Wakker worden met Ursula W.

Bagger

Avond aan avond ging het op tv over de teloorgang van 'Neerlands Trots'. Ineens heeft iedere Nederlander het meest memorabele moment van zijn leven bij V&D doorgebracht. Hou eens op zeg, het bedrijf was wel ruim 100 jaar oud, maar toch al lang niet meer relevant.
Gastvrijheid is niet iets dat jullie beheersen. Daar gaat je binnenstad aan kapot. Winkels staan vol met jong personeel. Ze hebben geen idee wat ze verkopen of hoe ze met klanten moeten omgaan. Voor restaurants geldt hetzelfde. De behandeling in de Nederlandse horeca is ronduit schandalig. Zeker als je in ogenschouw neemt wat je ervoor betaalt.

In weer en wind

Jullie specialiteit is dat je met iedereen onder alle omstandigheden kunt samenwerken. Het beste voorbeeld is de Nederlandse offshore industrie. Jullie aannemers en ingenieurs gaan wereldwijd met ongelofelijk innovatieve machines de strijd aan met het water. Teams met 77 nationaliteiten? Een eiland in de vorm van een palm? Een vliegveld in zee? Kansloze deadlines? Alleen jullie kunnen dat. En dat doen Nederlandse concerns met elkaar, in weer en wind en in alle uithoeken van de wereld.

Exportpotentie

Die houding moet je doortrekken naar de digitale overheid. Ik verbaas me daar altijd over als ik met mijn Nederlandse vrienden praat. Nieuw paspoort aanvragen? Inschrijven in je gemeente? Parkeervergunning regelen? Jullie maken online een afspraak, leveren de stukken digitaal aan, gaan op de bewuste dag naar het stadhuis en tien minuten later sta je met je hagelnieuwe paspoort buiten. Dat is een product met een waanzinnige export-potentie.
In de rest van Europa is dat nog allemaal handwerk. Voor een afspraak hang je uren aan de telefoon. Kastje – muur. Alles duurt maanden, ook bij ons in Duitsland.

Ego’s staan vernieuwing in de weg

Leer van die baggeraars en voorkom het debacle met de pinpas. Ook daarmee waren jullie de wereld ver vooruit. Contant geld is inmiddels zeldzaam in Nederland. Waar de betaalautomaat in Duitsland in veel winkels ontbreekt, kan ik in Nederland die 50 cent bij de toiletjuffrouw zelfs nog pinnen. Jullie hadden het product op het juiste moment en werelddominantie lag voor het grijpen. Koninkrijkjes en ego’s stonden in jullie kikkerlandje een succesvolle vernieuwing in de weg, waarna de Amerikanen de markt wereldwijd overnamen.

V&D is alweer vergeten

Dat lijkt jullie niet te deren, want Nederland houdt van Amerika. Volgende week is het drama bij V&D met zijn 9.000 banen vergeten en gaat het ‘gewoon’ weer over de verkiezingen in dat land van onbegrensde mogelijkheden. Jullie liefde gaat zover dat een ex-parlementslid 6.800 euro wachtgeld per maand krijgt om te kunnen folderen voor de schatrijke Hillary Clinton.
Negen maanden duurt het nog tot die verkiezingen. Dat zijn 270 avonden met programma’s over het zoveelste dorp met 39 inwoners en één koffietent, wapenhandel of derde generatie Nederlandse burgemeester.

Geen idee waar Rijnland-Palts ligt

Over drie weken zijn er in Duitsland verkiezingen in Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Saksen-Anhalt, maar dat vinden Nederlanders niet interessant. Je hebt waarschijnlijk geen idee waar het allemaal ligt. Opmerkelijk, want het is slechts 50 minuten vliegen in plaats van tien uur en in die drie ‘provincies’ wonen samen meer inwoners dan in heel Nederland. Bovendien gaat het om meer Nederlandse banen dan er met V&D verdwenen. Misschien dat de hoofdsteden je iets zeggen: Stuttgart, Mainz en Maagdenburg. Die regio’s dus. De mogelijkheden in Duitsland lijken onzichtbaar voor jullie Nederlanders. Behalve voor Van Oord natuurlijk, want Hollands Glorie is gewoon aan het baggeren op de Elbe.
Ursula W.