7 Redenen waarom Berlijn het nieuwe vliegveld maar niet af krijgt

Het nieuwe vliegveld van Berlijn is verworden tot nationale mikpunt van spot. De Duitsers zijn de tel kwijt hoe vaak de opening is uitgesteld. Planners en politici durven geen nieuwe datum meer te noemen. Het budget wordt met miljarden overschreden. Wat gaat er toch mis? Zeven redenen waarom de Berlijners hun 'faalvliegveld' maar niet af krijgen.

Het plan was dat het vliegveld BER (Berlin-Brandenburg) de drie oude zou vervangen. In 2008 sloot Tempelhof. Tegel (West) en Schönefeld (Oost) barsten sindsdien uit hun voegen. De vliegvelden zijn inmiddels sterk verouderd, omdat er al jaren geen geld in is gestoken. Ze zouden na de opening van BER toch overbodig worden.

‘Precies tijdsschema’

Inmiddels stapelt schandaal op schandaal en durft niemand meer een openingsdatum te noemen. Ook bestuursvoorzitter Hartmut Mehdorn houdt zijn lippen stijf op elkaar. Maar hij heeft wel een geheim plan. Hij spreekt er vaak over, maar wil niets over de details zeggen. De 71-jarige manager zei maandag volgens Focus dat er volgens een ‘zeer precies tijdsschema wordt gewerkt, die op de dag nauwkeurig is’. En dan steekt hij demonstratief de handen in zijn zakken. “Het is alleen wel een intern schema.”

De aankomsthallen zijn al jaren klaar, maar zijn niet brandveilig.

Mehdorn doet de uitspraak op het moment dat hij geweldig onder druk staat. De raad van toezicht eiste in een speciale zitting opheldering over het jongste schandaal: de technisch directeur wordt verdacht van het aannemen van steekpenningen. Politici eisen dat hij opstapt en commentatoren vragen zich af of het niet goedkoper is om het hele vliegveld af te breken en opnieuw te bouwen. In Berlijn gaat de grap rond dat het eenvoudiger is Berlijn met de grond gelijk te maken en op te bouwen naast een bestaand vliegveld.

De 7 problemen van BER

Optimisten denken dat in 2016 de eerste vliegtuigen van het derde grootste vliegveld van Duitsland kunnen opstijgen. Volgens de planning had dat eind 2011 moeten gebeuren. Duitslandnieuws zet zeven horden op een rij die vliegveld BER nog te nemen heeft voor het kan worden geopend.

1. Ingewikkeld brandveiligheidssysteem

Omdat veel brandveiligheidssystemen niet bleken te functioneren, ging de openingsdatum in 2012 niet door. Twee jaar later denken de techneuten eindelijk een oplossing te hebben gevonden. Ze delen het systeem op in drie delen waardoor de aansturing vereenvoudigd wordt. Die opdeling moet nog beginnen.

2. Chaotische kabels

Omdat de verschillende bedrijven die aan het vliegveld meehielpen deels konden werken zoals ze zelf wilden, zijn vele kabelgoten te vol of verkeerd aangelegd. Nu worden kilometers kabels opnieuw getrokken. Bovendien is een deel van de 4.000 ruimten op het vliegveld verkeerd genummerd, wat tot nog meer chaos kan leiden omdat bijvoorbeeld het klimaatbeheersingssysteem de nummers moet volgen.

3. 150.000 x prutswerk

Van gescheurde tegels tot aan ander prutswerk. Controleurs hebben 150.000 gebreken gevonden. De verantwoordelijke bedrijven moeten hun fouten goedmaken.

De gloednieuwe incheckbalies moeten telkens worden afgestoft.

4. Dure geluidsoverlast

Lange tijd werden omwonenden te weinig beschermd tegen geluidsoverlast van de bouwplaats. De rechter gaf de omwonenden gelijk, waardoor er een bouwplaats ontstaat tegenover de originele bouwplaats. Op kosten van het nieuwe vliegveld moeten nieuwe ramen, isolatie en ventilatoren worden aangebracht om zo’n 25.500 huizen beter te beschermen tegen geluidshinder.

5. Sanering noordelijke landingsbaan

Het nieuwe vliegveld ten zuid-oosten van Berlijn overlapt deels vliegveld Schönefeld. Zo lang deze nog in gebruik is, kan de noordelijke baan niet worden opgeknapt. Ook mag er nog even niet gebouwd worden wegens het overschrijden van de geluidsnormen. Vanaf maart 2015 zou er wel mogen worden begonnen met de renovatie.

Bouwvakkers moeten veel klussen opnieuw uitvoeren.

6. Corruptieaffaire

Jochen Großmann, de man die verantwoordelijk is voor de technische gang van zaken op het vliegveld, wordt sinds vorige week verdacht van corruptie. Hij zou steekpenningen hebben aangenomen en bepaalde bedrijven hebben voorgetrokken in het aanbestedingsproces. Per inschrijving zou hij een half miljoen euro hebben verlangd. Benadeelde bedrijven kunnen nu een schadevergoeding eisen.

7. Ontbrekende financiering

Er was 4,3 miljard euro nodig om de bouw van het vliegveld tot dusver te bekostigen. Maar begin volgend jaar is het geld op. Ceo Hartmut Mehdorn wil 1,1 miljard euro extra. Maar de deelstaten Berlijn en Brandenburg die eigenaar zijn van het vliegveld mogen alleen te hulp schieten wanneer de Europese Commissie dat goedkeurt. De tijd dringt en zolang er geen duidelijkheid is loopt het bouwproces gevaar.

Duitslandnieuws over falende Duitse megaprojecten

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Duitslandnieuws