Live: Volgens VW is dieselschandaal ontstaan door fouten enkele medewerkers

Volg live de persconferentie uit Wolfsburg waar de top van Volkswagen een update geeft over de opheldering van het dieselschandaal. Volgens VW is dieselschandaal ontstaan door fouten enkele medewerkers en een verkeerde bedrijfscultuur en was er geen sprake van grootschalige bewuste manipulatie aangestuurd door de top.

Volg de persconferentie hieronder. Lees de laatste ontwikkelingen hier terug.

 

Liveblog

De persconferentie is afgelopen.

12.12 uur:

Müller is klaar met zijn statement. Nu vragen van journalisten

12.10 uur:

Müller: VW zal niet kapot gaan aan dieselgate

12.09 uur:

Müller: VW beschikt over voldoende financiële reserves. We hebben ook genoeg krediet opgehaald bij banken.

12.03 uur:

Müller: VW zal niet ten onder gaan aan het dieselschandaal

11.44 uur:

Müller legt terugroepactie uit. VW hoopt eind 2016 de actie achter de rug te hebben.

11.39 uur:

Prioriteiten van Müller

  • Oplossing voor klanten vinden
  • Intern onderzoek naar de oorzaken en de omvang
  • Opnieuw inrichten VW-structuur
  • Opnieuw VW-denken formuleren

11.37 uur:

CEO Matthias Müller nu aan het woord

11.31 uur:

Pötsch: Dieselschandaal is er gekomen door fouten van enkele medewerkers en een verkeerde bedrijfscultuur binnen afdelingen waar fouten werden getolereerd.

11.28 uur:

Pötsch: Dieselschandaal was een keten van fouten die niet doorbroken werd.

11.27 uur:

Pötsch: gaan vanuit dat slechts een beperkt aantal medewerkers betrokken was bij manipulatie

11.24 uur:

Pötsch: Onderzoekers hebben 2 TB aan data verzameld.

11.22 uur:

Pötsch: Interne controle wordt verscherpt, onder meer door invoering nieuwe ict-systemen. Onze werkstructuur faalde op bepaalde punten.

11.21 uur:

Pötsch: Op 21 april komt er een definitief rapport. Nu nog geen schuldigen aangewezen

11.21 uur:

Pötsch: Intern zijn 450 mensen bezig met de opheldering van het dieselschandaal

11.17 uur:

Pötsch: Dieselschandaal is veel kleiner dan we eerder dachten

11.13 uur:

Pötsch: VW heeft niet op grote schaal bewust gesjoemeld. Afwijkende waarden slechts bij 36.000 auto’s gevonden

11.10 uur:

Pötsch: VW heeft 6 nieuwe leden in het bestuur gehaald

11.08 uur:

Pötsch: VW gaat decentraler aangestuurd worden

11.05 uur:

Pötsch: Niemand had gedacht dat VW in zo’n moeilijke situatie zou komen.

11.03 uur:

Op het podium:

  • Hans Dieter Pötsch (voorzitter raad van commissarissen)
  • Matthias Müller (ceo)

11.01 uur:

Fotografen nemen nu de foto’s.

10.51 uur:

Honderden Amerikaanse aanklachten tegen VW worden verzameld in San Francisco. De autofabrikant had gehoopt op Detroit.

10.46 uur:

10.45 uur:

Beleggers tonen vertrouwen in VW. Het aandeel steeg vanmorgen met 3% naar 135,40 euro. Eerder dit jaar schoot het aandeel nog onder de 100 euro.

10.32 uur:

Europese slachtoffers sjoemelsoftware kunnen weinig claimen

Axel Hagedorn maakte afgelopen week de vaste commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer wegwijs met de juridische haken en ogen over schadeclaims vanwege de dieselgate. De bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen verwacht dat benadeelden in Europa niet zulke hoge schadeclaims kunnen indienen als de Amerikanen. Voor Duitslandnieuws zet hij de mogelijkheden uiteen.

Duitslandnieuws