Kaaskoppen

René Breukhoven: ‘Duitse talenten krabben zich driemaal achter de oren voor ze verhuizen’

In Kaaskoppen delen Nederlanders hun ervaringen met zakendoen in Duitsland. Deze week René Breukhoven. Hij heeft samen met een partner een internationaal bureau voor executive search met vestigingen in Düsseldorf, Amsterdam en Brussel. Volgens hem is uitstraling in Duitsland belangrijk. "Je kleding, maar ook je auto. Er wordt wel even gekeken hoeveel pk's je onder de motorkap hebt zitten."

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week René BreukhovenHij is partner bij Breukhoven Jung, een Nederlands bureau voor executive search met een kantoor in Düsseldorf.

Executive search, wat is dat precies?

Executive search bureaus, ook wel headhunters genoemd, zijn intermediairs die voor bedrijven kandidaten zoeken en selecteren voor de hogere functies. Verschil met een recruitersbureau is dus dat wij actief kandidaten benaderen en de vacatures aan de bovenkant zitten.

Waarom zitten jullie in Duitsland?

Het hoort bij de manier waarop wij naar de business kijken. We hebben ons vanaf het begin op de internationale markt gericht. Er zijn genoeg bedrijven met een hoofdkantoor in Nederland met buitenlandse vestigingen die we konden benaderen. Onze activiteiten in Duitsland begonnen in 2007 met een search naar een algemeen directeur bij een Nederlands bedrijf met een vestiging in Noordrijn-Westfalen.

En waarom dan Düsseldorf?

Het is voor ons belangrijk om dichtbij een vliegveld zitten. We brengen veel van onze tijd namelijk in het vliegtuig door. De andere kantoren in Amsterdam en Brussel zitten ook dicht bij het vliegveld.

Welke skills heb je nodig als je een topbaan in Duitsland wil hebben?

Algemeen geldt voor onze branche dat je bewezen succes moet hebben gehad in je functie. Dat is voor Duitsland niet anders. Je moeten kunnen laten zien dat je een bedrijf hebt laten groeien of een succesvolle reorganisatie hebt doorgevoerd. Iets waardoor je opvalt. Voor Duitsland specifiek zijn de cultuurverschillen.

Wat voor verschillen zijn dat?

Aan onze klanten, de bedrijven, merken we dat ze wat formeler zijn. De mensen worden nog graag met ‘Sie‘ aangesproken en je houding is belangrijk. Ze nemen in de regel wat meer tijd en dat betekent dat onze Duitse procedures gewoon langer duren. Niet onbelangrijk is je kleding en wat voor type auto je rijdt. Er wordt wel even gekeken hoeveel pk’s je onder de motorkap hebt zitten, Duitse pk’s welteverstaan. Ook is onze manier van werken vaak nieuw voor ze.

Hoe reageren Duitse talenten als jullie bellen?

Ze kijken regelmatig ook vreemd op als we contact zoeken omdat zij niet erg gewend zijn door een headhunter benaderd te worden. Duitsers zijn ook meer honkvast. Een Nederlander is veel flexibeler. Als een kandidaat voor zijn nieuwe baan van bijvoorbeeld Noordrijn-Westfalen moet verhuizen naar Mecklenburg-Voorpommeren dan krabt ‘ie zich eerst drie keer achter zijn oren. Dat moet hij uitvoerig bespreken met zijn gezin. Dat speelt in Duitsland veel sterker dan bij bijvoorbeeld Nederlandse kandidaten.

Dus, de Duitse arbeidsmarkt zit echt anders in elkaar?

Ja, het is niet een land waar bedrijven actief op zoek gaan naar een kandidaat. Ze plaatsen de vacatures op hun eigen website, veel verder komt het niet. In Nederland wordt hiervoor ook de netwerksite LinkedIn gebruikt, maar daar is in Duitsland nauwelijks sprake van.

Je werkt zoveel mogelijk papierloos, terwijl Duitsers juist zo van stapels papier houden.

Ja, dat is waar. De Duitse cv’s zijn in de regel ook veel langer en dan krijg je soms hele stapels papier op tafel. Onze shortlist met kandidaten voor Duitse klanten presenteren we vaak ook nog in papiervorm. Paperless is misschien niet helemaal de juiste term. Het is geen doel, maar een middel om zo efficiënt mogelijk te werken. Doordat we papier zoveel mogelijk elimineren behalen we wel een concurrentievoordeel. We verbruiken minder en ontlasten daarmee het milieu.

Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 110 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.200 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.

Pieter Heijboer