Accufabrikant Maurice van Giezen: alleen elektrische auto’s zijn niet de toekomst

Elektrische auto's zijn niet dé oplossing voor de toekomst voor vervoer binnen de stad, stelt de Nederlandse accufabrikant Maurice van Giezen van Cleantron. Hij ziet meer heil in andere vormen van elektrisch rijden, waaronder bakfietsen of de deelscooters in Berlijn waar zijn bedrijf aan meewerkte.

De eCarTec van 18 tot 20 oktober in München geldt als de grootste b2b-beurs voor elektrische mobiliteit ter wereld. Cleantron-directeur Maurice van Giezen mag er zijn visie geven op de ontwikkeling van lithium-ion accu’s. Het bedrijf uit Nieuw-Vennep produceert zelf lithium accu’s voor de industrie en elektrische voertuigen.

Leads uit Beieren

Welke rol speelt Duitsland voor Cleantron?

Een belangrijke rol, een groot deel van ons orderboek bestaat uit Duitse klanten. Daarnaast hebben we na de handelsmissie afgelopen voorjaar naar Beieren besloten een kantoor te openen in München omdat we er veel leads hadden gekregen.

Wat voor leads?

In Duitsland wordt veel ontwikkeld en geproduceerd. Zeker nu er rond de digitalisering van fabrieken – Industrie 4.0 – steeds meer autonome voertuigen in de productiehallen verschijnen, zijn er ook steeds meer accu’s nodig. Grote producenten willen met ons accu’s ontwikkelen voor dit soort producten, maar ook voor lichte elektrische voertuigen zoals elektrische scooters en motorfietsen.

‘Chinees trauma’

Wat zien Duitsers in een bedrijf uit Nieuw-Vennep?

Veel Duitsers hebben een ‘Chinees trauma’ opgelopen. Dan hadden ze een goed product ontwikkeld en probeerde men te besparen op de accu. Deze werd dan in China besteld. Maar die kwaliteit viel vaak tegen waardoor de prestaties van het Duitse product niet uit de verf kwam.

Die kwaliteit kunnen jullie wel bieden?

Ja, wij bieden kwaliteit die men in Duitsland verwacht. Wij produceren en testen onze accu’s geautomatiseerd in Nederland, bij ons tref je geen grote hallen met dames met witte jassen. Voor dat verschil zijn Duitse partijen erg gevoelig.

Voorspelbaar

Hoe word je spreker op de eCarTec?

We hebben inmiddels een goede naam opgebouwd in Duitsland, een guten Ruf, zoals dat in het Duits heet. In batterijland wordt veel gejokt. Er lopen veel paradijsvogels rond die een spannend verhaal kunnen vertellen maar vooral een handelaar zijn. Dat is bij ons echt anders. Wij ontwikkelen de producten zelf, we doen wat we zeggen. We zijn voorspelbaar en dat vinden Duitse partners erg belangrijk. En omdat we zelf ontwikkelaar zijn kan ik tijdens mijn verhaal ook meer de diepte in gaan.

Maurice van Giezen. Eigen foto

Maurice van Giezen. Eigen foto

E-car niet dé oplossing

Je verhaal is dat batterijen helemaal niet goedkoper worden, zoals velen beweren. Hoe zit dat?

Batterijen worden steeds beter, ze gaan langer mee en ze zijn steeds straks beter te repareren. Maar dat maakt de aanschafprijs niet per se lager. Sterker nog, ze zijn de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden. Dus, we gaan er meer aan hebben, maar we moeten er nog steeds veel geld in de aankoop steken. Dat betekent dus de batterijen in aanschaf niet goedkoper worden, maar de kosten van gebruik gaan wel naar beneden waardoor elektrisch rijden wel toegankelijker wordt voor de gewone consument.

Bovendien stel je dat de elektrische auto niet per se de toekomst is.

Precies, elektrisch rijden wel, maar de elektrische auto niet. Kijk naar Stuttgart, daar slibt de boel helemaal dicht. Dan hoor je beleidsmakers zeggen, we moeten overstappen op de elektrische auto en dan is alles opgelost. Dat slaat natuurlijk nergens op. Een Tesla neemt net zoveel ruimte in als een traditionele auto.

Wat is dan wel de oplossing?

