Die Cappuccinos en George Baker gaan voor Nederlands publiek

De Nederlands-Duitse band 'Die Cappuccinos' brengt een kerstsingle uit met George Baker. Het is voor het eerst dat het driekoppige gezelschap in het Engels zingt. Volgens leadzanger René Ursinus is dit de eerste stap richting het Nederlandse publiek.

Die Cappuccinos is een schlagerband en bestaat uit de twee Nederlandse broers René en Michel Ursinus en de Duitse Peter Brückner. 

De band ontstond in 2007 naar een idee van de Duitse schlagerzangeres en producer Kristina Bach. In samenwerking met het Duitse weekblad SUPERillu zocht zij een nieuwe schlagerband. Sinds twee jaar valt het trio onder het management van Volendam Music, die eerder Jan Smit, Nick en Simon, de 3J’s en Hans Bouwens, alias George Baker, naar het succes leidde.

George Baker

George Baker is onder andere bekend van wereldhits als ‘Una Paloma Blanca’ en ‘Little Green Bag’. Die laatste werd ook gebruikt in de Grolsch-reclame en de film Reservoir Dogs van Quentin Tarantino. Met Baker brengen Die Cappuccinos voor het eerst een Engelstalig nummer uit. “Onze kerstsingle ‘Christmas Day’ is de eerste stap naar het Nederlandse publiek”, zegt leadzanger René Ursinus.

Hoewel de band deels Nederlands is, hebben de mannen zich nooit bewust op het Nederlands publiek gericht. Al hun nummers waren tot nu toe Duitstalig. “Als we iets in Nederland deden, was dat meestal omdat we daarvoor gevraagd werden.”

Volgens Ursinus zijn ze al aardig bekend in Duitsland, voornamelijk in het oosten. “Daar kunnen we bijna niet meer normaal over straat.” Mensen reageren vaak blij als ze hen herkennen en vragen om handtekeningen.

De band wil z’n fanbase uitbreiden en richt zich daarom nu ook op Nederland. “Ik vind het ook gewoon leuk om in Nederland op te treden. Het voelt als een thuiswedstrijd.”

Toeval

René en broer Michel komen uit het Gelderse Tolkamer. Zowel moeder als oma zijn Duits. De Oost-Duitse oma wees hen bijna 10 jaar geleden op een auditie voor schlagerbands in Berlijn. “Zonder onze moeder, waren we nooit in contact gekomen met Duitstalige muziek”, zegt René Ursinus.

Ze werden goed ontvangen tijdens hun auditie. Dat ze deels Nederlands waren, was zeker een pluspunt, volgens Ursinus. “Twee Nederlanders en een Duitsers in één band. Dat is goed voor het verhaal”, zegt hij. “Maar we zijn natuurlijk ook beoordeeld op onze kwaliteiten.”

Definitie

De band heeft de afgelopen jaren vooral ‘gewone schlagermuziek’ gemaakt. Nu beweegt het drietal zich steeds meer naar het opkomende ‘popschlager’; Duitse volksmuziek in een modern jasje. Dit valt in Nederland onder Nederlandstalige popmuziek, zegt Ursinus.

“Wij vallen in principe onder hetzelfde genre als Nick en Simon en Jan Smit”, zegt hij. De verwarring ontstaat volgens hem doordat in Duitsland verschillende soorten muziek onder ‘schlager’ vallen. “Schlager is heel lastig te definiëren, want het kan country zijn maar ook feest- of popmuziek.”

Ondanks een gering aantal optredens in Nederland, heeft de band wel gemerkt dat het publiek in beide landen verschillend is. “Duitsers zijn meer een ‘klappubliek’, zij klappen meer en luisteren. Nederlanders gaan helemaal uit hun dak en lopen de polonaise, zij houden meer van feesten.”

Rosanne

Dat Die Cappuccinos in hetzelfde genre vallen als Nick en Simon, is letterlijk op te vatten. Zo bracht het trio in 2015 een Duitstalige cover uit van Nick en Simons hit ‘Rosanne’, terwijl de Volendamse zangers twee jaar geleden een Duits album uitbrachten waar ‘Rosanne’ niet op stond.

