Krantenkiosk: Duitsland mist Industrie 4.0-hype, digitale bril bij VW en tekort aan buschauffeurs

Elke morgen snelt Duitslandnieuws de koppen uit de Duitse media. Een selectie van onderwerpen uit politiek en economie. Vandaag: Al sinds 2011 wordt in Duitsland geschermd met het modewoord 'Industrie 4.0', maar inmiddels bepalen de VS de trends. VW-medewerkers krijgen een digitale bril en bij de langeafstandsbussen is er een tekort aan chauffeurs.

Duitsland kan eigen Industrie 4.0-hype niet volgen

‘Industrie 4.0’ is in Duitsland een modewoord geworden voor de digitalisering van de industrie. Dat apparaten onderling communiceren, het ‘internet der dingen’. Bedrijfsleven en politiek schermen graag met de term en het is vaste prik op grote industriebeurzen zoals de Hannover Messe. Maar nu bedrijven zoals Apple uit Silicon Valley de nieuwste trends dreigen te bepalen, lijkt de Duitse auto-industrie met lege handen achter te blijven. Van de Duitse dadendrang lijkt inmiddels weinig over (Der Tagesspiegel).

VW-medewerkers krijgen digitale bril op

Terwijl de Google Glass geruisloos via de achterdeur verdwenen is, maakt de digitale bril een opmars in het bedrijfsleven. Er is geopperd dat het interessante informatie kan weergeven voor chirurgen tijdens een operatie, of bouwplannen voor monteurs. Hoe dan ook, Volkswagen-medewerkers krijgen in ieder geval een digitale bril op hun neus  (FAZ).

Niemand wil een langeafstandsbus besturen

De cowboymarkt voor langeafstandsbussen is booming in Duitsland. Het goedkopere alternatief voor de trein met comfortabele stoelen en draadloos internet trekt steeds meer reizigers. Maar de animo om in zo’n bus achter het stuur te kruipen is minder groot (Spiegel Online).

 

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief