Wakker worden met Ursula W.

‘Wij Europeanen zijn te schijnheilig als het over milieu gaat’

Met de dalende olie- en grondstofprijzen, hebben wij het met elkaar weer vaker over ons milieu en klimaat. Zeker nu de 'beslissende' top in Parijs in de eerste week van december nadert, komen deze onderwerpen regelmatiger voorbij in de verschillende media. En dat is goed!

De mensheid moet echt harder vechten om klimaatverandering (in negatieve zin), milieuvervuiling en energieverspilling tegen te gaan. Maar zoals bij zo veel thema’s uit de samenleving, is dat dubbel en vaak schijnheilig.

Niet steggelen over nationale belangen

Lastig ook wel. Vooral in opkomende groeimarkten zal dit soort onderwerpen ondergeschikt zijn aan het belang van economische kansen, hang naar stijgende welvaart en verbetering van het bnp. Het zijn daardoor bijna automatisch de ‘westerse’ regionen die deze zware verantwoordelijkheid min of meer gedwongen op zich nemen – en moeten nemen.

Maar ook hier geldt dat zoiets vrijwel uitsluitend werkt wanneer er voor een gezamenlijke en eenduidige aanpak wordt gekozen en wij niet steggelen over lokale en nationale belangen. Zelfs niet als daar veel geld mee gemoeid is.

Europa is te zwak, te verdeeld

Met elkaar hebben juist de Europeanen te voldoen aan deze morele verplichting als voortrekker. We kunnen niet akkoord gaan met wel subsidie op zonne-energie in Duitsland en niet of in mindere mate in Nederland, of met wel een vergunningverlening van windenergieparken op zee in de Noordzee, maar niet in de Middellandse Zee. Of met aantrekkelijke regelingen voor steenkool maar ‘gedoe’ over aardgas.

En zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken waar Europa te zwak, te traag en te verdeeld opereert. Of het nou gaat over accijns op brandstof, het bouwen van klimaatneutrale woningen en/of gebouwen of het toepassen van waterkrachtenergie, iedereen rommelt maar wat. Práten over duurzaamheid en ‘stukjes bewustwording’ doen we wel. En veel.

100.000 liter kerosine

Maar zolang één Boeing 747 al sinds 1970 op een vluchtje naar een gemiddelde bestemming als Florida vanuit Frankfurt, 100.000 liter kerosine verbruikt wat in orde van grootte betekent dat, met dezelfde hoeveelheid benzine een gemiddelde automobilist met een auto die 1:10 rijdt, 30 jaar (!) voort kan, of zolang er cruiseschepen blijven bijkomen met gemiddeld een verbruik van circa 240.000 liter stookolie per dag (20 cruiseschepen verbruiken net zo veel als alle auto’s op de wereld samen)  -westerse verantwoordelijkheid of opkomende markt of niet- gaat onze ambitie voor een milieuvriendelijker en energiezuiniger wereld, nog heel lang duren.

Bal ligt bij Brussel

En ook ik, als Duits burger, die mij dit aantrekt en haar persoonlijke best doet, maar ook graag reist, kan weinig uitrichten. Ik ben bang dat dat toch echt vooral bij de wereld- en Europese politiek ligt.

Maar ja, die verhuizen nog steeds elke maand doodleuk heen en weer van Brussel naar Straatsburg en weer terug. Wat ons elke vijf jaar 1 miljard euro kost….

We hebben nog een lange schone weg te gaan.

Servus,
Ursula

Ursula W.