DNHK-prijs moet licht werpen op bijzondere en onopgemerkte bedrijven

Vijf bedrijven zijn in de race voor de Nederlands-Duitse prijs voor de Economie 2015. Met de bokaal, die voor de 8e keer wordt uitgereikt, wil de Duits Nederlandse Handelskamer (DNHK) 'innovatieve onderneming met grensoverschrijdende handel' in de schijnwerpers zetten. Maar wat heb je als winnaar nu eigenlijk aan die prijs?

De genomineerde bedrijven vertegenwoordigen uiteenlopende bedrijfssectoren. Het Amsterdamse Cape Rock ontwikkelde voor de Duitse publieke omroep ZDF een app om een jonge publiek te bereiken. SUSA werkt samen met Deutsche Telekom aan een studentenuitzendbureau en Ways&Freytag, een Duits dochterbedrijf van de BAM, werkt aan het grootste waterbouwproject van Duitsland.

De andere twee ondernemingen zitten in de medische en financiële sector. Funding Circle brengt in beide landen investeerders en mkb bedrijven met elkaar in contact. Minddistrict biedt een online portaal aan Duitse en Nederlandse zorginstellingen voor de relatie tussen de behandelaar en de cliënt.

Stijgende lijn

De prijs ging vorig jaar naar het Duitse Teufel. De producent van hifi-geluidssystemen werd geprezen om voor de ‘combinatie van Duitse precisie en Nederlandse creativiteit’. Onder de Nederlandse topman Edgar van Velzen opende de onderneming, na jarenlang exclusieve online-verkoop, een eerste winkel in Berlijn.

Een jaar verder is Teufel nog altijd bezig met groeiplannen. In december opent het bedrijf een tweede winkel in Amsterdam. “We zijn druk bezig om zo snel mogelijk te kunnen beginnen”, vertelt online marketingmanager Rob Peters van de audioproducent.

Positieve bijdrage aan handel

Dit jaar hebben zeker 3.000 personen hun stem uitgebracht. “Het zijn er aanzienlijk meer dan vorig jaar”, zegt DNHK-woordvoerder Niels Koekoek.  Volgens hem is de prijs vooral bedoeld om bedrijven een podium te geven. “We willen bekendheid generen voor bedrijven en projecten die niet direct in het oog springen of het nieuws halen, maar wel een positieve bijdrage leveren aan de handel tussen beide landen. Die zetten we met de prijs in de spotlight. De winnaar krijgt een bokaal en natuurlijk de eer.”

Koekoek zegt dat door de publiciteit veel voordeel te behalen valt. “Het kan worden ingezet als reclame en dat is ook de insteek. Het zal zeker voor een hoop bedrijven ook omzet hebben gegenereerd.”

Gewaagde uitspraak

Peters van Teufel vindt dat een gewaagde uitspraak. “We zijn er natuurlijk blij met de prijs en we hebben we zeker profijt van gehad. Maar ik vind het moeilijk om te zeggen of er een causaal verband is tussen onze omzet en het winnen van de prijs. Bij de producten die we aanbieden, wordt vaak lang nagedacht over de aankoop. Het is moeilijk om de samenhang te zien.”

Donderdag 5 november wordt de prijs uitgereikt in het hoofdkantoor van netbeheerder Tennet in Arnhem. De Duitse ambassadeur Fanz Josef Kremp overhandigt de bokaal aan de winnaar.

De DNHK maakte van de uitreiking in 2014 een video: