Handelsreis Noord-Brabant

Bas Verkaik van STORM: Duitsers waren vooral geïnteresseerd in onze techniek

Het studententeam STORM Eindhoven reed met een elektrische motor de wereld rond. Daarbij speelde Zuid-Duitsland een bijzondere rol, vertelt teamlid Bas Verkaik.

Studententeam STORM Eindhoven bouwde een elektrische motor om ermee rond de wereld te rijden. Ze wilden bewijzen dat je praktisch overal op aarde elektrisch kunt rijden. De studenten zijn uitgegroeid tot een van de visitekaartjes van de provincie Brabant. Voor het ontwikkelen van de motor bleek Baden-Württemberg voor hen een bijzondere regio.

Bas Verkaik vertelt namens het team waarom.

Veel in Zuid-Duitsland geweest

Is jullie missie geslaagd?

Zeker, we wilden aandacht vragen voor elektrisch rijden. En dat is helemaal geslaagd. We reden op onze tocht door landen als Oezbekistan en Turkmenistan, waar nog weinig mensen van e-mobility hadden gehoord. Het mooie was dat overal waar we kwamen er direct een leuk gesprek ontstond met de lokale bevolking. Het maakt wat dat betreft niet uit in welke cultuur je terecht komt, iedereen vindt het interessant. Ook in landen waar men al wel ver is met elektrisch rijden, zoals in de VS, vond men ons project interessant.

Jullie zijn ook door Zuid-Duitsland gereden, waarom is deze regio belangrijk voor jullie?

Dat was in het voortraject al zo. We zijn voor we op weg gingen al veel in die regio geweest en hebben via de NBSO in Stuttgart het het consulaat-generaal in München daar goede contacten opgedaan. Dat komt ook omdat diverse bedrijven uit deze omgeving onderdelen voor de motor mede hebben ontwikkeld. Bijvoorbeeld de inverter via Unitek uit Stuttgart en de kappen komen uit de 3D-printer van HFM. We zijn ook wel een soort eyecatcher geworden voor de TU Eindhoven en Brabant, zo mochten we mee naar de Hannover Messe en op handelsmissie naar Beieren waar we met onze motor bij BMW stonden.

Duitsers willen veel leren

Hoe makkelijk is elektrisch rijden in Duitsland?

Dat is eigenlijk wel grappig. In Duitsland zou elektrisch rijden geen probleem mogen zijn, maar toen we op pad gingen kregen we in Duitsland direct al problemen. We hebben toen ons kamp opgezet en de hele nacht doorgewerkt om dat te verhelpen. De inverter bleek niet te werken, gelukkig hebben we dat samen met Unitek in Stuttgart weten te repareren. De rest van de reis is perfect verlopen.

Team STORM reed in 80 dagen rond de wereld. Foto: STORM

Hoe open staan Duitsers voor elektrisch rijden?

We merken overal dat Duitsers heel nieuwsgierig zijn en veel willen leren. In de uitwisseling tussen Noord-Brabant en Baden-Württemberg zijn wij als voorbeeldproject ingezet. Als we Nederlanders spreken, dan willen ze alles weten over onze reis. Duitsers zijn veel meer geïnteresseerd in de techniek, ze vragen bijvoorbeeld welk batterijpakket we hebben gebruikt. Dat is een leuk verschil.

Verslaafd aan ondernemen

Welke contacten hebben jullie daar opgedaan?

Op de Hannover Messe troffen we een Duits studententeam die ook een motor hadden gebouwd. Maar zij waren erg gericht op racen, wij eerder op de lange afstand. Daar krijg je natuurlijk een heel ander voertuig van. Het was wel interessant om met hen ervaringen uit te wisselen.

De reis is achter de rug, wat nu?

Onze inverter was dus uitgevallen, dus dat onderdeel is nog niet optimaal. De vraag is nu, kan je een motor zoals de onze in productie nemen? Wij hebben hem speciaal voor deze reis rond de wereld ontworpen. Als je hem echt op de markt wil zetten, dan zijn er wel aanpassingen nodig. We zijn nu wel aan het kijken wat we verder met de resultaten kunnen doen. Verder moeten we eerst nog onze studie afronden, tegelijkertijd zijn we door dit project al wel verslaafd geraakt aan ondernemen.

Heeft jullie project Brabant op de kaart gezet?

De TU Eindhoven en Brabant zeker. We hadden dagelijks een presentatie gepland en mochten ons project voor grote groepen studenten op universiteiten en bij bedrijven presenteren.

Baden-wuerttemberg BOMBrabant
E-mobil_rz_mindest_oz_cmykWURTTEMBERG Elektromobilitat
Brabant en Baden-Württemberg behoren tot de meest innovatie regio’s van Europa, onder meer op het gebied van smart en green mobility. Provincie Brabant en deelstaat Baden-Württemberg werken reeds jaren samen aan de ontwikkeling van smart en green mobility door kennisuitwisseling en het verbinden van bedrijven en kennisinstellingen uit beide regio’s. Het inkomende bezoek van bestuurders en ondernemers uit Baden-Württemberg aan Brabant in november is een goed voorbeeld hiervan.

Duitslandnieuws