Kaaskoppen

Rutger van de Pol verkoopt tweedehands Nederlandse fietsen in Berlijn

Volgens Rutger van de Pol ontbreekt het aan tweedehands fietsen uit Nederland in Berlijn. Hij begon daarom Loyal Dutch Bikes en brengt Amsterdamse weesfietsen in Duitsland aan de man. De eerste rijwielen zijn verkocht. "De Nederlandse fiets staat net als de Duitse auto voor kwaliteit."

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week Rutger van de Pol. Hij gaat in Berlijn tweedehands Nederlandse fietsen verkopen met zijn bedrijf Loyal Dutch Bikes.

Waarom fietsen verkopen in Berlijn?

Ik heb het gevoel dat daar wel vraag naar is. Voor een Nederlandse fiets geldt hetzelfde als een Duitse auto. Van een Mercedes – Volkswagen laten we er nu maar even buiten – of BMW weet je dat het goede auto’s zijn. Van een Gazelle of Batavus weet je ook dat ze goed staan aangeschreven. In Berlijn is alleen het aanbod niet groot. De prijzen liggen meestal hoog en vaak valt de kwaliteit van de fiets tegen. Je hebt gewoon niet altijd een goede fiets.

Heb je er al één verkocht?

Ik moest eigenlijk nog wachten op mijn BTW-nummer, het Steuernummer, maar wilde het alvast proberen. Binnen twee minuten had de fiets een nieuwe eigenaar. Toevallig een Nederlands meisje. Na een paar zinnen knullig Duits zijn we overgestapt op het Nederlands. Een goede test om te zien hoe mijn prijzen liggen. Ik heb daar een goed gevoel bij en al aardig wat positieve feedback ontvangen. Jetzt geht’s los.

Wat heeft je naar Berlijn gebracht?

Tijdens mijn 17 jaren in Curaçao en Indonesië heb ik allerlei bedrijfjes gehad. Van een duikschool tot een uitgeverij. Ik ben getrouwd met een Duitse vrouw en mijn kinderen die nu 8 en 10 zijn, groeiden op in een internationale schoolomgeving. Het was niet het klimaat waar ik ze in wilde laten opgroeien. Dat wilde ik liever op een plek waar ze echt wortel kunnen schieten.

En dat is Berlijn?

Natuurlijk vond ik het geen probleem om dat in Berlijn te gaan doen. Het is een fantastische stad. Het verkopen van fietsen in deze stad is geboren uit de wens om nog contact te houden met Nederland en er af en toe te zijn.

Rutger van de Pol:

Rutger van de Pol: “Voor de Nederlandse fiets geldt hetzelfde als voor de Duitse auto: ze zijn goed”. Foto: Pieter Heijboer

 

Maar dat had dus net zo goed een ander product kunnen zijn?

Jawel en ik heb ook plannen om op termijn er nog dingen bij te doen. Maar ik vind een fiets wel een leuk product, hoor. Het is gezond om te fietsen en je verontreinigt het milieu niet. Het is ook veel leuker om met de fiets in Berlijn op pad te zijn dan met de U- en S-Bahn. Fietsen zit Nederlanders sowieso in het bloed. Ik merk dat als het kouder wordt. In november ben ik nog een van de weinige ouders die zijn kind op school met de fiets komt ophalen.

Hoe kom je aan de fietsen?

Het zijn weesfietsen van de gemeente Amsterdam. Laat het duidelijk zijn dat alles helemaal legaal is en dat ik netjes facturen krijg. Ik verkoop geen gestolen fietsen.

Duitsland is niet het meest fietsvriendelijke land.

Inderdaad, je moet voortdurend blijven opletten. De automobilisten zijn er niet altijd aan gewend dat er nog een fietser rechtdoor moet gaan. Al merk ik wel dat de stad stappen zet om dat te verbeteren door meer fietspaden aan te leggen. Bij mijn woning liggen er op de straat kinderkopjes, dus dan neem ik liever de stoep. Dan krijg je wel wat opmerkingen naar je toe geslingerd. Dat is hier heel strikt.

Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 115 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.500 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.