Cijfers en achtergronden in samenwerking met Atradius

Waarom Duitsers alleen overdag aan de weg werken en Nederlanders ’s nachts

Als je 's nachts langs wegwerkzaamheden in Duitsland rijdt, ligt het werk daar meestal stil. In Nederland is het precies omgekeerd. In beide landen blijkt een andere visie te heersen op wanneer je het beste aan de weg kunt timmeren. Een verschil tussen dag en nacht, met twee hele andere achtergronden. Infrastructuur

De verschillen tussen hoe Nederland en Duitsland omgaan met werken aan de weg zijn groot. Zo werken de Duitsers het liefst bij daglicht.

Goedkoop vs. veiligheid

“In Duitsland proberen we hoge kosten te vermijden”, legt Jürgen Berlitz van de ADAC uit, de Duitse tegenhanger van de ANWB. “In de nacht werken is sowieso duurder door de extra verlichting en vaak moet er loontoeslag betaald worden omdat er buiten normale werktijden gewerkt wordt. Daarnaast willen we geluidshinder voor de omgeving beperken tot een minimum.”

De visie op werk aan de weg is dus een verschil tussen dag en nacht. Nederland wil veiligheid vooropstellen en dus is een zo min mogelijke hinder voor weggebruikers doorslaggevend, vertelt Gertske de Bruijn van Rijkswaterstaat. “Daarom werken we het liefst in de avond, nacht en in het weekend, Het is dan rustiger dus de kans op files en ongelukken is kleiner.”

Gemiddeld om de 35 kilometer weer een ‘Baustelle’

In Duitsland kunnen veel plekken wegens achterstallig onderhoud dringend een opknapbeurt gebruiken. De krant Die Welt telde afgelopen zomer 366 wegwerkzaamheden in de maanden juli en augustus. Alleen de plekken waar vier dagen of langer aan werd gewerkt zijn meegeteld. Dat betekent dat er gemiddeld over de kleine 13.000 kilometer snelweg om de 35 kilometer een waarschuwingsbord met ‘Baustelle’ opdoemde.

De werkzaamheden variëren sterk van een spoedklus van een paar uur tot grote projecten die wel meerdere jaren nodig hebben. Soms gaat het om enkele honderden meters tot aan 25 kilometer. Automobielclub ADAC komt aan de hand van de cijfers van de zomer van 2015 op een gemiddelde lengte en duur van respectievelijk 1,5 kilometer en 68 dagen. In deze periode was de A27 bij Bremen recordhouder met 22,5 kilometer.

Ook Nederland investeert in asfalt. Sinds het aantreden van het huidige kabinet in 2012 is 440 kilometer nieuw wegdek aangelegd en het plan is om daar voor eind 2017 nog 277 kilometer bij te bouwen.

Land van Baustellen

Na de Duitse hereniging investeerde de Duitse regering flink in infrastructuur, inclusief de normale wegen in totaal een ruime 50 miljard euro. Daarmee werden nieuwe wegen bijgebouwd, maar ook oude opgeknapt. Die wegen zijn inmiddels door betonrot en slijtage al weer aan vervanging toe.

Startsein voor het grootscheepse renoveren van infrastructuur werd gegeven in januari 2015. Er wordt op veel plekken gerenoveerd. Al komt Duitsland nog altijd jaarlijks miljarden tekort op de verkeersbegroting. Dat had het tolvignet voor buitenlandse automobilisten moeten oplossen, maar dit plan is voorlopig uitgesteld vanwege een Europees onderzoek naar discriminatie.

Martin Burkert, verkeerswoordvoerder van de SPD, legt er zich bij neer dat hij zal moeten afremmen: “We zijn een land van de Baustellen. Ontspannen over de snelweg rijden is er niet bij.”

Duitsland is niet veiliger

De Duitsers werken dus uit spaarzaamheid alleen overdag. Gebeuren er dan ook minder ongelukken dan in Nederland? Volgens dit onderzoek van de Europese adviesraad voor transport en veiligheid niet. Per miljard gereden kilometers valt er in Nederland 1,2 dode in het verkeer. In Duitsland verongelukken er 2 mensen per miljard kilometer.

Overigens, er vallen nog altijd meer doden door uitlaatgassen dan door botsingen, aldus een onderzoek van het Max-Planck-Institut in Mainz.

In samenwerking met Atradius, dat wereldwijd tal van diensten op het gebied van kredietverzekering tot incasso via strategische aanwezigheid in 50 landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie over 200 miljoen bedrijven wereldwijd.