Deze vrouw gaat Volkswagen mores leren

Een vrouw moet Volkswagen redden. VW heeft de hulp ingeroepen van Christine Hohmann-Dennhardt, die al eerder puin ruimde bij concurrent Daimler na een grote smeergeldaffaire. In Wolfsburg wordt ze de eerste vrouw in de raad van bestuur. De voormalige rechter wordt de nieuwe Corporate Compliance Officer (CCO). Volgens advocaat Axel Hagedorn had het concern al veel eerder iets aan de bedrijfscultuur moeten doen.

Christine Hohmann-Dennhardt (65) moet VW na het sjoemelschandaal mores leren. De vooraanstaande juriste zit nu in de raad van bestuur van concurrent Daimler, maar de Wolfsburgers bereikten een akkoord met Stuttgart dat ze per 1 januari 2016 de overstap mag maken, ruim een jaar voordat haar contract zou aflopen.

Politiek staat ze aan de linkerkant van het spectrum. Ze was minister van Justitie voor de SPD in de deelstaat Hessen, voordat ze rechter werd van het Constitutioneel Hof in Karlsruhe. Met auto’s had ze tot voor een paar jaar in haar carrière nauwelijks te maken en toch geldt ze als de machtigste vrouw binnen de Duitse auto-industrie.

Zelfbewust

Daimler-topman Dieter Zetsche wilde juist haar in 2011 hebben omdat ze tot dan toe niets met auto’s te maken had. Hij wilde haar vanwege haar liefde voor dikke wetboeken. ‘Paragrafen en wetten zijn haar leven.’ Ze viel daarvoor in Karlsruhe op door haar originele beslissingen die ze trof in gezinsrecht, meermaals durfde ze ook tegen het oordeel van haar collega-rechters in te gaan. Haar oud-collega’s uit de politiek noemden haar destijds zelfbewust en zeiden dat ze zich ‘in geen geval laat voorschrijven wat ze moet zeggen’.

Dat zelfbewustzijn zal ze nodig hebben, want de autowereld is bij uitstek een mannenwereld. Ze was de eerste vrouw in de raad van bestuur van Daimler. Ook bij VW maakten tot nog toe enkel mannen de dienst uit.

VW maakt compliance belangrijk

Met haar komst waardeert VW de positie van de ‘compliance officer‘ (CO) op tot ‘corporate compliance officer‘ (CCO). Het concern had al een CO. Sinds 2011 hield Frank Fabian zich bezig met interne schandalen, zoals een snoepreis van leden van de ondernemingsraad naar India op kosten van het bedrijf.

De opwaardering van deze functie heeft veel effect, zeggen experts. Net als Daimler reageerde Siemens eerder op een vergelijkbare manier. Compliance is het toverwoord, schreef Axel Hagedorn al bij Duitslandnieuws, net voor het naar buiten komen van de ‘dieselgate’ bij VW. “Compliance omvat een systematisch concept om er zeker van te zijn dat werknemers zich gedragen volgens de wet.”

Volkswagen had de bestuursstructuur al veel eerder op deze manier moeten aanpassen, reageert advocaat Hagedorn nu. “Het verbaast mij dat het VW-concern deze cultuuromslag niet al na het ‘snoepreisschandaal’ heeft ingezet. Nu hadden ze geen andere optie.”

Keihard ingrijpen

Dat Hohmann-Dennhardt zich niets aantrekt van scheefgegroeide bedrijfsculturen bewees ze de afgelopen jaren bij Daimler door puin te ruimen na de smeergeldaffaire. De fabrikant van Mercedes-Benz en Smart bekende in 2010 het decennium ervoor in zeker 22 landen smeergeld te hebben betaald aan overheidsfunctionarissen om zo lucratieve opdrachten binnen te slepen.

Ze durfde hard in te grijpen. Ook medewerkers die al jaren voor Daimler werkten met een grote staat van dienst schoof ze aan de kant, als ze volgens haar bleven hangen in oude gewoonten. Daimler moest in die zaak uiteindelijk 185 miljoen euro betalen aan Amerikaanse instanties. Veel geld, maar het is helemaal niets vergeleken bij de miljarden die Volkswagen zal moeten neertellen.
Alles draait om een goede reputatie, is het devies van Hohmann-Dennhardt. Destijds haalde ze tegenover dpa een onderzoek aan waaruit bleek hoe ontzettend belangrijk het is hoe sympathiek klanten een merk vinden. “Men schat dat de reputatie van een merk ongeveer 30% uitmaakt van de beslissing of mensen een product kopen.”

Geen betere keuze mogelijk

Volgens de bekende Duitse auto-expert professor Ferdinand Dudenhöffer is het binnenhalen van Hohmann-Dennhardt een goede zet van VW, zegt hij tegen persbureau dpa. “Door haar te laten gaan helpt Daimler niet alleen Volkswagen, maar de hele Duitse auto-industrie de totale schade van het bedrog op te ruimen.”

De professor van de universiteit Duisburg-Essen is vol lof over haar. “Met Hohmann-Dennhardt is een uiterst competente persoonlijkheid voor VW gewonnen. Zij staat er garant voor dat binnen VW het thema ‘compliance’ hoog op de agenda komt te staan. Een betere keuze was niet mogelijk geweest.”

Miljarden

Volkswagen staat voor zeer moeilijke tijden. Naast het uitzoeken wie de schuldigen zijn, tekenen zich al de contouren af van enorme schadeclaims, boetes, het terugbetalen van onterecht gekregen subsidies en schadeloosstellingen. Hoeveel miljarden die VW zal moeten betalen zijn nog moeilijk in te schatten.

Duitslandnieuws