Wakker worden met Ursula W.

Of Tesla goed is voor het milieu is van later zorg

Tesla heeft al zeker 250.000 bestellingen binnen gesleept voor een auto die de meeste mensen enkel op een plaatje hebben gezien. Superieure marketing, maar is de elektrische auto eigenlijk wel zo goed voor het milieu? Tesla, E-mobiliteit

Een paar dagen geleden werd de nieuwe Tesla Model 3 voorgesteld in Los Angeles. Het Amerikaanse merk dat uitsluitend volledig elektrische auto’s produceert, is groot gemaakt door Elon Musk. Net als Apple is de lancering van het nieuwe model omgeven met mysterie en hype-achtige geheimzinnigheid. Terwijl er sinds de oprichting in 2003, nog geen cent is verdiend.

Superieure marketing

Niettemin waren er binnen 24 uur 115.000 bestellingen van Model 3 geplaatst en schijnt het aantal per vandaag op bijna 250.000 te liggen. Hoeveel de auto gaat kosten is nog onbekend, maar men verwacht in Duitsland een vraagprijs van circa 31.000 euro te gaan hanteren. En dat allemaal terwijl de kopers de auto enkel gezien hebben op plaatjes, en niet eens weten wat de auto ‘kan’. De productie begint pas eind 2017 en het nieuwe moedel zal niet vóór 2018 in de straten van de Benelux te zien zijn. Als dat geen toonbeeld van superieure marketing is!

Noorwegen en Nederland voorop

Een leuke wetenswaardigheid is dat het Europese distributiecentrum van het succesvolle eerder gelanceerde model S zich in Tilburg in Nederland bevindt. Daar staat ook de assemblagehal voor de auto’s bestemd voor de Europese markt. Helemaal leuk is het dan om te beseffen dat na Noorwegen waar elektrische auto’s 22,9% uitmaken van de hele personenautomarkt, Nederland volgt met een marktaandeel elektrische auto’s van 3%. Duitsland staat op plaats 10 met een aandeel van minder dan 0,6% (plug-in hybrids en geheel elektrisch, samen).

Noorwegen en Nederland lijken andermaal een voortrekkersrol in innovatie en vooruitgang. Net als bij het aantal huishoudens met breedbandinternet. Een Nederland dat graag ‘voorop’ loopt in nieuwe technologie en graag van de partij is als het gaat om duurzaamheid, milieubewustzijn en gezondheidszorg. Een mooi signaal van dat eigenwijze volkje. Maar is dat wel zo?

Zuinigheid in verbruik en kosten

Of is het toch eerder de kenmerkende zuinigheid van de Nederlanders? Laten we wel wezen; een Tesla model S is verkrijgbaar vanaf krap 70.000 euro, maar hoeveel mensen leggen nog zulke bedragen privé neer voor een auto? Het zijn vooral de zakelijke leaserijders die dat doen, aangemoedigd door de lage financiële bijtelling van 7% (inmiddels 15%). Je kunt je dus afvragen of het hier daadwerkelijk draait om het lot van deze planeet, of dat het nuchter koopmanschap is. Dat geldt overigens net zo goed voor de Noren: voor geen enkele (semi-)elektrische automobiel hoeft er daar de hoge luxe-belasting betaald te worden.

Duitse auto-industrie terughoudend

Is Duitsland met haar terughoudendheid dan realistischer? De ministers van economische zaken, verkeer en milieu, pleitten onlangs voor een premie van 3.000 euro voor elke individuele koper van elektrische auto’s, om het gebruik ervan te stimuleren. Maar van de totale kosten geraamd op 1,3 miljard euro die daarvoor gereserveerd worden, zou maar liefst 40% voor rekening van de Duitse autoproducenten zijn. Geen wonder dus, dat die industrie terughoudend is in het stimuleren van de productie en aanschaf.

Veel te zwaar en niet recyclebaar

We weten dat de reikwijdte van dergelijke auto’s nog te wensen over laat, dat het gewicht van de voertuigen door de batterijen nog altijd veel te hoog is en dus het verbruiksvoordeel teniet wordt gedaan. Bovendien zijn er te weinig laadstations, maar bovenal weten we dat de recyclebaarheid van de accu’s duur en de milieuverontreiniging hoog is. Het is dus nog maar de vraag hoeveel toekomst de elektrische auto heeft.

Niet echt duurzaam

Zolang bijvoorbeeld een Volkswagen Golf GTE zuiver elektrisch slechts een actieradius heeft van tussen de 25 kilometer in de winter en 45 kilometer in de zomer, is er nog een lange weg te gaan. De gebruikelijke extra (hybride-) verbrandingsmotor is net zo (on) zuinig als een ‘normale’ equivalent.

Jammer voor alle onderzoeken en ontwikkelingen die door de Duitse autoproducenten de afgelopen decennia gedaan zijn ten aanzien van échte duurzaamheid. Merken als bijvoorbeeld Mercedes-Benz en BMW hebben reeds miljarden gestoken in de ontwikkeling van verbrandingstechnieken op basis van waterstof en brandstofcellen. Maar voordat zoiets perfect is, is meer tijd en meer geld nodig. En de vraag is daarnaast: kan Tesla het zo lang volhouden verlies te blijven maken – zelfs al is de reikwijdte van hun auto’s groter?

Alleen maar vanwege financieel voordeel

Uiteindelijk kiest de consument toch weer liever voor de kortere termijn. De termijn waarmee financieel voordeel behaald kan worden. Door een paar honderd euro per jaar te kunnen besparen op je leasetarief lekker ‘milieubewust’ zijn. In hoeverre onze planeet daarvan kan profiteren, is dan maar een zorg voor de generaties na ons.

Goede zaken!

Ursula W.