Duits tolvignet-compromis ontlast grensverkeer Nederland niet

Opgeluchte gezichten vanmiddag in Berlijn. De binnenbrand in het kabinet Merkel werd geblust met een compromis over het omstreden tolvignet waarmee het grensverkeer zou worden ontzien. Maar in de grensregio zien ze het anders. Zowel van Duitse als Nederlandse zijde klinkt gemor: 'dit is een politiek spel en helemaal geen ontlasting voor het grensverkeer'.

Na een lang gevecht zijn verkeersminister Alexander Dobrindt en CDU-fractievoorzitter van Noordrijn-Westfalen Armin Laschet uitgekomen op een compromis. Het tolvignet geldt straks niet voor elke dorpsstraat of landweg. Enkel op de Autobahn en rijkswegen is een sticker op de voorruit noodzakelijk.

Minister voorkomt gezichtsverlies

Dobrindt voorkomt zo gezichtsverlies. Door protest van zijn zusterpartij uit de grootste deelstaat van Duitsland dreigde zijn complete plan in de prullenbak te verdwijnen. Zijn eerste voorstel werd vlak voor het zomerreces al van tafel geveegd door Laschet die ook vice-voorzitter is van de landelijke CDU. Na een laatste overleg woensdagmiddag verkondigde Laschet jubelend dat het oorspronkelijke wetsvoorstel van tafel is.

Alexander Dobrindt hoeft zijn paradepaardje niet in de prullenbak te smijten.

Strikt genomen heeft hij gelijk. Maar de vraag is of Laschet met dit compromis daadwerkelijk het grensverkeer tussen Duitsland en Nederland helpt. De lokale FDP is woedend. Volgens woordvoerder Christof Rasche is het een compromis van holle woorden. “Denk je dat Nederlanders enkel via binnenweggetjes Duitsland binnenrijden? Als ze naar Münster of Winterberg willen pakken ze de Autobahn. Dit compromis houdt de negatieve gevolgen voor winkeliers, de horeca en het toerisme in stand.”

Laschet verklaart:

Die künftige Maut für Personenkraftwagen gilt für alle Bundesfernstraßen, was Autobahnen und Bundesstraßen umfasst. Sie wird jedoch für Bürger der Nachbarländer ausgesetzt, wodurch der kleine Grenzverkehr nicht zusätzlich belastet wird.

Maar hoe het kleine grensverkeer dan precies wordt ontzien, blijkt niet uit de woorden van de CDU’er. Een en ander moet duidelijk worden als het wetsvoorstel vrijdag wordt gepresenteerd.

Grensregio zet protest voort

Burgemeester Michael Sijbom van Losser is in ieder geval niet tevreden over het compromis, zegt hij tegen Radio 2. “Dit is geen oplossing voor het grensgebied. Ik ga door met actievoeren.” Sijbom pleit voor een tolvrije zone van 50 kilometer, maar zit het plan het liefst volledig in de prullenbak belanden. “De inkomsten wegen niet op tegen de economische schade voor de grensregio.

Magere opbrengst

Minister Dobrindt kreeg de afgelopen zomer al diverse malen kritiek op zijn plannen. Zo twijfelde CDU-nestor en minister van Financiën Wolfgang Schäuble openlijk aan het nut van het plan. Volgens hem zou het geen geld opleveren, maar door het optuigen van een extra ambtenarenapparaat alleen maar geld kosten.

Ook van de miljarden die verkeersminister Dobrindt vorig jaar bij de presentatie van het regeerakkoord beloofde is weinig meer over. Deze zomer werd er nog uitgegaan van 600 miljard euro. Vandaag kwam het getal 300 miljoen euro voorbij.

Politiek spel

Duidelijk is dat de ‘PKW-Maut-discussie’ vooral een politiek debat is geworden dat het gezicht van de Beierse christendemocraten CSU moest redden. Van het oorspronkelijke doel – geld om kapotte wegen en bruggen op te knappen – lijkt nog maar weinig over. Om dit gat te vullen is jaarlijks een aantal miljard nodig.

Duitslandnieuws over PKW-Maut

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Bertus Bouwman