Column - Roy van Veen

Beter een goede buur dan een verre vriend

Kent u die uitdrukking? Zeker nu de verre vriend wordt bestuurd door wat voor velen een narcistische mafklapper is, lonkt onze correcte en relatief rijke buurman. Niet eerder gingen er zoveel Nederlandse handelsmissies richting Duitsland en we zitten echt in alle uithoeken van het land.

Vorige week was de Koning in het oosten van Duitsland en vanaf 12 februari zitten ruim honderd ondernemers in het zuiden. Daar, in de thuishaven van BMW en Audi, draait het natuurlijk om mobiliteit, maar ook gezondheidszorg en stadsplanning zijn markten waar Nederland in Beieren iets in te brengen heeft.

Samenwerken

Die missie die vandaag start is een samenwerking van Amsterdam en de regio Utrecht. Ja, daar keek ik ook van op, want samenwerken is voor Amsterdam niet een logisch concept. Hierin zien we overigens wel een match met Beieren, want ook daar denken ze dat de wereld om hen draait.

Maar er zijn meer overeenkomsten. Beide regio’s zijn belangrijk voor de economie van het land waar ze geografisch gezien onderdeel van uitmaken. Het zijn echte powerhouses. En dan heb je natuurlijk voetbal. In Duitsland heerst Bayern München, terwijl echte Amsterdammers trots zijn op het AFC uit 1895.

Utrecht brengt natuurlijk een echte voetbalclub in, maar is samen met Amersfoort ook een economisch machtsblok en een echte startup hub. Met Amsterdam is er voldoende schaalgrootte om in Duitsland op de radar terecht te komen.

Nederlanders populair in Duitsland

Die Duitsers zien ons graag komen. Zij houden van onze creativiteit en technologie. Ze zijn bovendien grote afnemers van in Nederland gemaakte machines en hoogwaardige onderdelen daarvoor. Je kunt dus stellen dat die Nederlandse ondernemers daar in een gespreid bedje vallen.

Maar zo werkt het niet in Duitsland. De overheid kan een handje helpen, maar je zult als ondernemer zelf je positie bij je toekomstige klant moeten opbouwen. Daar heb je een lange adem voor nodig, voldoende kennis van de Duitse taal en op detailniveau van je product. Je moet je goed voorbereiden op zo’n handelsmissie.

Voorbereiden doen we natuurlijk niet

Wij haken graag op de bonnefooi aan bij zo’n handelsmissie en hopen hier en daar tegen een handig contact aan te lopen. Iemand die wat mensen kent en niet knettergek wordt van ons camping-Duits. Dan verwachten we dat het verder vanzelf gaat. Net als in Nederland zeg maar. En lukt dat niet, dan ligt dat uiteraard aan de organisatie van de handelsreis en hebben we in ieder geval lol gehad.

Roy van Veen

Roy van Veen (1970) - columnist bij Duitslandnieuws.nl - bouwde de eerste webshops van Nederland, stond vier jaar op Nederlands/Duitse markten met vis en vernieuwde met zijn telecombedrijf het betaalverkeer bij retailers in Nederland en Duitsland. Laatstgenoemde bedrijf is nu onderdeel van VodafoneZiggo. Met Tothem helpt hij organisaties hun verhaal te vertellen.

Twitter: @royalty
Contact: roy.van.veen@tothem.co
Columns: http://www.duitslandnieuws.nl/blog/author/roy-van-veen/