Column - Roy van Veen

De nieuwe Maarten Luther is een robot

Duitsland moet de wereld redden en ons een nieuwe Maarten Luther presenteren. Dat was de boodschap van Jeff Jarvis afgelopen week op een groot innovatiecongres in Berlijn.

Journalist Jeff Jarvis is een media-veteraan, groot voorstander van het ‘Open Internet’ en uitgesproken anti-Trump. Hij schreef boeken over Google, internet en – zijn held – uitvinder van de boekdrukkunst Johannes Gutenberg. In zijn lezing trok hij een parallel met de uitvinding van de boekdrukkunst en droeg de aanwezigen op om leiderschap te tonen nu Amerika bezig gaat met zichzelf.

Op het podium, maar ook in de gesprekken die ik voor zijn lezing met hem had stelde hij dat de media faalt. Niet alleen tijdens de verkiezingen, maar al jaren. Journalistiek draaide ooit om onderzoek, maar nu zijn persberichten en relaties met woordvoerders belangrijker. Vooraf gemaakte afspraken over onderwerpen zijn belangrijker dan feiten en daardoor wordt een gast nooit verrast. Het publiek kan de boodschap vervolgens niet matchen met wat ze zelf dagelijks meemaakt en dus is er geen vertrouwen in de makers, de productie en het merk.

Voorgekookt

Waar een programma vroeger centraal werd bepaald door een zender-coördinator, zit de individuele consument nu bewust en onbewust zelf aan de knoppen. Surfgedrag en gebruikte gratis diensten geven robots een eindeloze hoeveelheid gegevens over interesses, dagindeling en koopgedrag. Daarna zorgen intelligente algoritmes ervoor dat die consument maximaal bediend wordt, zodat hij een lekker gevoel overhoudt aan de reclameboodschappen die hem worden gepresenteerd.

Zo kon een 16-jarige verkoper van t-shirts uit Macedonië miljoenen mensen bereiken tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Hij bracht alternatief nieuws dat mensen wel wilden zien. Het vinden deed de robot, het aanleveren geschiedde door het algoritme. De keuze om het te bekijken maakte de consument, want die had meer zin in een vaag bericht op een amateuristische website, dan in een voorgekookt interview in een ooit-zo-belangrijke talkshow bij een gekleurd mediamerk.

Wc-eend

De dag na de indrukwekkende toespraak van Jarvis liep mijn mijn tijdlijn vol met van berichten over de toespraak van Geert Wilders tijdens het proces tegen hem. Een aantal van die berichten wees me op een optreden van advocaat Spong bij Pauw, met een link naar ‘Uitzending Gemist’.

Spong deed zelf aangifte tegen Wilders, maar daar hoor je Pauw nooit over. Wc-eend oordeelt dus over Wc-eend. Nee, in die vooringenomen televisie had ik geen zin. Mijn keuze voor een ander mediaproduct werd feilloos geregistreerd door de robots en op weg naar maart zorgen algoritmes er automatisch voor dat ik Pauw en Spong niet meer ga zien.

Roy van Veen

Roy van Veen (1970) - columnist bij Duitslandnieuws.nl - bouwde de eerste webshops van Nederland, stond vier jaar op Nederlands/Duitse markten met vis en vernieuwde met zijn telecombedrijf het betaalverkeer bij retailers in Nederland en Duitsland. Laatstgenoemde bedrijf is nu onderdeel van VodafoneZiggo. Met Tothem helpt hij organisaties hun verhaal te vertellen.

Twitter: @royalty
Contact: roy.van.veen@tothem.co
Columns: http://www.duitslandnieuws.nl/blog/author/roy-van-veen/