Wakker worden met Ursula W.

Van je familie moet je het hebben

Wie runt de tent? Vader die eigenlijk te oud wordt, zoonlief die te eigenwijs is en alles beter weet? Of toch maar liever de dochter, een beetje op de achtergrond, maar wel heel slim? Liever verkopen we de boel aan de hoogste bieder?

Velen van u zullen bovenstaande vragen herkennen. Of hebben zakenpartners die zich in soortgelijke situaties bevinden. En het zíjn natuurlijk ook best moeilijke beslissingen wanneer je voor de keuze staat en om uiteindelijk dan toch, soms tegen beter weten in, het bedrijf over te dragen aan ‘de volgende generatie’. Dan blijft de traditie en vaak lange historie in ieder geval voortbestaan.

Onderlinge ruzie

We kennen allemaal wel voorbeelden van bedrijven waar ruzies tussen familieleden worden beslecht in de rechtszaal. Misschien worden keuzes dan ‘gedwongen’ makkelijker. De gebroeders Adolf (‘Adi’) en Rudolf Dassler zijn misschien het oudste en bekendste voorbeeld, respectievelijk de oprichters van Adidas en Puma. De atleten op de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam, waren het die voor het eerst lichtgewicht schoenen van ‘Adidas’ droegen. 20 jaar later richtte broeder Rudolf na een langdurige ruzie, ‘Puma’, op.

Ook het geval Aldi (Albrecht Diskont) van oprichter Berthold Albrecht, is een langdurig gevecht tussen de beide zonen Theo (Aldi Nord) en Karl junior (Aldi Süd). Of Piëch (Porsche) tegen Winterkorn (VW). Maar ook in Nederland zijn er families die grote bedrijven bezitten, waar het niet altijd pais en vree is. Blokker, Van der Valk, Brenninkmeijer, Van den Broek en Wessels, om er maar een paar te noemen. Al is het mij niet bekend dat er leden van deze families ooit een zodanige vete hadden dat ze die voor de rechter moesten uitvechten.

Moeilijk te overleven

Laten we wel wezen: het kàn ook bijna niet anders dan dat het er dikwijls hard aan toegaat. Waar hard gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en vallen spaanders. Verwijten over en weer, spanningen lopen hoog op. En zeker wanneer het om familiaire gelegenheden gaat, is het al sneller ruzie.

Uit onderzoek blijkt dat niet voor niets slechts 30% van familiebedrijven de eerste generatiewisseling overleeft en 13% de tweede generatiewissel. Veel ernstiger: nog maar 3% van de familiebedrijven in Nederland staat na de derde generatiewissel nog overeind.*

Grote belangen voor economie

Uit dat zelfde onderzoek blijkt dat maar liefst 69% van de bedrijven in Nederland familiebedrijven zijn en dat zij verantwoordelijk zijn voor 53% van het BNP. In Duitsland zijn de cijfers nog indrukwekkender: 88% van de bedrijven worden geleid door of zijn in bezit van families. Zij zorgen voor 44% van het BNP.**

Ook de statistieken ten aanzien van werkgelegenheidsgroei, return on equity en sociale verzekerings- en belastingbijdragen, tonen aan dat familiebedrijven veel beter en duurzamer presteren dan niet-familiebedrijven.

Dus ruzietje of niet, (schoon)familie of niet, het zijn deze bedrijven die er toe doen.

 

Goede zaken!

* Bron: Erasmus Centre For Family Business, accountantsorganisatie BDO en Rabobank, 2016

** Bron: Stiftung Familienunternehmen en Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung GmbH, 2016

Ursula W.