister van justitie wil weten of naast de lievelingsautotest ook met veiligheidstesten voor auto’s is geknoeid. Dit is ook in het belang van de Nederlandse automobilist, want zusterorganisatie ANWB maakte gebruik van deze resultaten. De Duitse justitie onderzoekt nu of alle activiteiten van de automobielclub wel bij hun status als vereniging past.

Bertus Bouwman