Helse klus voor nieuwe Nederlandse topman Habben Jansen bij Hapag-Lloyd

De Nederlander Rolf Habben Jansen is sinds deze zomer bestuursvoorzitter van de grootste containerrederij van Duitsland Hapag-Lloyd in Hamburg. Hij moet het tij keren nu het transportbedrijf verrassend harde klappen krijgt. Oorzaak zijn de dalende transportprijzen dankzij moordende concurrentie. De gedroomde fusie met Chileense CSAV is nog steeds niet voltooid.

Sinds 1 juli staat de Nederlander Rolf Habben Jansen aan het roer bij de grootste containervervoerder van Duitsland Hapag-Lloyd uit Hamburg. De Rotterdammer wordt beschreven als iemand die ongeduldig is en van doorpakken houdt. Ook zou hij goed knopen kunnen doorhakken, ook als het om onaangename beslissingen voor het eigen personeel zou gaan. Die eigenschappen heeft hij waarschijnlijk eerder nodig dan hem lief is.

Onverwacht hoog verlies

Nog maar een maand is Jansen bestuursvoorzitter als bij hem onaangenaam slechte cijfers op het bureau belanden. In de eerste helft van 2014 viel het verlies onverwacht hoog uit met een min van 173 miljoen euro. Ook het courante resultaat was een verlies van 73 miljoen euro. Vorig jaar was het nog een plus van 14 miljoen euro. Aan de nieuwe topman nu de taak om bij te sturen.

Deze cijfers brengen de misère boven water. In de eerste twee kwartalen van 2014 lag het gemiddelde vrachttarief op 1.424 dollar (1.063 euro). Dat bedrag kreeg de vervoerder uit Hamburg voor het transport per zeecontainer, ongeveer 100 euro minder dan het jaar ervoor.

Onder de kostprijs

De prijzen zijn omlaag gegleden omdat containergiganten als Maersk, CMA CGM en MSC de prijzen steeds verder verlagen. Hoewel de Hamburgers 6% meer wisten te vervoeren, haalden ze er 5% minder omzet uit in vergelijking met vorig jaar. Nog belangrijker; de transportkosten per container kwamen afgelopen half jaar op 1.372 dollar te liggen. Hapag-Lloyd heeft dit bedrag afgelopen met 4% weten te verlagen.

Tussen deze twee bedragen zit 52 dollar en dan zijn de kosten voor de administratie, personeel en financiering nog niet eens gedekt. Kortom, met zulke kleine marges kan de transporteur nooit winst maken.


*Na een fusie zouden Hapag-Lloyd en CSAV samen de vierde van de wereld worden.

Bestuursvoorzitter Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd zei in een toelichting op de ‘onbevredigende’ resultaten een verbetering te verwachten in de tweede helft van dit jaar. ”We zullen op de moeilijke marktomstandigheden inspelen met verdere kostenbesparingen”, zo wordt hij in een persbericht geciteerd.

Succes bij Damco

De 47-jarige topman die economie studeerde aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam werkte hiervoor bij transporteurs als Nedlloyd, Danzas en DHL. Voordat hij naar Hamburg kwam was hij directeur van Damco, dochteronderneming in Den Haag van A.P. Møller-Mærsk. Bij dit bedrijvencluster hoort de grootste containerrederij ter wereld Mærsk.

In 2009 had het Deense concern onder de naam Damco een eigen logistiek bedrijf opgericht. Mærsk wilde niet langer enkel met het transport van containers geld verdienen, maar ook met opslag, doorvoer en overslag.

Daamee werd Mærsk een directe concurrent voor bedrijven als DHL, Schenker, Kühne + Nagel en Panalpina. Juist dankzij het sterke optreden van Jansen werd Damco de snelst groeiende dochter van Mærsk, met op dit moment zo’n 12.000 medewerkers in 90 landen. Of hij zoiets bij Hapag-Lloyd ook voor elkaar krijgt, is de vraag.

Fusie met CSAV nog niet rond

De Rotterdammer zal moeten saneren in Hamburg. “Door de fusie met CSAV kunnen we binnenkort minstens 255 miljoen euro per jaar besparen”, zegt Jansen in het persbericht. Jansen mikt voor dit jaar op een operationele winst, die wel een stuk lager zal uitvallen dan in 2013. In de eerste 6 maanden van dit jaar leed Hapag-Lloyd een operationeel verlies van 73,7 miljoen euro.

Er wordt hard gewerkt aan de fusie met het Chileense CSAV. Samen willen de beide transporteurs de vierde containerrederij ter wereld worden. Ze beschikken dan over 200 schepen en halen een jaaromzet van 9 miljard euro.

De fusie moet eind dit jaar plaatsvinden. Maar er is nog geen groen licht van deverschillende mededingingsautoriteiten van over de hele wereld. Alleen de kartelwaakhond in de VS heeft tot nu toe toestemming gegeven.

Duitslandnieuws over containers

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Duitslandnieuws