Startup Amsterdam zoekt in Berlijn naar geheim achter succesvol ecosysteem

Wat kan Amsterdam leren van de Berlijnse startupscene? Vier Nederlandse ondernemers delen hun ervaringen. Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl waarschuwt voor onderschatting en Tim Velthuis van AttachingIT ziet dat startups een grote rol kunnen spelen bij het vernieuwen van traditionele familiebedrijven.

Het Berlijnse Tech Open Air is Europa’s meest vooruitstrevende techfestival. In een verlaten en deels vervallen Oost-Duits mediacomplex aan de rand van de stad delen ruim 150 sprekers hun visie. Live muziek, kunst en hoogwaardige noviteiten maken het tot een interdisciplinair geheel. Het hart van het festival vormen echter de bijna 200 satellite events die door de hele stad worden gehouden.

Praktijk valt tegen

Woensdagavond ging Startup Amsterdam in de Nederlandse ambassade op zoek naar de geheimen achter het Berlijnse startup-ecosysteem. Een aantal ondernemers deelde in ontspannen sfeer voor een divers publiek hun ervaringen over startups, samenwerken met Duitsers en zakendoen in Berlijn, of zelfs heel Duitsland.

Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl maakte als Takeaway.com heel voorzichtig en onvoorbereid de stap naar Duitsland, vertelt hij: “We zitten dichtbij de grens, dus uitbreiden naar Duitsland was zo logisch.” Dat bleek in de praktijk tegen te vallen: “Het land is zoveel groter dan Nederland en kent sterke regionale verschillen.”

Hij vertelt over talloze kleine juridische akkefietjes, waarna hij uiteindelijk met de overname van het verlieslatende Lieferando de ideale mix vond om marktleider te worden.

Bezoekers reageren op het event:

Familiebedrijven vernieuwen businessmodellen

Het Groningse AttachingIT maakt veilige oplossingen voor internet of things. Het maakte de sprong naar Berlijn via de accelerator van Microsoft. Ceo Tim Velthuis: “Microsoft opende vele deuren voor ons. Mentoren hielpen ons niet allen met product en business model, maar brachten ons ook in contact met beslissers van super relevante partners en afnemers.”

Velthuis signaleert dat veel familiebedrijven actief bezig zijn met het vernieuwen van hun businessmodellen en speelt daar met zijn technologie een belangrijke rol in: “De aanloopfase is lang, maar als ze je eenmaal vertrouwen, dan is de Duitse klant erg loyaal.”

Durfkapitaal droogt op

Oudgediende Thomas Leliveld maakte de groei mee van de kaartenproducent die later door Nokia werd gekocht en succesvol werd als Here. Een consortium met Audi en Daimler kochten onlangs het bedrijf. Leliiveld is nu actief met Silvy Health in de markt van voeding.

Hij zag Berlijn veranderen van een stad waar investeerders met een boog omheen liepen tot de huidige startup-magneet: “Met grote regelmaat zich ik nu investeringen voorbij komen die drie, vier jaar geleden niet mogelijk waren.” Hij signaleert dat het kale durfkapitaal opdroogt, maar dat er nog altijd heel veel geld beschikbaar van bedrijven die investeren in specifieke niches, zoals voeding en health.

Als een speer

Roy van Veen is de tel kwijt van het aantal startups dat hij oprichtte. Zijn nieuwste is Tothem, waar Duitslandnieuws onderdeel van is, een bedrijf dat zich bezig houdt met intelligente technologie achter contentmarketing. Hij adviseert startende ondernemers tenminste de basis van een bedrijf zelf op te bouwen en niet gelijk in een accelerator te springen: “Teveel accelerators missen toegevoegde waarde en als jonge ondernemer zie je dat laat. Voordat je het weet loop je van nutteloze vergadering naar vergadering.”

Van Veen houdt van Duitsland en is erg enthousiast over Duitsers en innovatie: “Ze kijken eerst de kat uit de boom en denken hoe ze hun processen moeten inrichten op de volgende stap. Daardoor lijken ze trager dan Nederlanders, maar als ze de stap dan eenmaal nemen, dan gaan ze als een speer.”

Houd Duitslandnieuws de komende tijd in de gaten voor exclusieve interviews met de panelleden.