Kaaskoppen

Wouter Jaspers gedraagt zich inmiddels ‘Duits’ tijdens het zakendoen

In Kaaskoppen delen Nederlanders hun ervaringen met zakendoen in Duitsland. Deze week Wouter Jaspers. Hij bouwt sinds 2011 elektronische muziekapparatuur vanuit Berlijn en verkoopt het over heel de wereld. De Duitse hoofdstad was vanwege de bureaucratie geen liefde op het eerste gezicht. Inmiddels werkt hij graag met ze samen en gedraagt hij zich zelfs een beetje Duits bij het zakendoen.

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week Wouter Jaspers (29). Hij bouwt met zijn bedrijf KOMA Elektronik elektronische muziekapparatuur voor producers en dj’s vanuit Berlijn. Hij begon met zelf te solderen, inmiddels is het internationale team gegroeid naar zeven man. De audiomixers en geluidsvervomers worden wereldwijd in zo’n 50 winkels verkocht.

Wat heeft jou in Duitsland gebracht?

In Nederland was ik aan mijn max gekomen. Na een opleiding voor leraar Nederlands en maatschappijleer die verder wel goed ging, was ik op zoek naar meer uitdaging. Ondertussen was ik al veel aan het toeren met mijn experimentele muziekact en dat wilde ik gaan uitbreiden.

Wat doe je dan?

Ik maak noise en ambient en toer wereldwijd. Dat betekent veel reizen, korte nachten en vroeger veel uren in de rein van Tilburg naar Schiphol. Ik wilde dat niet meer en ben toen hier gaan wonen, maar dat had ook bijvoorbeeld Brussel kunnen zijn. Berlijn was door de centrale ligging een praktische keuze.

Dus jij houdt niet per se van Duitsland?

Nou, in het begin niet. Sterker nog, op de middelbare school heb ik zodra het kon Duits laten vallen. Ik dacht dat ik toch nooit naar Duitsland zou gaan. Werk was het laatste waar ik voor zou verhuizen.

Maar toch zit je hier. Waarom dan?

Ik wilde graag een centrale plek hebben en daarom koos ik Berlijn. Bovendien waren de huren in 2008 laag en heeft Duitsland een grote elektronische scene. Berlijn staat bekend om techno. Inmiddels ben ik ook wel van Duitsland en in het bijzonder deze stad gaan houden.

Dus er is een markt. Hoe ging het opzetten van je zaak?

Dat was een bureaucratische nachtmerrie. Omdat wij elektronica maken heb je aardig wat papieren en Europese certificaten nodig. Je moet van het ene naar het andere Amt. Ik vind dat het erg belemmerend werkt voor jonge ondernemers.

In Nederland moet je je toch ook bij instanties aanmelden?

Jawel, maar daar heb je geen wachttermijnen van minstens twee weken per aanmelding en je hoeft alleen langs de bank en de KvK. Je kan van de een op de andere dag beginnen. Duitsers zijn daar voorzichtiger in. Dat vind ik toch ook op een bepaalde manier fijn.

Hoe bedoel je dat?

Nou over het algemeen zijn ze wat afstandelijker en rustiger, meer berekenend. Ik werk graag met ze samen. Ze zijn stipt, duidelijk en zakelijker. Toen ik hier heen kwam was ik heel losjes, maar ik ben wat stijver geworden. Als ik een businessmeeting in ga, gedraag ik me nu meer Duits dan Nederlands.

Wat is dat Duitse gedrag?

Je bent dus voorzichtiger en beleefder. Anderen spreek je aan met Herr of Frau en hun achternaam. Je kwekt niet zomaar wat in de rondte en dat is niet alleen op de werkvloer. Je merkt het meteen als je in Nederland met de trein reist. Nederlanders lopen dan luid te kwekken. Duitsers gedragen zich meer timide in openbare ruimtes. Daar voel ik me prettiger bij.

Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 115 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.500 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.

Pieter Heijboer