Wakker worden met Ursula W.

Nur Links

Laatst was ik met mijn man weer even in Nederland. Ik was er slechts enkele maanden niet geweest, maar ik werd toch ook deze keer weer bevestigd in eerdere observaties. Wat is er aan de hand met het verkeersgedrag van de gemiddelde Nederlander? Ik ben nog steeds verbaasd. Ik heb mij zelfs afgevraagd, en dat doe ik nog steeds, of er überhaupt nog sprake is van enige verkeersscholing bij mijn westerburen. Jullie 'benehmen' is zo erbarmelijk dat een totale verkeersanarchie nabij lijkt!

Richting aangeven wordt vrijwel nergens meer gebezigd door de gemiddelde automobilist, het rode licht (waar jullie toch in meerdere opzichten goed mee kunnen omgaan), wordt niet meer gerespecteerd, voorrang wordt niet meer gegeven maar alleen maar genomen, en bij oversteekplaatsen – de zogenaamde ‘zebra’s’ – wordt door geen enkele gemotoriseerde verkeersdeelnemer nog gestopt.

Ook het inschakelen van stadslicht, dimlicht of het grote licht wordt te pas en te onpas willekeurig gekozen, en ook het idee dat je bij een ‘automatische daglichtinschakeling’ dus klaarblijkelijk zelf niet meer hoeft na te denken over de verlichting die je voert, schijnt algemeen aanvaard. Hoeveel auto’s zie je tegenwoordig niet regelmatig zonder licht in de mist rondrijden omdat men denkt dat de verlichting ‘vanzelf’ wel aangaat? Of alle mistlampen in volle gloed schijnend van voor tot achter, terwijl er slechts enkele nevelflarden boven de weilanden zweven?

Facebooken en scheren

Waar zijn jullie mee bezig? Telefoneren (niet handsfree!), sms’en, whatsappen, twitteren, facebooken, maar ook een stropdas omdoen, ogen opmaken, jezelf scheren, de iPod inschakelen, of zelfs koffiezetten, heb ik vanuit mijn passagiersstoel mogen waarnemen bij de diverse verkeersdeelnemers die wij passeerden of, nog ernstiger, die ons passeerden. En daar heb ik niet eens mijn best voor hoeven doen.

Hoe is het mogelijk dat op een regenachtige ochtend de binnenkant van menig autoruit méér is beslagen dan de spiegels in de badkamer thuis waar de respectievelijke bestuurd(st)er onlangs zijn of haar douche genomen heeft? Leren jullie niet hoe de ventilatie en verwarmingsstromen in een auto moeten worden bediend? En hoe vaak zijn achterlichten ‘zwart’ gemaakt om het stoere uiterlijk van het racemonster te bekrachtigen, maar zijn deze vanaf 100 meter al niet meer te zien? En waarom is daar geen ANWB of APK die daar wat aan doet?!

Nur links

Ik heb het dan niet eens over de onvoorstelbare hufterigheid die zich meester maakt van vooral de snelwegen in Nederland. Bumperkleven nog tot daar aan toe en – gezien het eeuwige links rijden van jullie –zelfs dus nog wel te begrijpen, maar rechts inhalen, snijden, over de vluchtstrook of op afgekruisde rijbanen blijven rijden, verdeelvlakken die worden genegeerd, ononderbroken lijnen veronachtzamen, het is allemaal niet te bevatten.

Ook in ‘stilstand’ zie je grootse asociale prestaties, zoals het parkeren van een voertuig op twee plekken tegelijk, invalidenparkeerplaatsen die worden ingenomen door verlaagde Honda’s Civic Coupé met roll-overbar, duo-woofers en 600 Watt boxen in de hoedenplank, of gereserveerde parkeerplaatsen voor dames in parkeergarages die door auto’s worden bezet die tenminste twijfelachtig toebehoren aan bezitters met kenmerkende vrouwelijke eigenschappen.

Losgeslagen wilden

Begrijp me niet verkeerd: ja wij rijden vaak hard. Zelfs ik, deze ‘heer’ in het verkeer. Overigens geldt dat veelal alleen maar buiten de bebouwde kom en daar waar geen snelheidsbeperking heerst. Zodra we moeten inhouden, doen we dat ook. Dat wordt ons niet voor niets door verkeersborden en overeenkomstige situaties duidelijk gemaakt. Daar zijn die regels voor.

Maar wij bewegen ons niet in het verkeer als een stelletje losgeslagen wilden uit de eerste de beste ‘Mad Max’ film. Wij gedragen ons over het algemeen fatsoenlijk en met respect jegens de medeweggebruiker. Fatsoenlijk zoals we dat sowieso vaak naar onze medemens plegen te doen.

Ongevallen

Het is niet te hopen dat jullie verkeersgedrag een afspiegeling is van de normen en waarden zoals die in Nederland gelden. Want die ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’, nonchalance en desinteresse in het verkeer is wellicht het begin van het totaal aan je laars lappen van respect voor regels, je medemens en verkeersdeelnemers, wetgeving en naleving. Complete anarchie!

En zich dan afvragen hoe het kan dat er toch zoveel méér ongevallen lijken te gebeuren en er zoveel méér files zijn tegenwoordig. Maar dat komt natuurlijk vooral door die andere ‘wegpiraat’, die arrogante Duitsers bijvoorbeeld met hun dikke auto’s.

Maar zij gedragen zich wel!

Servus,

Ursula

Ursula W.