Cijfers en achtergronden in samenwerking met Atradius

Kerstmarkten onmisbaar voor Duitse steden door miljardenomzet

Elk jaar stappen honderdduizenden Nederlanders in de bus of auto om een Duitse kerstmarkt te bezoeken. Wat voor de een maar kitsch is, betekent voor Duitse steden een onmisbare miljardenomzet. De schattingen van de totale omzet lopen uiteen, maar het is zeker is dat het om keiharde business gaat: het gaat om ten minste 2 miljard euro. kerstmarkten in Duitsland

Kerstmarkten bestaan al eeuwen, maar dat Duitse steden echt massaal mensen lokken met gezellige kraampjes vol ambachtelijk houtsnijwerk, worst en glühwein is pas in de laatste 30 jaar ontstaan. De echt oude markten vind je op de Striezelmarkt in Dresden (1434) en de Christkindlmarkt in Neurenberg (1697).

Van oorsprong is het kerstfeest het Germaanse midwinterfeest, later werd het door de Romeinse keizer Constatijn toegevoegd aan de christelijke tradities. Tegenwoordig zijn het vooral marketingmachines geworden van steden om de consument in de donkere koude dagen voor kerst uit hun warme huizen te krijgen.

Düsseldorf erg populair

Nederlanders gaan graag naar Duitsland om kerstmarkten te bezoeken. Vorig jaar telde het Duits Verkeersbureau 708.034 overnachtingen in december. Die honderduizenden zijn niet alleen in Duitsland voor de kerstmarkten, maar ook om te wintersporten. “Dat is ook een niet te onderschatten hoeveelheid”, zegt Loes Kraaijo van het Verkeersbureau.

Düsseldorf trekt in november en december maar liefst 67.000 Nederlanders. De bussen rijden in ieder geval af en aan, volgens het toerismebureau van de stad zijn het er 1500. Zelfs middelbare scholen hebben een bezoek aan een kerstmarkt tot het vaste jaarlijkse uitje gedoopt.

30 miljoen in december

De portemonnee wordt vooral getrokken voor glühwein, bier en worst. De verkopers van kerststukjes, houtsnijwerken en andere snuisterijen verkopen in de regel minder. Meer dan de helft van een kerstmarkt bestaat dan ook uit eet- en drinkgelegenheden. In Düsseldorf gaat het marketings- en toerismebureau DMT er van uit dat een toerist gemiddeld 38,50 euro per dag uitgeeft. Nederlanders zouden dan in december 2014 zeker 30 miljoen euro hebben gespendeerd.

Het aantal overnachtingen van Nederlanders in de maand december in Duitsland. Alleen hotels vanaf 10 bedden worden in dit overzicht meegenomen. 

In totaal gaan er jaarlijks miljarden om in de kerstbusiness. Precieze omzetcijfers zijn moeilijk te achterhalen, maar voor sommige standhouders generen de kerstmarkten de helft van de jaaromzet, zo viel te lezen in Der Spiegel.

RetailMeNot berekende op basis van een eigen enquête uit dat het om 270 miljoen bezoekers zou gaan die samen een slordige 2,5 miljard euro uitgeven. Andere bronnen, komen allemaal uit tussen 2 en 5 miljard euro.

Steeds meer kopieën

Kerstmarkten zijn van oorsprong een festiviteit uit de landen waar we als Nederlanders ook graag op wintersport gaan: Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het is een publiekstrekker en bron van inkomsten. En dat zorgt er weer voor dat er steeds meer kerstmarkten bijkomen in Nederland.

Nederlanders gaan sowieso al graag naar Duitsland op vakantie. De overnachtingen in de maand december van 2013 zijn 5% van het totaal in onderstaande grafiek. Er zijn klaarblijkelijk genoeg andere redenen om in Duitsland de toerist uit te hangen.

Schermafbeelding 2015-12-16 om 14.30.26
In samenwerking met Atradius, dat wereldwijd tal van diensten op het gebied van kredietverzekering tot incasso via strategische aanwezigheid in 50 landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie over 200 miljoen bedrijven wereldwijd.

Pieter Heijboer