Kaaskoppen

Gert Posthouwer: Nederlanders beslissen sneller, maar niet altijd beter

In Kaaskoppen delen Nederlanders hun ervaringen met zakendoen in Duitsland. Deze week Gert Posthouwer (28). Hij is bedrijfsleider van de transport van een 141-jaar oud Duits familiebedrijf. Ooit begon hij met één vrachtwagen, nu coördineert hij er twaalf. "Bij Duitsers gaat alles via de chef, Nederlanders zijn zelfstandiger."

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week de 28-jarige Gert Posthouwer. Hij leidt het transportbedrijf dat bij Evers Viehhandelsgesellschaft hoort. Stephan en Christian Evers zijn de vijfde generatie in het 141-jaar oude veehandelsbedrijf. Posthouwer regelt het transport. Een paar weken geleden openden ze een nieuwe stal en een kantoorpand.

Wat is er nieuw?

We hebben een ruststal voor de dieren laten bouwen. Biggen moeten na 24 uur rijden 24 uur rusten en bij koeien is het 19 uur. Er staat nu ook een nieuwe kantoorruimte. In de eerste paar jaar verhuisden we steeds van schuurtje naar schuurtje. Op den duur zaten we in een hokje met vijf man en dat kon echt niet meer. Er was gewoon niet genoeg ruimte. We zijn verhuisd naar buiten het dorp waar de wasplaats voor de vrachtwagens altijd al zat. In de afgelopen jaren zijn we zeker gegroeid. Ik begon ooit zelf met één vrachtwagen. Nu heb ik er twaalf onder me.

Hoe is dat gekomen?

Mijn vader is ook veevervoerder, maar een bedrijf met familie wilde ik niet. Daar komt alleen maar gedoe van, dus ik begon voor mezelf. Van één vrachtwagen ging ik naar een tweede en ik maakte steeds meer ritten. Na een klus in de buurt van Ahlten in de deelstaat Nedersaksen, waste ik een keer mijn wagen bij de wasplaats en ik raakte aan de praat met de broers Evers.

Vertel?

Ze vroegen me of ik ook eens een ritje voor hen wilde doen. Dat beviel zo goed dat ik vast voor ze ging rijden. Zij vroegen me toen: ‘vind je ons een fijn bedrijf? Zullen we samenwerken?’ Het was dus de vraag of ik in Duitsland wilde werken als Geschäftsführer. Ik zou destijds bijna gaan samenwonen, maar die verkering ging uit. Het aanbod kon niet op een beter moment komen. Zo kon ik wat anders aan mijn hoofd hebben.

En wat vinden de Duitsers van Nederlandse biggen?

Daar zijn ze vaak heel blij mee. De kwaliteit is goed. Beter dan in Duitsland over het algemeen. In Nederland zijn ze verder met fokken en bijbehorend onderzoek.

Wat zijn dat dan voor varkens?

We werken met elitevarkens. Dat is de merknaam van de biggen. Ze zijn de ‘Mercedessen onder de biggen’. Ze leveren niet per se het meeste vlees, maar wel genoeg. Wat ze zo hoog van kwaliteit maakt, is dat ze sneller groeien. Tot wel twee keer sneller dan andere ‘gewone’ biggen. Dat scheelt de boeren twee weken voer en dat is wat onze klanten fijn vinden.

De diertransportsector ligt vaak onder vuur. Hoe overtuigen jullie dierenactivisten dat de dieren bij jullie een goede rit hebben?

We besteden aandacht aan het welzijn van de dieren. In de vrachtwagens zitten onder andere ventilatiesystemen en drinkwaterinstallaties. Begin dit jaar waren we te zien in het programma Das Jenke Experiment op de Duitse zender RTL. De presentator heeft meegereden met een transport van 180 biggen en zat 6,5 uur bij de dieren in de vrachtwagen. We hebben natuurlijk wel even nagedacht voordat we meededen, maar we hebben niks te verbergen. Het eindoordeel was positief ondanks dat ze wel wat aan te merken hadden. Nadat het op televisie was geweest, kregen we veel leuke reacties van klanten.

De marges in de sector staan onder druk. Hoe rendabel is het nog om biggen te transporteren?

Het wordt steeds minder in het hele wereldje. Ons voordeel is dat we vooral onze eigen handel transporteren. De gebroeders Evers verhandelen het vee en ik regel het vervoer. Daar zijn we uniek in. Het komt weinig voor dat we zelf op zoek moeten naar opdrachten en dat is onze grote kracht.

Wat vind jij anders aan Duitsers?

Duitsers zijn pünktlich. Als de biggen een inenting nodig hebben dan gebeurt het. In Nederland moet je daar nog wel eens achteraan. Een Duitser zal het hoe dan ook gewoon doen.

Hoe pakt een Nederlander dat dan aan?

Die zal eerst denken: ‘Hoe kan ik kosten besparen?’. Nederlanders zijn daarentegen veel zelfstandiger. Bij Duisters gaat alles via de chef en iets gebeurt alleen als hij het zegt. Nederlanders nemen eerder zelf beslissingen. Dat betekent niet dat het altijd de beste zijn.

Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 115 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.500 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.