“Ik vroeg of wij dat niet konden maken”, zegt Ursinus. “In Nederland was het al een hit, in Duitsland kan dat ook.” Hij kreeg toestemming voor een Duitse remake van Nick Schilder, de schrijver van de hit. De single stond wekenlang in de Top 20 in de Duitse hitlijst en op nummer 58 in de internationale verkoopcharts.

Duitsland kent vele schlagerbands. Volgens de leadzanger onderscheidt Die Cappuccinos zich door hun samenzang. René Ursinus is dan wel de hoofdzanger, zijn broer Michel Ursinus en vriend Peter Brückner zingen een tweede ‘lead’, zegt hij. Dat komt door de samenzang onder en de ‘antwoorden’ op de hoofdzang’. ‘Dat is onze rode draad’, zegt hij. “Dat zijn Die Cappuccinos.”

Goed is goed

Inspiratie voor nummers haalt Ursinus voornamelijk uit zijn omgeving en uit wat hij meemaakt. “Ik reis veel en kom in verschillende landen diverse mensen tegen”, zegt hij.

De Duitse cultuur vindt hij niet te vergelijken met de Nederlandse. “In Duitsland duurt alles veel langer, het is veel bureaucratischer.” Om goedkeuring te krijgen voor iets, moet je 10 stappen doorlopen, terwijl dat er in Nederland misschien twee zijn. Nederland staat volgens hem meer open voor verandering. “Duitsers zijn conservatiever: wat goed is, is goed.”

Plaza Major

Dat merkte de band vooral in de beginjaren bij hun voormalige Duitse platenlabel. Voor de videoclip van de single ‘Wenn Susanna heimlich weint’, wilde de groep volgens Ursinus iets vernieuwends en grappigs maken. Ze werden echter flink tegengewerkt.

Ursinus: “Ons eigen platenlabel vond het echt niet kunnen dat iemand gefilmd werd op het toilet, een wijntje dronk of een waterpijp rookte. Ze vonden dat we gewoon een Duitse clip moesten draaien aan de Plaza Major, waar mooie bergen zijn.”

Uiteindelijk kregen ze toch hun zin en ze schoten een videoclip die zij zelf bedachten. Het voordeel van de conservatieve Duitse mentaliteit, is volgens Ursinus dat als je eenmaal door breekt, je daar jaren profijt van hebt. “De Duitsers zeggen: Het is mooi, het blijft mooi.” Hij vindt de oosterburen heel trouw: “In Duitsland zit je na één hit voor altijd in hun hart.”

Kerst

Door hun moeder groeiden René en zijn broer op met veel Duitse invloeden. Vooral kerst vieren ze erg Duits. “Vroeger was sinterklaas in Nederland het belangrijkste”, zegt de 31-jarige Tuindorper.

“Op kerstdagen gaan mensen in Nederland gewoon werken en eten ze om 6 uur even snel wat. Dat kan je in Duitsland niet maken. Met kerst moet je thuis zijn, bij je familie, anders worden ze echt boos.”

Hun dierbaren zijn ook de reden dat de broers Ursinus nog gewoon in Nederland wonen, ondanks hun Duitse carrière. “Je bent veel onderweg dus als je dan een keertje thuis bent, wil je toch bij je familie zijn.”

Bekendheid

In december doen Die Cappuccinos een radiotour in Nederland. Dat ze daar nog niet zo bekend zijn, brengt ook z’n voordelen mee. “Je moet natuurlijk wel blijven letten op wat je zegt in de supermarkt bijvoorbeeld. Maar je hebt zeker meer privacy.”

Toch kijkt Ursinus heel erg uit naar meer bekendheid in Nederland. “Ik hou ervan om op de bühne te staan voor mensen.”

Duitse carrière

Voor wie een carrière bij de oosterburen overweegt, raadt hij aan om de taal te spreken. “Het is belangrijk om goed te kunnen communiceren”, zegt de schlagerzanger. “Je moet van reizen houden, want je legt in Duitsland vele kilometers af. O, en heb geduld, want in Duitsland gaat echt alles veel langzamer.”

Benedicte Bombala