Top 10 meest uit de hand gelopen projecten in Duitsland

Een Duits project dat 6,9 miljard euro duurder uitviel dan gepland, ofwel 1.150%. Dan hebben we het niet eens over het Berlijnse faalvliegveld, maar het betaalsysteem voor de vrachtwagentol 'Toll Collect'. De Hertie School of Governance deed onderzoek naar megaprojecten in Duitsland die het meest uit de hand liepen. In deze Top 10 komt het Berlijnse vliegveld niet eens voor.

Duitsland lijkt steeds vaker een patent te hebben op megaprojecten waarbij de kosten enorm uit de hand lopen als ze al op tijd af zijn. Normaal gesproken worden het Berlijnse vliegveld en de Hamburgse Elbphilharmonie in Duitsland aan de schandpaal genageld als voorbeelden van hoe het niet moet. Maar uit het onderzoek van de Hertie School of Governance uit Berlijn blijkt dat deze twee het niet eens schoppen tot de Top 10.

Dure tolpoorten

Het allerergste voorbeeld is het instellen van de tolpoorten voor vrachtwagens, de zogenaamde LKW-Maut die mag worden opgehaald door het consortium Toll Collect. Het project viel maar liefst 6,9 miljard euro duurder uit dan gepland. Op nummer twee staat een softwarepakket dat de belastingadministratie voor alle deelstaten had moeten regelen. De begroting werd met 4,9 miljard euro overschreden, een stijging van 1.150%.

De Elbphilharmonie in Hamburg haalde ondanks 146% kostenoverschrijding de Top 10 niet.

Het meest uit de klauwen gelopen bouwproject op de lijst is nummer drie, de ‘Schnelle Brüter’, een kernreactor in Kalkar bij de Nederlandse grens. De bouw werd 491% duurder dan gepland, terwijl de kernreactor niet eens werd aangesloten op het stroomnet. Ook in de Top 10: de omstreden verbouwing van de residentie van de ‘blingblingbisschop‘ in Duits Limburg, deze werd 400% duurder dan beraamd. Al ging het hier om ‘slechts’ 25 miljoen euro.

Gemiddeld 73% duurder dan gepland

Het Berlijnse vliegveld dan. Hier zijn de kosten 125% duurder uitgevallen, een bedrag van 2,9 miljard euro, bij de Elbphilharmonie in Hamburg ging met om 146% kostenoverschrijding à 513 miljoen euro. Allebei dus niet genoeg voor de Top 10. Een ander Hamburgs project haalde de lijst wel; de renovatie van de oude Elbetunnel die 71 miljoen euro duurder werd dan verwacht, een plus van 364%.

Infografik: Die größten Kostensteigerungen bei Großprojekten | Statista

In de Top 10 is de procentuele en de absolute kostenstijging te zijn. 

Voor het onderzoek werden 170 megaprojecten in Duitsland bekeken over een periode van 1960 tot nu. Daarvan zijn 119 projecten afgesloten, 51 lopen nog. Gemiddeld vallen openbare megaprojecten 73% duurder uit dan gepland. Verder op de lijst staan een softwaresysteem voor de politie (4), een kernreactor in Hamm (7), twee bouwprojecten uit Bonn (8,9) en de elektronische verzekeringspas (10).

Duitslandnieuws over Duitse megaprojecten

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief j