Godfried Smit: Transport moet gezamenlijk belang zijn van Nederland en Duitsland

Zelfrijdende vrachtwagens, platooning en de Uberisering van vracht. Terwijl deze toekomstmuziek de transportsector enthousiast maakt, zijn vervoerders nog altijd druk in de weer met faxapparaten om de Duitse autoriteiten tevreden te stellen. Volgens EVO-expert Godfried Smit allemaal thema's die Nederland en Duitsland samen moeten aanpakken.

Duitslandnieuws spreekt in de aanloop naar de Duitslanddag op 29 september met 6 sprekers die actief zullen zijn op het event in Utrecht.

In deel 4 Godfried Smit, expert Europese Zaken bij EVO, vereniging voor ondernemers in de logistiek. Tijdens de Duitslanddag brengt hij experts mee van onder meer de Duitse distributeur DHL die over problemen en en oplossingen tussen vervoer en Duitsland spreken en deskundigen van wereldtransportorganisatie IRU die vertellen over de technische en politieke mogelijkheden in de toekomst.

Grenzen zijn terug

Welke maatregelen houden vervoerders die veel op Duitsland rijden bezig?

Je merkt de laatste tijd dat we op een kantelpunt zitten. Lang is er gewerkt aan het integreren van de Europese markten, dus het gelijkschakelen van regels. De laatste twee jaar zie je dat er vanuit de diverse lidstaten de roep klinkt om nationale maatregelen. Neem bijvoorbeeld het minimumloon in Duitsland, dat heeft voor de Nederlandse transportsector erg veel rompslomp opgeleverd omdat er allerlei extra papieren naar Duitsland moesten worden gefaxt. Je kunt zeggen dat de vaart van de vervolmaking van de Europese integratie er uit is, eigen belangen van lidstaten gaan weer voor.

De grenzen komen weer terug?

Precies, dat zag je ook door de immigratiecrisis die ook effect heeft op vervoerders. De binnengrenscontroles tussen Duitsland en Oostenrijk, extra camera’s, chauffeurs die extra moeten opletten voor een veiligheid. Grenzen waren haast irrelevant geworden, nu zijn ze op een bepaalde manier weer terug. En dat terwijl ze juist in het hoofd van veel ondernemers niet bestaan.

Leg dat eens uit?

Daar zal de workshop ook deels over gaan met een uitleg van de regio rond Frankfurt. Wat levert het me als bedrijf op wanneer ik een distributiecentrum bouw in Duitsland in plaats van vlakbij Rotterdam? We leven in een heel interessante tijd waarin je twee bewegingen ziet waar vervoerders mee te maken hebben. Aan de ene kant demografisch en politiek, aan de andere kant de schrijdt de techniek voort en verandert er veel voor je organisatie. Tijdens de Duitslanddag willen we rond deze thema’s onze bezoekers inspireren.

Praten over innovatie

Welke innovaties spelen er bijvoorbeeld?

Er wordt veel getest met zelfrijdende vrachtwagens, of platooning, de treintjes met vrachtwagens die digitaal met elkaar verbonden zijn. Hierover moeten de sector en de politiek over in discussie. In Rotterdam is tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap alvast een convenant gesloten die belemmeringen tussen landen moeten weghalen. Het is een kwestie van tijd dat deze vernieuwingen op bredere schaal worden toegepast.

We moeten het ook hebben over de ‘Uberisering’ van vracht, dus net als de taxidienst Uber handig gebruik maken van de beschikbare capaciteit. Nu nog rijdt zo’n 40% van de vrachtwagens leeg rond. Hier leven veel vragen over die de EU nog moet beantwoorden en waarover de sector moet nadenken. Echt een thema om je eens in te verdiepen en deze workshop heeft daar alle aandacht voor.

Wat voor vragen?

Hoeveel asfalt heb je nodig om het transport optimaal te laten verlopen. Maar er liggen ook vragen voor de arbeidsmarkt. Er zullen winnaars en verliezers zijn. Hoe houden we Nederland en Duitsland leefbaar nu online bestellen weer heel nieuwe transportstromen op gang brengen? En komt de productie weer terug naar Europa? Dat er veel gaat veranderen is zeker. Wat precies, dat is nog in nevelen gehuld.

