Handelsreis Noord-Brabant

‘Innovatieve bedrijven uit Baden-Württemberg mogen meer kabaal maken’

Baden-Württembergers zijn goed in het bedenken van innovatieve producten maar missen vaak de snelheid van de Nederlanders. De conservatieve en soms een tikkeltje arrogante cultuur zit de Zuid-Duitsers daarbij in de weg. Startups en innovatiebeleid staan onder de nieuwe regering hoog op de agenda. Journalist en blogger Andreas Geldner vertelt waarom Baden-Württemberg zo in opkomst is.

Andreas Geldner werkt als journalist voor de Stuttgarter Zeitung en blogt op de website Ideenwerk-BW over innovatie. Tegen Duitslandnieuws vertelt hij over de sterke en minder sterke kanten van Baden-Württemberg als innovatieregio.

PR-probleem

Voor veel Nederlanders is Beieren bekender dan Baden-Württemberg. Komt Beieren beter voor zichzelf op?

Dat heeft met de politieke structuren te maken. Innovatie is in Beieren al jaren een belangrijk politiek thema, er wordt veel geld in geïnvesteerd. Ze treden daardoor meer eensgezind op naar de buitenwereld. Baden-Württemberg is een minder gecentraliseerde deelstaat met erg diverse sectoren. Het is daarom voor de deelstaatregering lastiger om een gezamenlijk beeld aan de buitenwereld te presenteren. Dat gaat nu overigens wel een stuk beter.

Mercedes en Porsche. Bij Baden-Württemberg denken velen eerst aan de auto-industrie. Terecht?

Ja, dat snap ik wel. Veel van wat er hier geproduceerd wordt, hangt samen met de auto-industrie. Het beeld dat de economie van Baden-Württemberg vooral uit de auto-industrie bestaat, is overigens wel een PR-probleem. Er is hier namelijk veel meer dan mobiliteit alleen. Rondom Heidelberg is er bijvoorbeeld een bloeiende biomedische industrie. Die sectoren zouden wel wat meer aandacht mogen krijgen.

Beste locatie voor b2b-startups

Waarom zou je in Stuttgart een start-up beginnen in plaats van in Berlijn?

In Berlijn tref je veel start-ups aan die producten of diensten leveren voor consumenten, denk aan bijvoorbeeld kledingwebwinkel Zalando. Baden-Württemberg is sterk in b2b-technologie, denk aan de machinebouw of het produceren van onderdelen voor de auto-industrie. Je zit hier direct bij de bron. Er is hier veel geld en een grote klantenkring. Dat heeft Berlijn niet, daar is nauwelijks nog industrie. Als je een startup wilt beginnen in de b2b-technologie, is Baden-Württemberg waarschijnlijk de beste locatie om dat te doen.

Uw deelstaat heeft sinds kort een regering bestaande uit de Groenen en christendemocraten. Wat merkt u daarvan?

Voor de nieuwe regering zijn startups, in ieder geval retorisch, een absoluut hoofdthema. Het is veelzeggend dat bijna alle speeches van minister-president Winfried Kretschmann tegenwoordig over startups gaan. Voor de vorige coalitie (SPD-Groenen) was het ook belangrijk, maar zij concentreerden zich meer op de traditionele grote bedrijven.

Is die ommezwaai niet erg laat?

Kijk, het ging ons in Baden-Württemberg de afgelopen jaren veel te goed. Daardoor vond niemand een radicale verandering echt nodig. Maar goede tijden zijn vaak niet van lange duur. Deze regering beseft dat volgens mij en concentreert zich daarom meer op innovatieve bedrijven die onze toekomstige welvaart veilig moeten stellen.

Conservatieve cultuur

Wat is op dit moment de grootste zwakte van het innovatiebeleid in uw deelstaat?

We hebben een PR- en communicatieprobleem. Beieren en Berlijn hebben naar buiten toe een sterk imago opgebouwd. Mensen denken bij Baden-Württemberg vooral aan de auto-industrie terwijl er zoveel meer is.

Hoe komt dat?

