Duitsland besteedt een derde budget voor onderhoud waterwegen aan Autobahn

[UPDATE] Duitsland heeft vorig jaar het potje voor onderhoud en nieuwbouw van waterwegen voor een derde uitgegeven aan de Autobahn en terug laten vloeien in de staatskas. Zo'n 192 miljoen van de 600 miljoen euro is niet aan de binnenwateren besteed en daar is bond van binnenhavens (BÖB) boos over. De bond eist nu zekerheid dat het onderhoud nu wel snel wordt opgepakt.

In Duitsland wordt de afgelopen tijd regelmatig gemopperd over de matige infrastructuur en het enorme achterstallige onderhoud daarvan. Zo zouden veel bruggen op instorten staan, en falen sluizen regelmatig. Nu klaagt ook de bond van binnenhavens dat held geld uit het potje voor de binnenwateren voor heel andere dingen zoals wegenbouw wordt gebruikt. “Dit is een verkeerd signaal naar de binnenvaart”, zegt Boris Kluge van BÖB. “De regering vergroot zo de onzekerheid of alles in de toekomst nog wel zal werken.”

Geld voor staatskas en Autobahn

Belangrijke vaarwegenprojecten, zoals de uitbreiding van de moezelsluizen worden door een gebrek aan financiële middelen niet voor 2020 opgepakt. Tegelijkertijd is geld wat eigenlijk bestemd was voor de vaarwegen deels aan de aanleg van wegen uitgegeven of weer terug gevloeid in de staatskas. Van de 600 miljoen euro is zo’n 192 miljoen niet in de waterinfrastructuur gestoken, vertelt Anja Fuchs van BÖB aan Duitslandnieuws.

De BÖB zegt zich niet bezig te willen houden met de vraag waarom het zo gelopen is, maar wil vooral er aan werken dat alle geplande budgetten ook daadwerkelijk en snel wordt besteed aan de verdere ontwikkeling van de waterinfrastructuur.

‘Moet dringend iets gebeuren’

“Dat zoveel middelen niet zijn ingezet, laat zien dat er dringend wat gedaan moet worden. Wij hopen dat de regering dit erkent en de nodige stappen wil zetten”, zegt Kluge. Volgens hem moet ook verzekerd worden dat de huidige waterwegen goed onderhouden worden.

Duitslandnieuws