Voorverpakt is sexy

Gepelde sinaasappels en geschilde bananen liggen tegenwoordig individueel verpakt in een plastic bakje bij uw supermarkt. En om die vruchten er ook na een paar dagen nog vers en smaakvol uit te laten zien, voegen ze daar gas met conserveringsmiddelen en oppeppers aan toe. Allemaal wettelijk toegestaan, maar waarom is het nodig om die door de natuur geleverde verpakking te vervangen door een product dat we maken van olie? Zitten er zoveel bestrijdingsmiddelen op die schillen van dat fruit of zijn we gewoon te beroerd om ze zelf te pellen?

Als we het dan toch over matige eetgewoontes hebben, dan moeten we even stilstaan bij de beursgang van Thuisbezorgd.nl van 23 euro per aandeel. De verlieslijdende bezorgdienst van (voornamelijk) ongezonde maaltijden is daarmee bijna 1 miljard euro waard.

Bijzonder, want het bedrijfsresultaat dendert omlaag aangezien nieuwe klanten meer kosten dan ze opleveren. En dan wacht nog die geldverslindende strijd in Duitsland. Met zulke slechte vooruitzichten is die beursgang een knap staaltje werk van oprichter Jitse Groen.

Rammelende businessmodellen

Hoe het met rammelende business-modellen kan lopen zien we aan het Duitse Soundcloud. Al jaren een grote Europese belofte en de troetelbeer van de Berlijnse startupscene. Geweldige product, goeie software, 175 miljoen gebruikers, maar geen verdienmodel. Honderden miljoenen gingen erin, op een virtuele bedrijfswaarde van meer dan een miljard. De grote koper werd nooit gevonden en met het einde van de schatkist in zicht dreigt nu een uitverkoop aan het Zweedse Spotify.

Nog groter is de ellende bij Deutsche Bank. Zij hebben rotzooi verkocht en dreigen daar nu miljardenboetes voor te krijgen. Het is onduidelijk of de grootste systeembank van Europa het overleeft, maar die uitkomst van het proces gaat ons leren of dat ene Europa echt kans van slagen heeft. Duitsland was indertijd tegen de ondersteuning van banken en de drijvende kracht achter de ontwikkeling van een model dat een faillissement van een bank mogelijk maakt zonder dat de belastingbetaler daarvan de pijn voelt. Gaat Duitsland dat model hanteren nu het gaat om de grootste Duitse bank of gelden die strenge regels alleen voor banken in Zuid-Europa?

Hapklare brokken

Die problemen in Duitsland gaan Nederland overigens hard raken. Denk alleen al aan de verwevenheid van de Rabobank met die grote Duitse bank. De CBS-monitor van afgelopen week liegt er ook niet om. Duitsland is met afstand onze grootste handelspartner. Ze kopen een kwart van onze goederen en ruim een tiende van onze diensten. Aan Duitsland verdienen wij het meest.

Toch zijn we in Nederland vooral druk met de Amerikaanse verkiezingen. Die vinden we sexy, zo begrijp ik van een analist die het debat tussen Hillary Clinton en Donald Trump duidde. Als ik terugdenk aan die beelden, dan wil ik zijn hobby’s in ieder geval niet weten. Maar ik snap het wel, want die inhoudsloze oneliners doen het nu eenmaal goed bij zo’n voorverpakte geschilde appel.

Roy van Veen (1970) - columnist bij Duitslandnieuws.nl - bouwde de eerste webshops van Nederland, stond vier jaar op Nederlands/Duitse markten met vis en vernieuwde met zijn telecombedrijf het betaalverkeer bij retailers in Nederland en Duitsland. Laatstgenoemde bedrijf is nu onderdeel van VodafoneZiggo. Met Tothem helpt hij organisaties hun verhaal te vertellen.

Twitter: @royalty
Contact: roy.van.veen@tothem.co
Columns: http://www.duitslandnieuws.nl/blog/author/roy-van-veen/