Dat heeft met onze cultuur te maken. Die is erg traditioneel. Wanneer je succesvol of rijk bent, laat je dat niet zien. Je praat er niet over. Mensen zijn hier erg bescheiden. Men denkt ‘als ik hard werk, komt het succes vanzelf’. Maar zo werkt het in de startup-scene vaak niet. Daar moet je soms flink kabaal maken en jezelf op de voorgrond durven plaatsen.

In hoeverre heeft het dieselschandaal met Volkswagen het industriële imago van Duitsland en Baden-Württemberg aangetast?

Het heeft de algemene trots van Duitse ondernemers aangetast. In Baden-Württemberg zijn echter veel kleine en middelgrote familiebedrijven. In hun sector behoren zij vaak tot de wereldtop. Zij hebben een vaste klantenkring van over de hele wereld. Die klanten kennen de kwaliteit, toewijding en betrouwbaarheid van die bedrijven. Zij hebben er daarom niet zo heel veel last van.

Baden-Württemberg zoekt actief naar partners in het buitenland waaronder Nederland. Waarom is dat ineens belangrijk?

We zijn hier erg op onszelf gesteld. Bedrijven zijn geneigd om op eigen kracht te innoveren. Zij bedenken een exclusief product, vragen een patent en gaan daar vervolgens mee de markt op. Daarin zijn we soms een tikkeltje arrogant.

De huidige markt werkt vaak niet zo. Snelheid wordt steeds belangrijker en daarin kunnen we in het buitenland, en zeker van Nederland, een hoop leren. Het hoort bij de nieuwe openheid die we hier proberen te creëren.

Export

Welk idee heeft u van Nederland innovatieland?

Ik denk dat Nederland, zoals veel kleinere landen, veel flexibeler is dan wij. Zij beseffen zich heel goed hoe belangrijk de export voor hen is. Ze hebben daarom een geweldig internationaal netwerk en weten vaak beter wat er gebeurt in de wereld. Voor onze deelstaat is Nederland bij uitstek interessant. Met hen kunnen onze bedrijven echt op ooghoogte samenwerken.

Tot slot, zondag werd het CETA-verdrag ondertekend. Hoe wordt daar in Baden-Württemberg naar gekeken?

Ik denk dat van alle Duitse deelstaten Baden-Württemberg misschien wel het meest positief is over het CETA-verdrag. Zeker de kleine en middelgrote bedrijven zijn erg afhankelijk van de export. Zij zien het verdrag echt als iets positiefs. Maar net als in de rest van Duitsland kennen we hier ook tegenstanders van globalisering.


Mix tussen wetenschap en industrie

Journalist Wolfgang Voigt doet namens de Badische Neueste Nachrichten verslag van de handelsreis naar Noord-Brabant op 9 en 10 november. Volgens hem is Noord-Brabant voor de automotive-industrie in Baden-Württemberg een spannende regio om mee samen te werken omdat er een goede mix is tussen wetenschappelijk onderzoek en industrie.

“In Baden (het westelijk deel van de deelstaat Baden-Württemberg) is er een belangrijke cluster van innovatieve bedrijven in de e-mobility en het autonoom rijden”, aldus de journalist. De deelnemers aan de handelsdelegatie willen leren van de samenwerking tussen wetenschappelijke instellingen en de industrie in Noord-Brabant. “Het doel is volgens mij om een Europese cluster in de e-mobility te creëren om zo de internationale concurrentie aan te kunnen.”

Baden-wuerttemberg BOMBrabant
E-mobil_rz_mindest_oz_cmykWURTTEMBERG Elektromobilitat
Brabant en Baden-Württemberg behoren tot de meest innovatie regio’s van Europa, onder meer op het gebied van smart en green mobility. Provincie Brabant en deelstaat Baden-Württemberg werken reeds jaren samen aan de ontwikkeling van smart en green mobility door kennisuitwisseling en het verbinden van bedrijven en kennisinstellingen uit beide regio’s. Het inkomende bezoek van bestuurders en ondernemers uit Baden-Württemberg aan Brabant in november is een goed voorbeeld hiervan.

Duitslandnieuws