Handelsreis Noord-Brabant

De Penning: ‘Duitsers weten wat wij kunnen’

Zelfs BMW is in de startup Amber mobility geïnteresseerd. De jonge honden van de TU Eindhoven bestormen de markt van de e-mobility. Zij combineren op intelligente wijze de groeiende carsharing-markt met het bouwen van een elektrische auto.

Amber mobility is een Eindhovense startup die een eigen elektrische auto heeft ontworpen speciaal voor carsharing. Anderhalf geleden begonnen ze als studententeam van de TU Eindhoven met het ontwikkelen van een kleine elektrische auto. Nu al denkt het bedrijf na over een eigen productielijn.

Hans de Penning, co-founder en teammanager van Amber mobility, vertelt aan Duitslandnieuws hoe het allemaal begon en waar ze met het bedrijf naartoe willen.

Wat kunnen jullie wat de grote Duitse autobouwers niet kunnen?

Autofabrikanten zoals Volkswagen en BMW zijn zulke enorme organisaties. Zij kunnen het roer niet snel omgooien. Investeringen in grote fabrieken moeten zich op een of andere manier terugbetalen. En met het op grote schaal bouwen van elektroauto’s is dat nog allerminst zeker. Bovendien vragen zij, en consumenten, zich af of lichte auto’s eigenlijk wel veilig zijn.

Wij bouwden op de universiteit een kleine elektrische auto, specifiek voor het stadsverkeer. Die was toen al revolutionair zuinig. Elke elektrische auto is tot op heden een kopie van de benzineauto, zelfs de Tesla ziet er zo uit. Wij zijn echt helemaal op nieuw op de tekentafel begonnen.

Samenwerking met BMW

Wat hopen jullie bereiken met BMW?

BMW wil zich op den duur volledig storten op het maken van elektrische auto’s. Ze hebben daarvoor een team dat volledig van de rest van de organisatie is afgesloten. Wij zijn uitgenodigd om met BMW te komen praten. We hopen hun testauto’s te kunnen gebruiken zonder dat wij een eigen auto nodig hebben.

Hoe ziet de samenwerking eruit?

BMW is enthousiast maar de samenwerking staat nog in de kinderschoenen. Wij gaan sowieso zelf een auto ontwerpen. We geloven namelijk dat er een gat is tussen de grote automerken. Dat willen we opvullen door een auto voor alledaags gebruik te ontwerpen. We hebben inmiddels een flink team om ons heen verzameld. Maar hoe je een auto verkoopt is een heel ander verhaal. Dan komt de expertise van BMW weer van pas.

Minder eigen auto’s

Waarom de combinatie van het bouwen van een elektrische auto en carsharing?

We zien een trend in mobiliteit waarbij mensen in de binnensteden steeds minder in een eigen auto zijn geïnteresseerd. Zij willen een auto kunnen gebruiken wanneer ze dat nodig hebben. We willen daarom behalve auto’s bouwen ook aan carsharing gaan doen. Onze elektroauto’s worden speciaal voor carsharing gebouwd. Ze hebben een groot bereik, een lange levensduur en slaan veel data op waarmee we heel efficiënt aan carsharing kunnen doen.

We bieden een garantie op mobiliteit. We weten precies op welk moment er waar de auto’s nodig zijn. Dat doen we met behulp van data-analyse. Dus meer auto’s op piekuren en op drukke plekken. Mensen moeten blind op ons systeem kunnen vertrouwen. Onze dienst leent zich dan ook goed voor zakelijk gebruik. BMW doet dat met met DriveNow ook erg goed, daar kunnen we veel van leren.

Waarom zijn jullie zo geïnteresseerd in Duitsland?

Duitsland loopt in de ontwikkeling van e-mobility wat achter. Er wordt wel veel geëxperimenteerd maar ze brengen nog niet zoveel elektrische auto’s op de markt. Daarom is die markt juist interessant voor ons. Ze denken anders na over het bouwen van auto’s. Het gaat, in tegenstelling tot Nederland, veel meer om vermogen dan om duurzaamheid. Maar ja, er zijn we veel potentiële gebruikers. En wij kunnen weer veel van de Duitsers leren over hoe je je een vaste productielijn inricht. Iets waar wij weer geen ervaring in hebben.

Eindhoven ideale locatie

Jullie zitten in Eindhoven, waarom is dat voor jullie een goede vestigingsplaats?

Eindhoven is de ideale stad voor de ontwikkeling voor de ontwikkeling van de e-auto. Hier is  veel aandacht voor e-mobiliteit vanuit alle sectoren en de politiek. Ook de planologie van de stad is perfect om zo’n auto te testen. De stad kent bedrijven die zeer ver zijn in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en accu’s. Met bedrijven als ASML en NXP heb je precies de specialisatie die we nodig hebben voor de ontwikkeling van e-mobiliteit. Dat weten de Duitsers ook. Bedrijven in deze regio zijn dan ook belangrijke toeleveranciers van de Duits autobouwers.

Jullie zijn de zoveelste startup in de e-mobilitysector die op de TU Eindhoven is opgericht. Hoe kan dat?

De TU Eindhoven biedt studenten veel ruimte voor het ontwikkelen van smart-mobility concepten. Onderzoekers werken ze nauw samen met het bedrijfsleven. Dat heeft de universiteit echt op de kaart gezet. De Duitsers kijken daar met jaloezie naar. Teams van de TU zijn niet voor niets kampioen in het bouwen van elektrische raceauto’s op zonne-energie.

Zijn die Duitse studententeams dan zo slecht?

Nee, zij concentreren zich op andere dingen. Toen een Duits team ons bezocht, waren ze eerst wat sceptisch over onze auto. Vervolgens waren ze verbaasd over de razendsnelle ontwikkelingen hier en lagen ze onder de auto om alles te bekijken. De Duitse studententeams zijn dan wel weer erg goed in het maken van hele degelijke technologie. Hun technologie gaat lang mee. Bovendien is voor hen het vermogen van de auto ook gewoon erg belangrijk.

Baden-wuerttemberg BOMBrabant
E-mobil_rz_mindest_oz_cmykWURTTEMBERG Elektromobilitat
Brabant en Baden-Württemberg behoren tot de meest innovatie regio’s van Europa, onder meer op het gebied van smart en green mobility. Provincie Brabant en deelstaat Baden-Württemberg werken reeds jaren samen aan de ontwikkeling van smart en green mobility door kennisuitwisseling en het verbinden van bedrijven en kennisinstellingen uit beide regio’s. Het inkomende bezoek van bestuurders en ondernemers uit Baden-Württemberg aan Brabant in november is een goed voorbeeld hiervan.

Duitslandnieuws