Bij voetbalclub VVV-Venlo leren Duitsers de Nederlandse zakencultuur kennen

Voetbalclub VVV-Venlo zoekt in Duitsland naar sponsoren en partners. Steeds meer Duitse ondernemers ontdekken de charme van de kleine Noord-Limburgse volksclub. In de Koel (het VVV-stadion) komen Nederlandse en Duitse bedrijven makkelijker met elkaar in contact dan bij de grote Bundesliga-clubs.

De vloeiend Nederlands sprekende Duitser Robert Pinior is ambassadeur van VVV-Venlo in Duitsland. Tijdens zijn studie in Düsseldorf werkte hij voor Borussia Mönchengladbach en kwam daar in contact met de persvoorlichter van VVV. Sinds zes jaar helpt hij The Good Old (bijnaam van VVV) met het vinden van sponsoren en partners in Duitsland. Inmiddels heeft de Venlose club de grootste businessclub uit de regio. Op de Duits-Nederlandse Handelsdag eerder deze maand in het stadion van Borussia Mönchengladbach vertelt hij over zijn aanpak.

Duits-Nederlands businessnetwerk

Wat doet VVV-Venlo eigenlijk op de Duits-Nederlandse Handelsdag?

Ik kan mij voorstellen dat het voor verbazing zorgt om VVV hier op de Handelsdag te zien. Wij zijn sinds zes jaar bezig om grensoverschrijdende ondernemers samen te brengen. Er zijn zo’n 250 Nederlandse bedrijven die als sponsor of partner aan VVV verbonden zijn. Zij zitten tijdens thuiswedstrijden in onze businesslounge. Toen zijn wij op het idee gekomen om ook Duitse bedrijven sponsor en partner te maken van onze club. Tijdens thuiswedstrijden komen zij in contact met onze Nederlandse partners. We hebben nu zo’n 35 Duitse bedrijven aan ons weten te binden.

Waarom zijn Duitse bedrijven daarin geïnteresseerd?

Duitsers willen natuurlijk ook graag zaken doen met Nederlanders. Meestal is het zo dat Nederlanders naar het ‘grote Duitsland’ kijken. Wij proberen een platform te zijn voor Duitse en Nederlandse ondernemers in de regio Venlo en Roermond. Zo hoeven bedrijven geen ‘koude acquisitie’ te doen maar kunnen ze in de businesslounge met elkaar in contact komen.

En wat heeft VVV daar dan aan?

Wij hopen sponsorgeld te krijgen. Elk Nederlands en Duits bedrijf dat lid wordt van ons netwerk betaalt een sponsorbedrag. En zo haalt VVV ook geld binnen uit de Duitse grensregio. Normaal kom je als club niet verder dan de grens, wat slechts een streepje op een landkaart is. Andere Nederlandse clubs hebben dat probleem niet Zij kunnen binnen een straal van 40 kilometer Nederlandse bedrijven aan zich binden. Ons stadion de Koel ligt op slechts 500 meter van de Duitse grens. De helft van de onze potentie valt dus weg. Daarom kijken we ook naar Duitsland.

Charme

Hoe belangrijk zijn de resultaten van VVV voor het succes van het businessnetwerk?

Niet zo belangrijk als je op het eerste moment denkt. De Duitsers komen niet hier vanwege het voetbal. Anders zouden ze wel naar Borussia Mönchengladbach en niet naar VVV gaan.

Omdat het Nederlandse competitie niet zo goed is als de Bundesliga?

Ja dat klopt wel een beetje, haha. De Duitsers komen hier ook echt voor de netwerkcontacten. Maar inmiddels is het zo dat de Duitsers die hier elke thuiswedstrijd komen fan van VVV zijn. Ze hebben een hart voor de club gekregen en vinden de familiaire sfeer hier charmant. Niet zo groot en doorgecommercialiseerd als de meeste clubs als in de Bundesliga.

Hoe probeer je het dichtbij de mensen te houden terwijl je toch met harde business bezig bent?

Ja, we zijn zeker met harde business bezig. Bij een club zoals Borussia Mönchengladbach lopen duizenden mensen rond in de businesslounge. Daar is het lastiger om bedrijven concreet bij elkaar te brengen. Tijdens onze thuiswedstrijden lopen er zo tussen de zes- en achthonderd mensen rond. Dat is nog te overzien. Hier ken je bijna iedereen bij naam en leg je de verbindingen veel makkelijker.

Veel bedrijvigheid op de Duits-Nederlandse Handelsdag in Mönchengladbach. Foto: Job Janssen

Veel bedrijvigheid op de Duits-Nederlandse Handelsdag in Mönchengladbach. Foto: Job Janssen

Betrouwbaarheid en creativiteit

Je kent Nederland inmiddels goed. Wat valt je nu het meeste op in het zakendoen met Nederlanders?

Het verschil is groot. Nederlanders doen veel slimmer zaken dan Duitsers. Ze zijn veel creatiever in het vinden van oplossingen. Waar het er in Duitsland heel strak en volgens de regeltjes aan toe gaat, proberen Nederlanders pragmatische oplossingen te vinden. Voor mij was het in het begin wel even wennen. Als Duitsers ben je hele concrete afspraken gewend. In Nederland is dat soms wat vager en worden beslissingen een week later weer teruggenomen.

Het is voor een Duitser dus best lastig om de Nederlandse handelscultuur goed te begrijpen?

Inmiddels ben ik zes jaar met VVV bezig. Het heeft wel drie a vier jaar geduurd om echt te begrijpen hoe het in hier werkt. Nederland is zo dichtbij en toch zijn de verschillen erg groot.

Charmante mix

Ben je nu een Duitsers die op een Nederlandse manier handel drijft, of omgekeerd?

Ik probeer juist een mix te vinden tussen beide handelsculturen. Het is volgens mij een hele succesvolle combinatie. Als je de Duitse ‘concrete-afspraken-cultuur’ combineert met de slimme manier van werken in Nederland, kun je heel ver komen. Als Nederlanders en Duitsers goed samenwerken, is het gewoon een hele charmante mix.

Als je een ding moeten noemen waar Nederlanders van de Duitser kunnen leren?

Zich beter aan concrete afspraken houden en niet zoveel discussiëren. In Nederland wordt vaak veel mensen bij een besluit betrokken. Het duurt daarom vaak lang voordat er een beslissing wordt genomen. In Duitsland bepaalt de directeur het gewoon. Ik vindt het soms wel prettig als er door de baas een beslissing wordt genomen. Dan is het gewoon zo.

Gaat VVV dit jaar promoveren?

Ja, absoluut. De laatste jaren waren we er al dichtbij. Dit jaar maakt de concurrentie het ons wel heel makkelijk. Eigenlijk mag je met het aantal punten die we nu hebben, niet op de eerste plek staan in de Jupilerleague. Maar dit jaar wil er blijkbaar geen ander team promoveren naar de Eredivisie, dus dan doen wij dat maar.

Duitslandnieuws