Geslaagde handelsmissie naar Zuid-Duitsland voor gevorderden

Voor de handelsmissie dit voorjaar naar Zuid-Duitsland houdt de overheid deuren open bij interessante bedrijven en worden de juiste personen uitgenodigd. Maar welke stappen zet je zelf na deze introductie? "Vooroordelen zijn de grootste dealbreaker en persoonlijk contact maakt het verschil", vertellen lokale experts en deelnemers van eerdere handelsmissies aan Duitsland. Inschrijven gaat nog tot 11 februari.

Het lijkt op het eerste gezicht allemaal niet zo moeilijk. Een goede voorbereiding, de juiste mensen scouten voor het persoonlijke contact tijdens netwerkbijeenkomsten en dan een degelijke follow-up. Toch kan je het voorwerk er niet zomaar tussendoor doen. Een algemene succesfactor blijkt volgens experts telkens weer: volledige focus.

Deadline

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldde afgelopen week dat 30 bedrijven zich hebben ingeschreven. “De ervaring leert dat er daar best nog wat bij komen”, zegt woordvoerder Internationaal Ondernemen Frans Nederstigt.

Directeur Günter Gülker van de Duits-Nederlandse Handelskamer beaamt dat. “We rekenen op minimaal 10 tot 15 bedrijven per sector.” In totaal gaat het om 5 sectoren:

  1. Smart Industry/Cyber Security/Machinery
  2. Automotive/Urban Mobility
  3. MedTech
  4. Logistiek
  5. Agrifood

Voorbereiding

Jezelf voorbereiden op een handelsmissie is makkelijker gezegd dan gedaan. Victor Koppelaar, vertegenwoordiger van de Deutsche Messe AG in Nederland, werkt al ruim 20 jaar in Duitsland. Onlangs was hij mee op handelsreis naar China. Koppelaar adviseert: “Zelf veel doen, maar ook veel laten doen.”

Zo biedt de RVO van tevoren naast een algemene deelnemersbijeenkomst een persoonlijke intake aan. Daarin worden ondernemingen voorgelicht over wat er te gebeuren staat en hoe je het meeste uit de handelsmissie haalt. Koppelaar legt de nadruk op matchmaking: “Weet precies wie je wil spreken. Zoek je eigen gewenste partner. In die één-op-één-gesprekken gebeurt het.”

Intercultureel

Wiebke Bonnet-Vogler, advocaat bij Van Diepen Van der Kroef en specialist Arbeidsrecht, heeft veel ervaring met handelsmissies. Volgens haar zijn de verschillen tussen de culturen groot en luistert het nauw. “Herken de hiërarchie. Ga naar iemand toe die op hetzelfde niveau staat.”

Anke Rosemann, country manager Duitsland bij Medizintechnik Holland van Brainport Industries, vult aan: “Zeker in Zuid-Duitsland weten ze niet altijd dat Nederland op technologisch vlak hoogwaardige producten heeft.” Dat moet je dus eerst helder en duidelijk – in het Duits – kunnen uitleggen aan iemand die geïnteresseerd is in jouw product.

Samenwerking

Voor de missie op 13 en 14 april slaan vele partijen de handen ineen. Volgens DNHK-directeur Gülker werd de vorige handelsmissie in Hamburg door de Duitsers als uitermate succesvol ervaren.

Ook dit keer zullen vele brancheorganisaties aanwezig zijn om Nederland als exportland bekender te maken. Kennisinstellingen staan op het punt om samenwerkingen in het zuiden van Duitsland af te sluiten. Alles ondersteund door het Nederlandse handelspostennetwerk van de NBSO’s en het consulaat-generaal in München.

Via de site van de Nederlandse ambassade in Berlijn is achtergrondinformatie voor Nederlandse bedrijven te vinden.

Nog even snel op taalcursus?

Aanmelden

Hier kun je je aanmelden

Kosten

  • Inschrijven kost 950 euro per persoon voor 2 dagen.
  • Vliegticket Amsterdam-Neuremberg (KLM Cityhopper) 500 euro
  • Treinreizen München-Neurenberg 200 euro
  • Hotel en eten (4 sterren) 300 euro voor 2 nachten
  • Kosten in totaal 2.000 euro. (Alle netwerkbijeenkomsten en themasessies zijn bij de prijs inbegrepen)
  • Inschrijving sluit op 11 februari.

Thema’s

  • Cyber security in de machinebouw
  • Elektrisch laden en rijden
  • Hightech toeleveranciers in de gezondheidszorg
  • Samenwerking met Duitse verladers in de transport en logistiek
  • Technologische innovatie in de landbouw en voedselsector
Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.