Duitser en Nederlander vinden elkaar op de Messe: samen zijn we veel beter

Een Duitser en een Nederlander kwamen elkaar twee jaar geleden tegen op de Hannover Messe en besloten samen te werken. Nu staan ze onder één naam op de Duitse beurs. Ze hebben elkaar gevonden in de culturele verschillen tussen beide landen. "Duitse degelijkheid en Nederlandse frisheid, dat is echt een mooie combinatie."

Ze lachen veel samen, de Duitse machinebouwer Ralf Miethe van Dkon uit Lengerich en de Nederlandse industrieel designer Jacques Stevens van Idé Partners uit Enschede. Bij elke tiende ‘slechte grap’ moet de maker ervan de ander op een biertje trakteren. Een ‘overtreding’ is gauw gemaakt.

Het is precies de manier waarop de mannen elkaar tegenkwamen twee jaar geleden op de Hannover Messe. “We konden het direct goed vinden samen”, vertelt Miethe. “En toen bleek dat onze bedrijven bij elkaar pasten, hebben we ook maar eens over zaken gepraat. Zo deden we ons eerste project samen, en nu opereren we onder één naam IDkom.”

Serieuze zaken

Ondanks de vrolijkheid doen de mannen serieuze zaken. Dkon maakt machines en apparaten en Idé Partners verzorgt de vormgeving. Een ideale combinatie, zo ondervonden Stevens en Miethe. “Duitsers zijn gewoon erg goed in het maken van machines. Hele degelijke dingen”, vertelt Stevens. “Maar eerlijk gezegd missen ze vaak de schwung. Wij kunnen ze een speelse ‘look’ geven. Ze lijken moderner en het maakt je herkenbaarder als merk. Dat is echt iets Nederlands. De term ‘Dutch Design is er niet voor niets. Nederlandse producten zijn kleurrijker en frisser.”

Die frisheid combineert Stevens nu met Duitse degelijkheid. “Het is mooi om te zien hoezeer Duitsers van materialen houden. Wij hebben eens een ombouw afgeleverd die goed in elkaar zat, maar niet goed genoeg volgens de mannen van Ralph. Ze hebben het opnieuw in elkaar gezet. En verdraait, het was ook echt beter.”

Derk Marseille maakte een rondje langs toeleveranciers, waaronder IDkon.

De manier waarop Stevens en Miethe elkaar kunnen aanvullen loopt parallel aan de culturele verschillen tussen beide landen, zegt Miethe. “Nederlanders staan in Duitsland bekend om hun losse houding. En dat is niet per se een goed imago. Wil je wel zaken doen met iemand die het allemaal wat minder serieus neemt?” Maar voor Miethe viel het positief uit. “Jacques laat het product er veel mooier uitzien, zo kunnen we het beter verkopen. Zo zie je maar, samen zijn we beter.”

Idé Partners heeft 10 werknemers, Dkon 60. Met de samenwerking moeten ineens twee verschillende culturen samenwerken. “Dat is een heel proces”, zegt Stevens. “We komen nu vaak bij elkaar op kantoor en proberen zo van elkaar te leren. Ik noem dat samen trainen, want dat is het echt.” Zo hebben ze samen een stappenplan opgesteld waarmee ze verschillende klanten kunnen bedienen.

Nederlandse invloeden

Miethe heeft al wat Nederlandse invloeden toegepast in zijn bedrijfsvoering. “Jacques kijkt bij het verdelen van de opdrachten ook naar het karakter van de werknemer. Dat doe ik nu ook. Ik stel bij een nieuwe opdracht nu een team samen van mensen met verschillende talenten en karakters. Dat werkt heel goed.”

Na zoveel serieus gepraat vinden de mannen het allang weer tijd voor een geintje. “Nederlanders voetballen misschien mooier, maar de Duitsers halen succes”, plaagt Miethe. “Maar inmiddels spelen de Duitsers ook mooi, dankzij de Nederlandse school”, brengt Stevens daar tegen in. “En ze zijn er nog succesvol mee ook. Het is eigenlijk net als bij ons bedrijf. Als je een Nederlander en een Duitser bij elkaar zet, dan krijg je dus mooi succes.”

Meer van Duitslandnieuws over de Hannover Messe

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief