Duitse winkeliers profiteren nauwelijks van hoge consumentenvertrouwen

Het regent in Duitsland jubelende artikelen over de goede stemming onder consumenten. Winkeliers kunnen het niet meer lezen. Want van die opgewektheid komt weinig terecht in hun kassalade. Van het hoge consumentenvertrouwen profiteren vooral anderen.

De Duitse detailhandel profiteert verhoudingsgewijs maar weinig van het hoge consumentenvertrouwen in het land. Oorzaak; de Duitsers geven hun geld steeds meer uit aan diensten en ervaringen uit, stelt Rolf Bürkl van het Neurenbergse onderzoeksinstituut GfK tegenover Die Welt. Volgens hem was het al goed te zien in de maanden voor de feestdagen. Toen bereikte de GfK-consumentenindex de hoogste stand in zes jaar, terwijl de winkeliers klaagden over slechte tijden.

“In werkelijkheid ging de jubelstemming onder consumenten deels aan de detailhandel voorbij”, bevestigt Bürkl. De detailhandel is goed voor een derde van wat de Duitsers in totaal consumeren. In andere sectoren,  zoals de vastgoed en de reisbranche ging het bijvoorbeeld wel goed.

Vastgoed

Veel mensen zien vastgoed tegenwoordig als een alternatieve vorm van sparen, zegt Bürkl. En wie niet direct een huis koopt, steekt het geld vaak in klussen aan het huis, nieuwe meubels, de badkamer, of de voorgevel krijgt een opknapbeurt. “Mensen gaan steeds minder zelf naar de bouwmarkt, maar laten het door vakmensen doen.” Gevolg, het geld komt meer terecht in de dienstverlening in plaats van bij winkeliers.

Dure reizen

De dienstverleners profiteren er ook van dat Duitsers duidelijk meer geld aan reizen uitgeven. De laatste GfK-cijfers laten zien dat de reisbureaus voor het komende zomerseizoen een omzetgroei van 8% verwachten in vergelijking met vorig jaar. En dat geldt vooral in het luxe segment. Bij reizen vanaf 3.000 euro per persoon is de groei zelfs 16%.

Geen dikke jas nodig

Een andere reden waarom de winkeliers niet profiteren van de vrijgevige consumenten is de milde winter. De temperaturen zorgden er niet voor dat mensen naar de winkel renden om een dikke jassen of stevige laarzen aan te schaffen. “De detailhandel moest al vroeg met kortingen werken om überhaupt de wintercollectie kwijt te raken”, zegt Bürkl. Daarbij is er ook geen run op populaire elektronische apparaten voor bijvoorbeeld het huishouden of spelcomputers. Een positieve uitzondering zijn de tablets.