Europese regels

De EU is bezig met nieuwe regels onder de naam ‘Road Initiative‘ in, wat moeten we daar ons bij voorstellen?

Daar gaan we tijdens de Duitslanddag ook gedetailleerd op in. De cabotage speelt een rol. Dus, mag een Bulgaarse vrachtwagen in een week drie ritten binnen Duitsland uitvoeren? Valt hij dan onder nationale regels? Maar ook, mag je als chauffeur in je cabine overnachten? Verder komen loonverschillen aan bod en de tolplannen van verschillende landen. Europa wil graag iets doen aan de wildgroei van deze systemen.

Wanneer kunnen we dit maatregelenpakket verwachten?

Het plan is in het eerste kwartaal van 2017. De laatste voorstellen gaan nu naar Brussel. Daarna begint het touwtrekken tussen de lidstaten.

Wat is in het belang voor Nederland?

Nederland is altijd gebaat bij een open markt met zo min mogelijk belemmeringen. Chauffeurs worden steeds ouder, nu al ligt het gemiddelde tussen de eind veertig en begin vijftig. Mag je straks bij capaciteitsproblemen chauffeurs inhuren uit andere landen? Verder hopen we dat de extra lange trucks ook in Duitsland de weg op mogen, daar liggen deelstaten als Noordrijn-Westfalen nog dwars. Belangrijke corridors naar Italië en de Balten lopen allemaal door Duitsland. Dus een goede afstemming is belangrijk.

Rompslomp

Nederlandse bedrijven ondervinden vaak gedoe in Duitsland.

We faxen wat af naar de Duitse instanties. Vrachtbrieven, loonstrookjes om aan te tonen dat we voldoen aan het minimumloon. Dat komt onder andere omdat het internationale vervoersverdrag nog niet is geratificeerd in Duitsland. Al die rompslomp levert een geweldige kostenpost op voor de auto-industrie die ook grote operaties naar Nederland hebben lopen. Het zou zo enorm veel schelen als de Duitsers daar sneller digitaliseren. Ook voor de autoriteiten is dat eenvoudiger.

Hoe komt het dat het zo traag gaat?

Je zou verwachten dat er meer druk zou komen vanuit de Duitse werkgeversorganisaties. Als er wekelijks iemand van het BDI op de stoep staat, voelt het ministerie die druk. Nu wordt er minder prioriteit aan gegeven. Tegelijk is Duitsland erg voorzichtig met privacywetten. Dat levert erg veel juridische hobbels op. We voeren de druk wel op.

Gezamenlijk belang

Nederlandse transporteurs klagen vaak over de infrastructuur in met name Noordrijn-Westfalen, hebben ze gelijk?

Ik kan ze deels wel begrijpen. Ik hoor vanuit de sector veel kritiek op dat er te weinig wordt geïnvesteerd wordt in onderhoud en het afmaken van ontbrekende trajecten. Bovendien duurt het onderhoud langer omdat Duitsers anders dan Nederlanders minder gebruik maken van nacht- en weekendwerk. Ook de communicatie rond afsluitingen laat te wensen over. Tegelijkertijd zijn de Duitsers wel een stuk beter dan de Belgen.

Wat kan Nederland op dit gebied doen?

Pleiten voor een corridor-aanpak. Maak van het verbeteren van bijvoorbeeld de route Rotterdam-Ruhrgebied een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Nu houdt de Nederlandse visie op bij Lobith en de Duitse andersom ook. Dat is niet meer van deze tijd. Fijn zou ook zijn als je je vrachtauto niet meer hoeft te parkeren aan de Duits-Nederlandse grens als er een rijverbod is in Duitsland. Heel praktische zaken kunnen het leven een stuk aangenamer maken.

Verder op de Duitslanddag:

Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 115 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.500 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.

Bertus Bouwman

Bertus Bouwman (1986) laat het liefst het Duitsland zien dat je nog niet kent. Hij schrijft voor Duitslandnieuws over ondernemen, politiek en cultuur.

Twitter: @bertusbouwman
Contact: bertus.bouwman@duitslandnieuws.nl
Artikelen: http://duitslandnieuws.nl/blog/author/bertusbouwman/