Ontbreken van concrete maatregelen: weer paardenvlees in Duits rundvlees gevonden

Opnieuw paardenvlees ontdekt in producten die als rundvlees werden verkocht. Na de internationale ophef vorig jaar lijkt er weinig veranderd. Ook op politiek niveau. Van de beloofde maatregelen komt niets terecht. De levensmiddelenindustrie houdt met succes hogere straffen, meer controles en transparantie tegen. Voor hun onderzoek krijgen scholieren uit Bochum nu een prijs.

Het is een kleine test. Eigenlijk wilden ze helemaal geen nieuw schandaal uitlokken, maar na drie porties döner van willekeurige etenhuizen werd paardenvlees gevonden. Empirisch onverantwoord, maar reden genoeg voor Der Spiegel om uit te zoeken wat er eigenlijk is gebeurd sinds de ophef rond de fraude met de etenswaren van bedrijven als Nestlé, Aldi en Ikea.

Diepvriesmaaltijden

Anderhalf jaar geleden waren de ontdekkingen aan de orde van de dag. Ravioli’s, gehaktballetjes en diepgevroren maaltijden: allemaal gevuld met paardenvlees alhoewel op de verpakking rundvlees aangeboden werd. Uit onderzoek van bureau Innofact bleek destijds dat bij de aankoop van kant-en-klare maaltijden 60% van de consumenten geen vertrouwen had in de juistheid van de omschreven ingrediënten.

Actie

Tijd voor de politici om aktieplannen, vergelijkingssites en een internationaal preventie-systeem aan te kondigen. Maar volgens Thilo Bode van consumentenorganisatie Foodwatch is er niets veranderd, zo zegt hij in Der Spiegel. Aangekondigde maatregelen op een rijtje:

  • Straffen voor levensmiddelenfabrikanten onveranderd. Huidige straffen in Duitsland nog nooit opgelegd.
  • Herkomst van vlees op etiket. Volgens de EU niet mogelijk vanwege de hoge kosten.
  • Preventiesysteem: er is een concept geschreven, maar nog geen tijdplan. Zo meldt de EU.
  • Duitse meldplicht laat bedrijven zelf de keus of zij verdacht vlees aangeven.

 Fraude

Bedrijven die fraude pleegden zoals Comigel hebben hun naam veranderd (Cookup Solutions) en gaan verder op oude voet. Zo levert het bedrijf gewoon weer aan Aldi en Tesco. Overigens heeft Cogimel altijd ontkend geweten te hebben wat er precies in het vlees van de eigen toeleveranciers zat. Ook consumenten lijken weinig onder de indruk. Ze kopen weer Ravioli en Lasagna als nooit tevoren. De dönerzaken in Bochum hadden na de test van de scholieren niet met terugloop te maken. Alsof er nooit een test was geweest. De scholieren werden er beter van. Zij kregen voor hun onderzoekswerk de ‘Jugend Forscht’ prijs.

Follow @dld_nieuws

Lees de meest recente Duitslandnieuwsbrief

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

 

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.