Het zit hem vooral in andere vervoersvormen. Wij hebben bijvoorbeeld samen met het Deens energiebedrijf EWII voor een Design elektrische bakfiets, de Tripl die in 2017 op de markt komt, een high performance batterypack ontwikkeld. Dat soort toepassingen worden steeds professioneler en daarom een veel betere oplossing voor logistiek in de stad. Het zou een mooie reclamezuil kunnen zijn voor bedrijven als Unilever of CoolBlue.

Wendbaar

Waarom wint de bakfiets van de auto?

Een auto is niet flexibel. De Tripl is wendbaar, smal maar kan 45 kilometer per uur, heeft een grote actieradius en je kunt er dus, naast binnenstedelijk vervoer, ook vervoer tussen dorpen organiseren. Daarmee kan dit voertuig de kleine bestelbus vervangen. Gemeenten en bedrijven kunnen hun geld dus veel beter steken in deze kleinere slimme, schonere, voertuigen.

Hoe valt dit verhaal in autoland Duitsland?

Tot nog toe waren we niet actief in de automobielindustrie. Maar daar gaat verandering in komen. Eigenlijk komen we daar ook vandaan, de wortels van Cleantron liggen bij het voormalige Hoogovens Automotive. Dus de auto-industrie kennen we van binnenuit. We waren daar nog niet actief omdat de fabrikanten zelf accu’s ontwikkelen. Nu zijn we wel uitgenodigd om mee te doen.

In hoeverre praat je als accufabrikant mee over de ontwikkeling van een product?

Wij denken bijvoorbeeld mee over de integratie in de aandrijflijn, een Tesla heeft een heel andere accu nodig dan een BMW. Wij kijken ook naar de manier van opladen en ontwikkelen eigen algoritmes voor een optimale prestatie.

Inhaalslag in Duitsland

Waar staat Duitsland qua elektrisch rijden?

De acceptatie was veel minder dan bij ons in Nederland of in Scandinavische landen. Maar door het VW-schandaal is elektrisch rijden ook in Duitsland steeds minder excentriek en hypothetisch geworden. Je merkt nu op alle niveaus een vastberadenheid om over te stappen op elektrisch rijden. Dat zag je al op de laatste autobeurs IAA in Frankfurt al, ik denk dat de focus komend jaar daar nog veel sterker op elektrisch zal liggen. Duitsland is dus de inhaalslag begonnen, helaas was daar het dieselschandaal voor nodig.

Hoe komt het dat Duitsland traag heeft gereageerd?

Ze hebben met de auto-industrie natuurlijk ook wel wat te verliezen. Maar net zoals er warme gevoelens zijn ontstaan voor zonne- en windenergie, zal ook hier de omslag komen.

Gaat de nieuwe aankooppremie voor elektrische auto’s daarbij helpen?

Het zal ongetwijfeld de early adopters een duwtje in de rug geven – de ondernemers en consumenten die snel op iets nieuws durven over te stappen. De hoop is dat het richting het niveau van Nederland gaat.

Deelscooters in Berlijn

Hoe ziet het straatbeeld van bijvoorbeeld München – de thuisbasis van BMW – er over 5 of 10 jaar uit?

Ik denk dat we veel vormen van speedbikes en elektrische scooters gaan zien. Omdat de laadinfrastructuur nog lang niet overal beschikbaar is, denk ik ook dat er andere vormen gaan opkomen. Wij hebben meegewerkt aan het nieuwe deelscootersysteem in Berlijn, e-Mio. Het interessante van dit project is dat de beheerder dankzij onze app kan zien of de accu bijna leeg is. Er rijdt dus een elektrisch busje door de stad om scooters te voorzien van nieuwe accu’s. Dat gebeurt wanneer de gebruiker hem even voor het café of de bieb heeft geparkeerd. Het bespaart de investering op laadinfrastructuur uit en blijft daarmee betaalbaar. Dat is echt geweldig.

Waar zit hier de innovatie?

De gebruiker heeft dus geen last van angst voor lege accu’s. Het project verloopt erg succesvol, in Berlijn rijden nu 150 scooters rond. Dit gaat nu ook van start in steden als Stuttgart waar nu hopeloos veel files staan. En het levert ons veel data op waarmee we onze accu’s weer kunnen verbeteren.