Mensen van de Grüne Woche

Voor de Holland-marketing is de Grüne Woche in Berlijn jaarlijks een belangrijk event. Laura van der Laan, Agnes Leewis, Ton Janssen, Chris Smeets en Henny Swinkels. Vijf gezichten achter de Nederlandse inbreng.

De Grüne Woche is de grootste beurs voor landbouw, tuinbouw en voedsel ter wereld. Er worden dit jaar zo’n half miljoen bezoekers verwacht. In het Nederlandse paviljoen zijn veel sectoren uit de landbouw, tuinbouw, visserij en voedselindustrie vertegenwoordigd. Nederland is tijdens de beurs vertegenwoordigd met 46 bedrijven.

Gezichten van de Grüne Woche

Frau Antje, de staatssecretaris van landbouw en de mannen van Kleintje Pils. Allemaal vaste elementen op de Grüne Woche. Wie zijn eigenlijk de mensen van het Holland-paviljoen die jaar in jaar uit weer naar Berlijn komen? De gezichten van de Grüne Woche.

Laura van der Laan – Benieuwd naar nieuwe smaken

Laura van der Laan (tweede van links) met haar collega’s en Frau Antje (rechts).

  • Naam: Laura van der Laan – Henri Willig Groep uit Katwoude
  • Hoeveelste Grüne Woche?: 8ste
  • Grüne Woche is geslaagd: als we alles verkocht hebben

We verkopen normaal kaas aan de Zaanse Schans voor Henri Willigen. De Grüne Woche is voor ons de enige beurs. We zijn hier met z’n drieën in een bus naartoe gereden en staan er de volle 10 dagen. Het is hier altijd heel gezellig, al heb je op het laatst wel ‘stalpoten’ van al dat staan. Iedereen denkt dat wij Frau Antje zijn, maar daar is er natuurlijk maar eentje van. Maar het is echt zo, elke Duitser kent Frau Antje. Mensen kopen het liefste jonge kaas, al zijn ze tegenwoordig ook wel benieuwd naar de nieuwe smaken zoals de pestokaas.

Agnes Leewis – Is er al Holländische vis?

Agnes Leewis met het haringmeisje.

  • Naam: Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau uit Den Haag
  • Hoeveelste Grüne Woche?: 10e
  • Grüne Woche is geslaagd: als het haringmeisje op de Duitse voorpagina’s staat

Ja, wat doet vis op een landbouwbeurs? Vroeger had je nog het ministerie van Landbouw en Visserij, dus wat dat betreft horen we wel bij elkaar. Sinds de productschappen zijn afgeschaft doen we onze promotie zelf. Duitsland is voor onze vissector enorm belangrijk. Van de 180 miljoen haringen is de helft bestemd voor de Duitse markt. Ook voor de schol is Duitsland na Italië onze grootste afzetmarkt. Gisteren tijdens het opbouwen van de stand merkten we al hoe geliefd we zijn. Standbouwers die langsliepen zeiden; ‘Hé is er al Holländische vis?’

Ton Janssen – Hét contactmoment met onze klant

Ton Janssen is de man achter de trostomaat.

  • Naam: Ton Janssen – tomatenteler TastyTom uit Venlo
  • Hoeveelste Grüne Woche?: 21ste
  • Grüne Woche is geslaagd: als ik veel vragen en opmerkingen van klanten mee naar huis kan nemen
  • Daarom elk jaar weer: Mensen willen met me op de foto of een handtekening en zeggen: ‘Dat is de man die de tomaat weer smaak heeft gegeven’. Een megacompliment.

‘Vanaf maart liggen we weer in de Aldi meneer!’ Mensen missen ons, nadat we veel schade hebben opgelopen tijdens de hagelstorm afgelopen juni. Ik weet niet meer hoeveel mailtjes we hebben gehad. ‘Waar blijft onze tomaat?’ Onze tomaat! Dat is toch geweldig als klanten dat zo ervaren? De Grüne Woche is voor mij hét contactmoment met de klant. Smaken ze goed, wat zijn de wensen? Ik heb heb hier geweldige gesprekken met mensen. We leveren normaal gesproken honderdduizenden kilo’s per week aan Aldi Nord. Ze zijn echt supertevreden over ons, een vertegenwoordiger vertelde dat er over ons minder klachten zijn dan over Coca Cola. En wat kan er nu helemaal misgaan met cola? We willen niet zomaar tomaatjes uitdelen, maar staan hier bewust met hommels en tomatenzaadjes. Duitsers telen graag zelf ook een tomaatje in eigen tuin, laat dat dan maar een TastyTom zijn.

Chris Smeets – Nederlandse producten combineren op de kaart

Chris Smeets combineert alle Nederlandse producten in Die Orangerie.

  • Naam: Chris Smeets, hotelmanager Van der Valk Berlin – Brandenburg
  • Hoeveelste Grüne Woche?: 3e
  • Grüne Woche is geslaagd: als mensen lekker hebben gegeten en vragen hoe het is gemaakt

Het ministerie vroeg ons om mee te denken over een nieuwe opzet van het Holland-paviljoen. Wij mogen de catering verzorgen en bedachten daarom dat we de producten van alle standhouders in de kaart willen verwerken. Van de grote bedrijven tot aan de kleine ondernemers, iedereen krijgt zo een kans. In Die Orangerie kunnen bezoekers en speciale gasten van ’s ochtends tot ’s avonds hier van genieten. Koks bereiden ter plekke de gerechten in de open keuken en plukken de ingrediënten onder andere uit de tuin hiernaast. Vanavond mogen we het Trade Dinner verzorgen in de Meistersaal hier in Berlijn, een bijzondere locatie waar bijvoorbeeld David Bowie nog heeft opgetreden. Het wordt fantastisch, ik denk dat iedereen straks begeistert is.

Henny Swinkels – Duitsers zijn dankbaar

Henny Swinkels (rechts) geniet van de Duitse consument.

  • Naam: Henny Swinkels, director corporate affairs VanDrie Group
  • Hoeveelste Grüne Woche?: zeker de 20ste
  • Grüne Woche is geslaagd: als we de duizend kilo vlees die we hebben meegenomen kwijt zijn
  • Daarom elk jaar weer: door hapjes uit te delen willen we iets terugdoen voor de Duitse consument die ons zo trouw zijn

We zijn hier niet om omzet te draaien, we geven alleen maar kalfsvlees weg. We willen hier natuurlijk vooral laten zien wat we kunnen. We zijn een ketenproducent, beheren het hele proces van het kalf tot aan de verkoop. Ons product moet feilloos zijn. Het mooie is dat Duitse consumenten positief kritisch zijn. Ze vragen heel gericht naar onze manier van werken, of we duurzaam zijn, of we oog hebben voor dierenwelzijn en volksgezondheid. Duitsers belonen je als ze je product waarderen. Daarom sta ik hier elk jaar weer met veel plezier. Kijk eens hoeveel mensen daar met volle aandacht bij de kok staan. In andere landen merk je vaak dat mensen eerder komen om een hapje mee te pakken, hier heeft men echte interesse. Duitsers zijn dankbare mensen, daarom is het hier altijd genieten. Elk jaar weer.