Kaaskoppen

Roland Klein: In Zuid-West Duitsland uitleggen wat Rotterdam te bieden heeft

In Kaaskoppen delen we ervaringen met zakendoen in Duitsland. Deze week Roland Klein, de eerste vertegenwoordiger van de Rotterdamse haven in Zuid-West Duitsland. Hij wil in deze regio ondernemers er van overtuigen dat ze hun vracht via Rotterdam laten vervoeren. "We moeten de verbindingen naar het achterland zo goed mogelijk op orde hebben."

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week Roland Klein, vertegenwoordiger van de Rotterdamse haven in Zuid-West Duitsland.

Waarom heeft Rotterdam een vertegenwoordiger nodig in Zuid-West Duitsland?

We willen graag het bedrijfsleven hier informeren over de mogelijkheden om hun ladingen via Rotterdam te im- of exporteren. Stel, je bent een bedrijf uit Baden-Württemberg en wilt overzee vracht vervoeren, dan wordt in veel gevallen nu automatisch Hamburg of Bremerhaven gekozen. Die havens hebben goede contacten hier. En als ondernemers je niet kennen, gaan ze ook geen zaken met je doen.

Zo’n vertegenwoordiger was er dus nog niet?

Inderdaad, we zaten al wel in Beieren en Oostenrijk, maar hier nog niet. En er zijn veel kansen, vaak is Rotterdam dichterbij dan de Duitse havens. Van Stuttgart naar bijvoorbeeld de containerterminals van de Maasvlakte is het 654 kilometer per spoor, Hamburg is 676 kilometer.

Hebben ondernemers al gereageerd op uw nieuwe functie?

Ik moet erg veel contacten maken, maar ik krijg al veel waardering te horen. Men vindt het fijn dat wanneer ze bellen ik de volgende dag even langs kan komen voor uitleg van ons aanbod. Bovendien, als je iets wilt in Rotterdam, wie ga je dan van de 800 bedrijven rond de haven bellen? Nu kunnen ze bij mij terecht. Ik probeer de juiste partners bij elkaar te brengen.

Een Duitser die voor Nederlandse belangen opkomt, hoe komt dat zo?

Nationaliteit is niet zo belangrijk, het gaat veel meer om gezamenlijke belangen. Ik ben hier vooral vanwege mijn 15-jarige ervaring als directeur van de KTL-terminal in Ludwigshafen. Toen had ik al veel contact met de Rotterdammers, we zaten bijvoorbeeld samen in Europese overlegstructuren.

Wat kan een Duitser op uw positie beter dan een Nederlander?

Ik spreek waarschijnlijk beter Duits dan de meeste Nederlanders, al wordt dat minder belangrijk. In de logistieke wereld spreken we steeds meer Engels. In contact met Mittelständler is het wel prettig als je heel goed Duits spreekt, dat maakt het zakendoen net even iets makkelijker. Verder merk ik weinig mentaliteitsverschillen tussen Nederlanders en Duitsers, we houden allebei van hard werken. Dat is hier in Zuid-West Duitsland waar het barst van de familiebedrijven zeker zo. Belangrijker dan de taal is dat je elkaars belangen en behoeften begrijpt, dat je je vak verstaat.

Wat moet u in Rotterdam uitleggen over de Duitsers?

Weinig, ze hebben al wel een tijdje ervaring met ons. Ik ben nu regelmatig in Rotterdam om alle bedrijven te leren kennen, zodat ik beter partners bij elkaar kan zoeken en in Duitsland kan vertellen wat Rotterdam allemaal in de aanbieding heeft. Alles draait om een zo goed mogelijke verbinding met het achterland.

Hoe zijn die verbindingen nu?

De verbindingen zijn kwalitatief goed, maar we willen graag een hogere frequentie. Voor het containertransport tussen Rotterdam en de rest van Europa zijn alle soorten – binnenvaart, spoor en het wegvervoer – aanwezig. Ze zijn ook allemaal belangrijk, maar om te kunnen groeien, focussen we ons vooral op de binnenvaart en rail. Met name door de aanleg van het ‘derde spoor’ – tussen Emmerich en Oberhausen komt 70 kilometer nieuw spoor – ontstaat er een nog beter netwerk met Duitsland en verder in Europa. In de bouwperiode tot 2023 zal dat wel voor aardig wat omleidingen via bijvoorbeeld Venlo of Bad Bentheim gaan zorgen. Maar ik moet zeggen dat het goed georganiseerd is. Er zijn nauwelijks vertragingen.

Als de Duitse aansluiting op de Betuweroute er ligt, verdwijnen dan veel vrachtwagens van de snelweg?

