Franz Loogen: ‘Brabant erg belangrijk voor Baden-Württemberg’

Baden-Württemberg ziet in Noord-Brabant een van de belangrijkste partners om de wereldwijde concurrentie rond elektro-mobiliteit aan te gaan, zegt Franz Loogen, directeur van het agentschap voor e-mobility in Baden-Württemberg. Op 9 en en 10 november komt een delegatie van de Zuid-Duitse deelstaat naar Noord-Brabant. "We zijn jaloers op hoe snel Nederlanders kunnen handelen."

Franz Loogen is de directeur van het Landesverband Elektromobilität und Brennstofftechnologie Baden-Württemberg, het agentschap e-mobility en branstoftechnologie van de Zuid-Duitse deelstaat Baden-Württemberg.

Hij komt op 9 en 10 november met een delegatie naar Nederland om de banden met Noord-Brabant te verstevigen.

Tesla is niet verdwenen

Waarom heeft uw deelstaat zo’n agentschap eigenlijk nodig?

We zijn bezig om onze industrie op een structurele wijze te verduurzamen. In Baden-Württemberg verbinden we diverse branches die daarbij betrokken zijn. Behalve de auto-industrie gaat het ook om bijvoorbeeld energiebedrijven, de ict-sector en ondernemingen die productietechnologie ontwikkelen. Bij ons komen zo’n honderd verschillende partijen samen.

Waarom kunnen die branche-organisaties dat zelf niet?

Het is onze maatschappelijke opdracht om de economie duurzaam te maken. Daarvoor is het noodzakelijk dat we verschillende sectoren van de economie samenbrengen.

Diesel verliest het van elektrisch

Enkele maanden geleden stopte Daimler uit Stuttgart de samenwerking met Tesla, een toonaangevende producent van elektrische auto’s. Baart u dat zorgen?

Ik kan lastig oordelen over beslissingen van afzonderlijke bedrijven, bovendien ken ik de achtergronden niet. Het klopt dat Tesla een belangrijke pionier is op het gebied van elektrisch rijden. Maar Tesla is niet uit Baden-Württemberg verdwenen hoor. We hebben veel tech-bedrijven die onderdelen voor hen leveren.

Dieselgate bij VW gaf de indruk dat de Duitse auto-industrie achterloopt op het gebied van elektrisch rijden. Klopt dat?

Nee, dat geloof ik niet. Het VW-schandaal liet wel zien dat het er in de auto-industrie niet altijd even zuiver aan toe ging. Zo deugde het controlemechanisme niet. Wat het dieselschandaal wel duidelijk maakt is dat dieselauto’s het op termijn van de concurrentie zullen verliezen. Maar Duitse autobouwers zijn juist erg ver in de ontwikkeling van elektrisch rijden. Bijvoorbeeld de elektromotoren en accu’s die hier worden gebouwd, zijn van absolute wereldklasse.

Waar loopt Duitsland nog wel achter?

Het wordt de uitdaging om op termijn goedkopere auto’s te produceren. We moeten het productieproces zo inrichten zodat we op industriële schaal kunnen produceren. Bovendien ontbreekt het Duitsland aan een goede infrastructuur om elektrische auto’s op te laden.

Jaloers op Nederland

Wat kan Nederland daarin betekenen?

We kijken met jaloezie naar Nederland. Jullie zijn niet alleen in staat om nieuwe dingen snel om te zetten, maar handelen ook nog eens consequent. In Duitsland analyseren we heel lang en vinden het belangrijk dat het proces correct verloopt. Dat is natuurlijk belangrijk, maar zorgt er ook voor dat we langzamer zijn. In de samenwerking met Noord-Brabant leren we daar enorm veel van.

Op 9 en 10 november bezoekt u met een delegatie de provincie Noord-Brabant. Wat hoopt u daar te bereiken?

We werken al vele jaren goed met Noord-Brabant samen. We willen onze band verder verdiepen en onze krachten bundelen. Dat gaat niet alleen om industriële samenwerking maar ook op het gebied van de wetenschap en de politiek. Noord-Brabant is voor ons een van de allerbelangrijkste partners waarmee we samen de wereldwijde concurrentie aan willen gaan. Binnen Europa moeten sowieso betere afspraken gemaakt worden over het vergroten van de capaciteiten van ons stroomnet, om maar iets te noemen.

Maar het gaat tijdens ons bezoek om meer dan zakendoen alleen, hoor. We kijken uit naar de leuke gesprekken en willen de Nederlandse cultuur beleven. We gaan ook gezellig kaas inkopen en bitterballen eten.

Gemeenschappelijke uitdaging

Zijn jullie dan onderling geen concurrenten?

Op sommige gebieden uiteraard wel. Maar onze gemeenschappelijke uitdaging is groter. De concurrentiekracht van Azië op het gebied van mobiliteit neemt enorm toe. Ook in de VS gaan de ontwikkelingen snel, denk aan de de communicatie- en informatietechnologie van bedrijven als Apple en Google. Wanneer we leidend willen blijven, moeten we wel samenwerken.

Baden-Württemberg en Noord-Brabant versterken elkaar erg goed, de twee culturen zijn een goede match. De positieve basishouding en de handelingssnelheid van de Brabanders past bij de hoogwaardige technologie en het procesmatige denken van de Baden-Württembergers.

Baden-wuerttemberg BOMBrabant
E-mobil_rz_mindest_oz_cmykWURTTEMBERG Elektromobilitat
Brabant en Baden-Württemberg behoren tot de meest innovatie regio’s van Europa, onder meer op het gebied van smart en green mobility. Provincie Brabant en deelstaat Baden-Württemberg werken reeds jaren samen aan de ontwikkeling van smart en green mobility door kennisuitwisseling en het verbinden van bedrijven en kennisinstellingen uit beide regio’s. Het inkomende bezoek van bestuurders en ondernemers uit Baden-Württemberg aan Brabant in november is een goed voorbeeld hiervan.

Job Janssen