Haven Hamburg kan Rotterdamse groei niet bijhouden

De Duitse zeehavens hebben altijd al achter de Nederlandse aangehobbeld, maar nu wordt het gat groter. De groei nam in 2014 al af en dit jaar komt het naar alle waarschijnlijkheid uit op een daling. 'Onze' havens en ook die van Antwerpen gaan gestaag door.

De Duitse vereniging voor zeehavenbedrijven (ZDS) kwam recent met de cijfers van het eerste half jaar. De totale goederenomslag daalde licht met 0,1%, de klap kwam vooral hard aan bij de containeromslag die met 2% daalde.

Diepe crisis in Hamburg

“De trotse haven van Hamburg zit in een diepe crisis”, schrijft de krant Die Welt op woensdag. Het probleem zit in waterdiepte. Grote schepen bereiken de haven niet. Ze komen zo’n 2 meter tekort door achterstallige baggerwerkzaamheden.

Schepen met bulkvracht moeten vaak verder de haven in, maar dat lukt ze in Hamburg nu niet meer. Vorig jaar was de stad nog een grote stijger met wel 6.623 ton aan goederen, die groei is in 2015 niet doorgezet.

Rotterdam is al jaren veruit de grootste in Europa. 

Verschillende rederijen hebben het Hamburgse havenbedrijf al voor de rechter gesleept om het baggeren gedaan te krijgen. De bedrijven kregen gelijk, maar de werkzaamheden blijven nog uit. Er is namelijk volgens het baggerbedrijf geen plek voorhanden om het opgegraven slik te dumpen, zo schrijft de krant.

Handelsembargo Rusland

Het is niet de enige reden waarom het minder gaat met Duitse havens. Het handelsembargo met Rusland, de lagere Chinese economische groei en de crisissen in Zuid-Europese landen helpen ook niet mee.

Ook de nieuwe haven in Wilhelmshaven, die juist is aangelegd voor de grote schepen, heeft geen doorslag gehad. Ten slotte is de slechte toestand van de Duitse wegen de doodsteek. Het transport over land stokt in de file.


De Hamburg – Le Havre Range is een ranking van Noord-Europese havens die doorgaans met elkaar vergeleken worden.

Ondiepe Elbe

Het ligt niet alleen aan factoren die buiten het bereik van Duitsland zijn. Naast de te ondiepe binnenhaven is ook de rivier de Elbe niet geschikt voor de steeds grotere containerschepen.

Een andere externe oorzaak: Duitse havenhuren zijn hoog in vergelijking met bijvoorbeeld Rotterdam. Waarschijnlijk laat de Nederlandse haven de Duitse in de komende jaren nog verder achter zich. De reuzenschepen met 20.000 containers kunnen zonder enige problemen aanmeren bij de nieuwe Tweede Maasvlakte.

In samenwerking met Atradius, dat wereldwijd tal van diensten op het gebied van kredietverzekering tot incasso via strategische aanwezigheid in 50 landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie over 200 miljoen bedrijven wereldwijd.

Pieter Heijboer