Door het ‘derde spoor’ wordt het nog efficiënter. Dankzij het derde spoor kunnen vanaf 2023 160 treinen per dag de grens over naar Duitsland. Maar alle soorten van vervoer blijven nodig. Wat je steeds meer ziet is de combinatie van verschillende mogelijkheden. De langste afstanden per schip, 200 kilometer per trein en het laatste stukje per vrachtwagen. Alles draait om de prijs. Het is de meeste ondernemers om het even of hun container via Hamburg of Rotterdam de zee op gaat, het gaat soms om verschillen van 20 euro. Dat lijkt weinig, maar als je duizenden containers per jaar hebt, zie je ineens heel andere getallen.

Hoe kan Rotterdam Hamburg beconcurreren op de prijs?

Om te kunnen concurreren moeten we naar de hele keten kijken. Rotterdam is vaak de first en de last port of call in Europa voordat de containerreuzen de oceaan oversteken. Dat betekent dus tijdwinst. Dat zal alleen maar gaan toenemen nu de Elbe in toenemende mate de steeds grotere containerschepen niet meer aan kan qua diepgang.

Hoe kan Rotterdam daar op inspelen?

Heel erg belangrijk hierbij is de komst van de PortShuttle in Rotterdam begin september, een treinverbinding die flexibel ladingen kan vervoeren tussen de verschillende deepsea containerterminals op de Maasvlakte I en II en het centrale Rail Service Centre. De terminals liggen erg ver uit elkaar, met deze verbinding krijg je veel meer mogelijkheden om de vracht goed te verdelen en voor een scherpe prijs. Het is jammer dat er nog weinig bekendheid voor is, want dit is voor veel Duitse klanten erg interessant. Bovendien staat de Nederlandse douane bekend als één van de meest efficiënte diensten ter wereld.

Wat is voor Duitse ondernemers het voordeel?

Die zijn legio, maar eentje die overal waar ik kom als eye-opener wordt gezien is de BTW-verlegging. Een Duitse onderneming die via Rotterdam producten van buiten de EU importeert, mag via een zogenoemde ‘fiscale vertegenwoordiging’ de BTW verleggen, mits het bedrijf geen kantoor heeft in Nederland.

Dat moet u uitleggen.

Een onderneming die producten importeert van buiten de EU betaalt normaliter invoerrechten en BTW. De BTW kan dan later weer teruggevraagd worden. Een inefficiënt proces dat een aantal Europese landen ertoe gebracht heeft dat de BTW via ‘aangifte met fiscale vertegenwoordiging’ bij import verlegd mag worden. Er hoeft dan geen BTW bij binnenkomst betaald te worden. Duitse bedrijven die producten via Hamburg of Bremen invoeren bestemd voor Duitsland, kennen dat voordeel echter niet en moeten gewoon bij aankomst BTW afrekenen.

Dat kan je daarna toch weer terugvorderen?

Ja, maar er gaat al gauw weer één tot twee maanden overheen voordat je je geld terug hebt. Zeker in bijvoorbeeld de automotive en elektronica sectoren spreek je met 19% BTW over wat zij importeren over grote bedragen. Je hoeft dat niet te financieren. Dat scheelt niet alleen rente, maar bijvoorbeeld ook veel kosten van een belastingadviseur voor de aangiftes en terugvorderingen. Dat kan je miljoenen euro’s schelen.

De snelwegen rond Hamburg slibben snel dicht, goed nieuws voor Rotterdam?

Uit de jaarlijkse Traffic Index van TomTom bleek inderdaad dat de gemiddelde opstopping op de wegen rondom Rotterdam vorig jaar 19% bedroeg. Antwerpen scoorde met 28% daar fors boven en de kroon werd gespannen door Hamburg. Daar duurt de reis vanwege de files gemiddeld een derde langer, wat in de avondspits tot 55% kan oplopen. Maar goed, Rotterdam moet vooral naar zichzelf kijken. Maar goed, Rotterdam moet vooral naar zichzelf kijken. Laatst was er een file aan bargeschepen omdat een aantal terminals overbelast waren. Dat kost veel extra geld, dus daar moeten we onszelf in blijven verbeteren. Daarom is het zo van belang om te investeren in intelligente producten zoals de PortShuttle. Daarmee kan je beter plannen en ben je dus veel betrouwbaarder.

Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 110 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.200 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.

Bertus Bouwman

Bertus Bouwman (1986) laat het liefst het Duitsland zien dat je nog niet kent. Hij schrijft voor Duitslandnieuws over ondernemen, politiek en cultuur.

Twitter: @bertusbouwman
Contact: bertus.bouwman@duitslandnieuws.nl
Artikelen: http://duitslandnieuws.nl/blog/author/bertusbouwman/